  • 21. Data: 2003-11-06 22:42:13
    Temat: Re[5]: Płatnośći gotówką
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 6 Nov 2003, Krzysztof A. Ziembik wrote:
    [...]
    >+ Czekam z utesknieniem. Moze w koncu zapisze sie na to *.prawo, bo
    >+ zdaje sie, ze albo ja jestem heretykiem, albo herezja sie szerzy :)))

    Niewykluczone :)
    Prawidłową odpowiedzią IMO byłaby statystyka "nowicjuszy"
    (sądowych) którzy 1. postępowanie nakazowe "wtopili".
    Wątpię czy istnieje :[
    BTW:
    Rozumiem że z "zapisywaniem" masz na myśli poczekanie aż
    czytnik ściągnie XXX postów ? Czy czytasz gdzieś przez
    bramkę news-lista ? (pytam z ciekawości :)).

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 22. Data: 2003-11-07 08:02:00
    Temat: Re: Re[3]: Płatnośći gotówką
    Od: "/slawek" <w...@W...pl>

    wiadomości
    tezjan.zabrze.pl...
    ..
    .>świstku papieru w kratkę :) (dla niezorientowanych: opłatę
    > skarbową - to są grosze, ale należą się Skarbowi - należy
    > "skasować urzędową pieczęcią z godłem" i poczta ma do tego
    > uprawnienie, nie każdy wie że z wekslem nie trzeba "lecieć
    > do US" :))

    W KF: nie trzeba "lecieć do urzędu miasta/gminy" - obecnie właściwym organem
    jest wójt / burmistrz / prezydent miasta.

  • 23. Data: 2003-11-07 09:10:19
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 7 Nov 2003, /slawek wrote:

> [...]
    >+ W KF: nie trzeba "lecieć do urzędu miasta/gminy" - obecnie właściwym organem
    >+ jest wójt / burmistrz / prezydent miasta.

    Hm... będę musiał odświeżyć :)
    Ale poczcie "nie odebrali" uprawnienia ? A USowi ?
    (może akurat wiesz, to co mam szukać :))

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 24. Data: 2003-11-07 09:14:44
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 7 Nov 2003, Gotfryd Smolik news wrote:
> [...]
    >+ >+ > do US" :))
    >+ >+
    >+ >+ W KF: nie trzeba "lecieć do urzędu miasta/gminy" [...]

    A, już łapię: pewnikiem opłata skarbowa jest teraz dochodem
    gminy i to gmina ma "pierwszorzędne prawo" do skasowania,
    tak ? :) I "nie trzeba lecieć" ma pewnie poświadczyć że
    poczta nadal ma prawo "przywalić pieczęć kasującą".

    pozdrowienia, Gotfryd
    (...z opóźnionym zapłonem :)...)

  • 25. Data: 2003-11-07 09:43:25
    Od: "/slawek" <w...@W...pl>

    wiadomości
    jan.zabrze.pl...
> [...]
    > tak ? :) I "nie trzeba lecieć" ma pewnie poświadczyć że
    > poczta nadal ma prawo "przywalić pieczęć kasującą".

    Zgadza się :)
    Tu masz wyciąg z aktualnych przepisów:
    http://www.weksel.pl/oplata_skarbowa.html

  • 26. Data: 2003-11-07 16:48:30
    Temat: Re: Re[5]: Płatnośćigotówką
    Od: "Liwiusz" <l...@p...onet.pl>

    Witam.

    > Fakture rowniez mozna sprzedac dluznikowi wystawcy (choc nie tylko -
    > tak jak weksel). Nie wiem czy bezproblemowo, bo to zalezy od sytuacji,
    > ale ja kilka razy w zyciu tak robilem i jak dotad problemow nie bylo.
    > Pozostale zalety - OK.

    Jeśli kupię fakturę, to dłużnik może podnosić zarzuty wobec mnie, takie jakie
    miał wobec wystawcy faktury (reklamacje towaru itp.). Jeśli nabędę (w dobrej
    wierze) weksel na drodze indosu - takie zarzuty są niedopuszczalne.

    > Po drugie rowniez uwazam, ze weksel moze byc przydatny przedsiebiorcy
    > (o tym tez pisalem), ale dalej podtrzymuje zdanie, ze w przypadku
    > faktur mija sie z celem upieranie sie przy pomysle, ze do kazdej
    > faktury ma byc weksel. Decyduja wzgledy praktyczne - czy kupowalbys u
    > dostawcy, ktory oprocz faktury kaze Ci podpisac weksel, jesli moglbys
    > kupowac u takiego, co weksla nie chce? O ilez latwiej przekonac
    > kontrahenta do weksla, gdy faktury nie ma.

