  • 1. Data: 2006-03-09 13:11:40
    Temat: Rada Rodziców a podatki
    Od: "Nasztata" <n...@o...pl>

    Zostałem członkiem RR i mam w związku z jej funkcjonowaniem kilka pytań:

    1. Czy RR powinna wystąpić o nadanie NIP-u? Znalazłem coś takiego, ale nic
    nie czaję :http://www.is.gdansk.pl/regulation.php?rid=438. I jeszcze to:
    Pismo Dyrektora Departamentu Nadzoru i Kontroli Resortowej z dnia 6 stycznia
    1997 r. (ON-7-033-1-IP/97)

    do Izby Skarbowej w Krakowie (do wiadomości wszystkich izb skarbowych):
    "(...)Jeżeli zaś chodzi o komitety rodzicielskie, rady rodziców i inne
    organizacje zrzeszające rodziców uczniów, które prowadzą działalność w
    szkołach i placówkach oświatowo-wychowawczych, jeżeli uiszczają podatki do
    budżetu państwa, uzyskują status podatnika i są zobowiązane do wystąpienia o
    nadanie numeru identyfikacji podatkowej. Organizacje te przed dniem 1
    stycznia 1996 r., jeśli były podatnikami podatku VAT, na podstawie art. 9
    ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku
    akcyzowym (Dz. U. 1993 r. Nr 11 poz. 50 z późn. zm.), uzyskiwały numery
    identyfikacyjne. Na podstawie art. 20 ustawy z dnia 13 października 1995 r.
    o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników (Dz. U. 1995 r. Nr 142 poz.
    702) numery te stały się numerami NIP.

    Stare, ale czy i co je zmieniło?

    Dodam, że nasza RR nie prowadzi żadnej działalności gosp.. Jedynie zbieramy
    wpłaty od rodziców, szukamy sponsorów dofinansowujących konkursy szkolne,
    bądź udział naszych uczniów w konkursach m/szkolnych. Wiem, że niektóre RR
    wystąpiły i otrzymały NIP.

    Z drugiej strony czytam, że:
    http://sip.mf.gov.pl/sip/index.php?p=1&i_smpp_s_dok_
    nr_sek=78408&i_smpp_s_strona=1
    "rada rodziców jako wewnętrzny organ szkoły, nie może samodzielnie
    występować w obrocie prawnym, nie ma osobowości prawnej i nie jest odrębną
    od szkoły jednostką organizacyjną. W tej sytuacji rada rodziców nie może być
    uznana za podatnika podatku dochodowego od osób prawnych, w rozumieniu art.
    1 ust. 1 i 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych." to rozumiem, że
    NIPu mieć nie może (chyba).

    A czy RR powinny składać do US jakieś sprawozdanie (albo oświadczenie, że
    wszystkie wpływy przeznacza na to, na co i tak w myśl ustawy o systemie
    oświaty musi przeznaczyć)? czy powinna to robić może szkoła?

    2. Czy wpłaty rodziców na Komitet Rodzicielski podlegają odliczeniu od
    podatku? Tu znalazłem taką informację:
    http://sip.mf.gov.pl/sip/index.php?p=1&i_smpp_s_dok_
    nr_sek=90483&i_smpp_s_strona=1
    Czytam tam m.in, że: "Postanowieniem z dnia 05.05.2005r., Nr
    I-2/4211/423-0005/05 Naczelnik Urzędu Skarbowego potwierdził prawidłowość
    stanowiska podatnika, iż Spółdzielnia MA PRAWO odliczyć od dochodu darowiznę
    pieniężną przekazaną na rzecz Rady Rodziców podstawie art. 18 ust. 1 pkt 1
    ustawy z dnia 15.02.1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych" a potem
    czytam: "Jakkolwiek wyżej powołane pismo dotyczyło możliwości odliczenia od
    dochodu darowizny przekazanej przez osobę fizyczną na rzecz rady
    rodzicielskiej szkoły, czy też innej placówki oświatowej, to w związku z
    analogicznymi regulacjami wynikającymi z art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy o
    podatku dochodowym od osób prawnych w świetle wyjaśnień Ministerstwa
    Polityki Społecznej, będącego organem właściwym w sprawie interpretowania
    unormowań ustawy z dnia 24.04.2003r. o działalności pożytku publicznego i o
    wolontariacie, uznać należy, iż również darowizny przekazane przez osobę
    prawną na rzecz rady rodziców szkoły NIE PODLEGAJĄ odliczeniu od dochodu tej
    osoby prawnej." Znów nic nie rozumiem. Pomijam fakt, że spółdzielnia nie
    rodzic.

