  • 1. Data: 2003-11-05 12:59:44
    Temat: Pytanie o odsetki od kredytu w najmie jako DG
    Od: "ness" <m...@W...onet.pl>

    MA ktoś doświadczenie w odliczaniu odsetek od kredytu od zakupu lokalu mieszk.
    w DG zwanej najem i dzierżawa ?
    Jakie haki, pułapki ze strony US ?
    Jak kolejnośc : umowa kredytowa, zakup, rozpoczecie DG czy na odwrót ?
    Co jeszcze trzeba wiedzieć ?

  • 2. Data: 2003-11-06 10:37:17
    Temat: Re: Pytanie o odsetki od kredytu w najmie jako DG
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 5 Nov 2003, ness wrote:
    [...]
    >+ MA ktoś doświadczenie

    Nie, nie wiem, nie wiem... ;)
    >+ lokalu mieszk. w DG zwanej najem i dzierżawa ?

    ...tak z ciekawości, czy dzierżawa mieszkania też jest
    zwolniona z VAT ? Uprzedzałem że nie wiem :)
    [...]
    >+ Jak kolejnośc : umowa kredytowa, zakup, rozpoczecie DG czy na odwrót ?

    ...a to IMHO zależy czy świadczenie (najem/dzierżawa) będzie
    zwolniona z VAT. Jeśli *nie* jest zwolniona - może mieć
    znaczenie dla VAT.

    >+ Co jeszcze trzeba wiedzieć ?

    ...nie wiem :)

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 3. Data: 2003-11-06 11:20:48
    Od: m...@p...onet.pl

    > On Wed, 5 Nov 2003, ness wrote:
    > [...]
    >
    > Nie, nie wiem, nie wiem... ;)
    >
    > ...tak z ciekawości, czy dzierżawa mieszkania też jest
    > zwolniona z VAT ? Uprzedzałem że nie wiem :)

    To już przerabialismy dwa tygodnie temu, oczywiście, że jest VAT od 10000EUR,
    i to płatny za lokal użytk. gdy obrót od - uwaga - całości najmu - jest większy
    od 10000EUR.

  • 4. Data: 2003-11-06 12:18:51
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 6 Nov 2003 m...@p...onet.pl wrote:

    >+ > On Wed, 5 Nov 2003, ness wrote:

    Ciekawe... bo myślałem że ja :) ;)

    [...]
> [...]
    >+ i to płatny za lokal użytk. gdy obrót od - uwaga - całości najmu - jest większy

    ??
    Ja się nie pytałem o zwolnienie *podmiotowe* z VAT, tylko o zwolnienie
    *przedmiotowe*. Bo z tego wynika kwestia czy da się odliczyć VAT
    od zakupu (a było pytanie czy najpierw zostać podatnikiem VAT
    czy kupować ŚT - albo na odwrót).

    Wynajem *mieszkań* AFAIK jest "zw" (czyli 'problem' odpada,
    tak i tak VATu odliczyć się nie da).
    A dzierżawa ?

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)
    PS: hak:
    Mówiąc po polsku: co się stanie, jeśli wydzierżawiający źle
    sklasyfikuje "kwit" na skutek zdarzeń na które ["by default"]
    *nie ma wpływu* ? Wniosek: nie jest oczywiste "zw" przy
    dzierżawie.

  • 5. Data: 2003-11-07 17:51:53
    Od: "ness" <m...@p...onet.pl>

> [...]
    > *przedmiotowe*. Bo z tego wynika kwestia czy da się odliczyć VAT
    > od zakupu (a było pytanie czy najpierw zostać podatnikiem VAT

    Zaraz, bo coś tu nie kojarzę;

    Sprzedawany lokal, który ja kupuję jest bez VAT-u (tak mi powiedziano) - bo
    jest mieszkalny w 100 %, Więc nie zamierzam nic odliczać przy zakupie, kupuję
    po cenie netto, czyli jak rozumiem mam dać sprzedającemu 100 zł bo on chce tyle
    i nic do tego nie dopłacam jako VAT (????).
    Jestem już teraz VAT-manem ale najem lokali mieszk. zwolniony jest z VAT
    więc nie mam problemu z naliczaniem VAT. Odliczam sobie tylko coś niecoś z VAT
    z faktur za wodę, gaz do CO i prąd administracyjny (Tak czy nie ?). W moim
    poscie nie chodzi o VAT tylko o odsetki skapitalizowane (czy-jak-je-tam-zwą w
    updof); czy mogę je odliczać, jak, od kiedy, czego nie należy pominąć w umowie
    kupna, itp doświadczenia.

    Tak , wiem, używamy słowa "najem".

    pozdr.
    ness

  • 6. Data: 2003-11-08 07:43:13
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 7 Nov 2003, ness wrote:
    [...]
    >+ Zaraz, bo coś tu nie kojarzę;
    >+
    >+ Sprzedawany lokal, który ja kupuję jest bez VAT-u (tak mi powiedziano) - bo
    >+ jest mieszkalny w 100 %,

    Acha. Myślałem że na lokale mieszkalne jest 7% VAT i że
    dlatego jest burza iż od 1.V.2004 ma być 22%.
    Oczywiście to *nie wyklucza* że lokal może być zwolniony:
    wystarczy że poprzedni właściciel kupił go "osobiście"
    i wniósł do własnej DG (jako "osobisty") w cenie brutto.
    Krótko mówiąc: zwolniony - wysoce prawdopodobne, dlatego
    że "mieszkalny" - chyba bez związku :) (równie dobrze
    może to być hala fabryczna :]).

    >+ Więc nie zamierzam nic odliczać przy zakupie,

    Nie mam pytań :)
    Odpada powód dla którego pytałem
    [...]
    >+ Jestem już teraz VAT-manem ale najem lokali mieszk. zwolniony jest z VAT

    Podawałeś "najem i dzierżawa".
    Widzę że pilnujesz żeby był tylko "najem" :)

    [...]
    >+ więc nie mam problemu z naliczaniem VAT.
    >+ Odliczam sobie tylko coś niecoś z VAT
    >+ z faktur za wodę, gaz do CO i prąd administracyjny (Tak czy nie ?).

    ...z jakiego tytułu ??
    VAT możesz odliczać z grubsza biorąc z 2 tytułów:
    - "konkretnego przychodu"; wtedy masz prosto: jak przychód "VAT"
    to odliczasz cały, jak przychód "zw" lub "nie podlega" to
    VAT w koszty
    - "kosztów ogólnych"; wtedy ilość odliczonego VATu wyznaczasz
    z tzw. "proporcji sprzedaży", czyli udziału sprzedaży VAT
    w sprzedaży ogółem.

    Jeśli masz sprzedaż *wyłącznie* zwolnioną - to udział VAT
    do odliczenia w VAT zakupowym wynosi 0 i cały "idzie w KUP" !

    >+ W moim
    >+ poscie nie chodzi o VAT tylko o odsetki skapitalizowane

    ...od czego ? Od kredytu "na ŚT" ?
    Jeśli wziąłeś kredyt "na firmę" to IMO oczywiście.
    Jeśli wziąłeś kredyt "na siebie" to IM*H*O oczywiście nie,
    ale jak zwykle w takich przypadkach masz wybór: są osoby
    które twierdzą że można :), skoro kredyt jest "związany
    z ST" a ŚT przeniosłeś do DG....

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)