    3. Czy dużym problemem jest fakt, że dotychczas wpłaty przyjmowane były na
    KOmitet Rodzicielski a de facto działal Rada Rodziców?

    Z góry dziękuję za odpowiedź
    tp

  • 2. Data: 2006-03-09 13:25:20
    Temat: Re: Rada Rodziców a podatki
    Od: "Nasztata" <n...@o...pl>

    Przepraszam, ale coś te linki nie działają. Dobrze, że wyciąłem interesujące
    mnie fragmenty.
    Ad. 1 znalazłemn jeszcze to:

    Rodzaj dokumentu informacja o zakresie stosowania przepisów prawa
    podatkowego Sygnatura BI/005/0007/04 Data 2004.02.10
    Autor Izba Skarbowa w Gdańsku

    "
    Z powyższych wyjaśnień wynika, że Rada Rodziców jest jednostką organizacyjną
    nie mającą osobowości prawnej, gdyż posiada zespół ludzi i składników
    majątkowych (wykształcona struktura organizacyjna), jest również
    zorganizowana do prowadzenia określonej działalności. A jako taka jednostka
    jest również podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.

    Oznacza to, że Rada Rodziców ustala - dla celów podatkowych - dochód bez
    względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty.
    "

    NO i głupim jak nie wiem

    tp

  • 3. Data: 2006-03-09 14:41:30
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    Nasztata napisał(a):
    [ciach]
> [...]
    > 1 ust. 1 i 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych." to rozumiem, że

    tutaj jest napisane tylko że nie jest osobą prawną. co nie wyklucza
    posiadania NIPu. Narzuca się tutaj analogia do spółki cywilnej. Ma NIP,
    płaci podatek, ale nie od osób prawnych (CIT) tylko od osób fizycznych
    (PIT), nie jest odrębną osobą w sensie prawa tylko jest ... jest osobami
    fizycznymi tworzącą tą spółkę. Tzn spółka to oni a oni to spółka :D

    Czyli pewnie tak jest i z radą rodziców.

    p. m.

  • 4. Data: 2006-03-09 15:10:55
    Od: "Nasztata" <n...@o...pl>

    > Nasztata napisał(a):
    > [ciach]
    >
    > tutaj jest napisane tylko że nie jest osobą prawną.

    Ja tam nie wiem, nie znam się, ale jest tam napisane, że nie może być uznana
    za podatnika pod. dochodowego od os. prawnych. Dla mnie to oznacza, że nie
    może być uznana za podatnika w ogóle, bowiem na pewno nie jest podatnikiem
    pdo fizycznych. Jednak Rada Rodziców to nie to samo co spółka cywilna, gdyż
    RR jest reprezentacją wszytskich rodziców i nie widzę powodu, dla którego ja
    jako ich reprezentant miałbym być podatnikiem. RR jest w myśl ustawy o
    systemie oświaty organem szkoły. Zauważ, że podatnikiem pdo prawnych nie są
    wyłacznie osoby prawne, ale także jednostki, której tej osobowości nie
    posiadają (Art. 1 ust. 2: "
    2. Przepisy ustawy mają również zastosowanie do jednostek organizacyjnych
    niemających

    osobowości prawnej, z wyjątkiem spółek niemających osobowości

    prawnej, z zastrzeżeniem ust. 1 i 3."

    Pozdrawiam

    tp

  • 5. Data: 2006-03-09 20:57:18
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    Nasztata napisał(a):
> [...]
    > może być uznana za podatnika w ogóle, bowiem na pewno nie jest podatnikiem

    nie wiem czemu na pewno nie jest podatkiem od osób fizycznych. ale
    jeżeli nie jest z jakichs powodów, i nie może być podatnikiem od osób
    prawnych, no to rzeczywiście nie może być podatnikiem at all.

    > Jednak Rada Rodziców to nie to samo co spółka cywilna, gdyż
    > RR jest reprezentacją wszytskich rodziców

    no tak mi się jakoś z SC skojarzyło .....

    p. m.