    Weksel jest o wiele pewniejszym zabezpieczeniem niż faktura. Sprzedając na
    fakturę dawałbym 30 dni kredytu, a na weksel - 90. Myślisz, że nie miałbym
    chętnych na wystawienie weksla?
    (długości terminów podałem przypadkowo :)

    > Najecie adwokata jest proste. _Skuteczne_ przeprowadzenie postepowania
    > sadowego, nawet upominawczego - wcale proste _byc nie musi_. Nie wierze,
    > ze jestes w stanie wyjasnic przez e-mail postepowanie pasujace do
    > kazdego przypadku. Zbyt wiele jest mozliwosci , ktore moga
    > skomplikowac kazde postepowanie. Jesli sie myle, prosze o maila w tym
    > watku, to odszczekam. Ale jesli Ci wykaze, ze sie mylisz, to poprosze
    > o to samo :)))

    Dwa założenia:
    1. weksel jest prawidłowo wypełniony,
    2. kwota na wekslu jest zgodnie z prawem wymagalna.

    Postępowanie nakazowe:
    a. piszemy pozew, naklejamy znaki sądowe, składamy do sądu
    b. otrzymujemy nakaz zapłaty, czekamy na uprawomocnienie,
    c. składamy wniosek o nadanie klauzuli wykonalności,
    d. idziemy do komornika.

    Pisma z punktu (a) i (c) są dostępne w internecie.
    Problem może wystąpić w punkcie (b) - jeśli dłużnik wniesie zarzuty, to
    będziemy musieli z nim "walczyć" na sali sądowej. Jeśli jednak prawdziwe są
    założenia (1, 2), to w końcu wygramy.

    Warto również zauważyć, że nakaz zapłaty z weksla w postępowaniu nakazowym jest
    prawomocny pomimo wniesienia zarzutów, chyba że zajdą naraz dwa poniższe
    warunki:

    - pozwany poprosi (w piśmie z zarzutami) sąd o nienadawanie nakazowi klauzuli
    wykonalności,
    - sąd się na to zgodzi.

    (art. 492 kpc:
    § 3. Nakaz zapłaty wydany na podstawie weksla, warrantu, rewersu lub czeku
    staje się natychmiast wykonalny po upływie terminu do zaspokojenia roszczenia.
    W razie wniesienia zarzutów sąd może na wniosek pozwanego wstrzymać wykonanie
    nakazu. Przepisy o ograniczeniu wykonalności w sprawach przeciwko Skarbowi
    Państwa stosuje się odpowiednio.
    )

    !!! Zauważ, że czegoś takiego nie ma przy nakazie zapłaty z faktury.

    Ponadto, mimo nieuprawomocnienia się nakazu można na jego podstawie dokonać
    zabezpieczenia:

    (art. 492 kpc:
    § 1. Nakaz zapłaty z chwilą wydania stanowi tytuł zabezpieczenia, wykonalny bez
    nadawania mu klauzuli wykonalności. Kwota zasądzona nakazem wraz z wymagalnymi
    odsetkami stanowi sumę, której złożenie przez dłużnika do depozytu sądowego
    wystarczy do zabezpieczenia. Jeżeli nakaz zobowiązuje do wydania rzeczy
    zamiennych, do zabezpieczenia wystarczy złożenie sumy równej wartości
    przedmiotu sporu.
    )

    Jeśli ktoś zacznie uważać, że potrzebuje prawnika, to na każdym etapie
    postępowania może go nająć. Jednak w 99% prostych spraw pomiędzy drobnymi
    przedsiębiorcami nie byłby on konieczny.

    Liwiusz
    www.liwiusz.republika.pl

  • 27. Data: 2003-11-07 18:20:24
    Od: "Liwiusz" <l...@p...onet.pl>

    > Głowy nie dam, ale czteropak piwa bym zaryzykował[1] - że Liwiusz
    > miał na myśli dokładnie to co ja, czyli fakturę z cytatem:
    > "zapłata wekslem" :)

    Dokładnie miałem na myśli fakturę z napisem "zapłacono wekslem".
    Zapłacono - w czasie przeszłym. Już z takiej faktury żadnego nakazu zapłaty się
    nie uzyska. Teraz ważny jest tylko weksel, a na nim nie musi być napisane za
    jaką fakturę jest zapłatą i nie jest to wcale ważne - i to miałem na myśli,
    pisząc że dla ważności weksla nie jest ważne za jaką fakturę został wystawiony.

    > [1] pod warunkiem "uczciwości" wg teorii gier :)

    :)

    Liwiusz
    www.liwiusz.republika.pl

  • 28. Data: 2003-11-08 07:44:50
    Temat: Re: Płatnośćigotówką
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 7 Nov 2003, Liwiusz wrote:
    [...]
    >+ Dokładnie miałem na myśli fakturę z napisem "zapłacono wekslem".

    ...ufff, nie będzie dyskusji co z tym czteropakiem :)

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 29. Data: 2003-11-10 22:56:54
    Od: k...@o...pl (Krzysztof A. Ziembik)

    Witam.

    GSn> Nie psze Pana.
    GSn> Na fakturze taki napis:
    GSn> "zapłata wekslem".
    GSn> Na wekslu: "WEKSEL własny, bez prostestu, płatny 12.12.2003 w Zabrzu
    GSn> ul....".

    OK. Jak taki, to jednak umowa do weksla jest, o ktorej wspominalem:

    I wszystko gra :)

    GSn> Nie spodziewałem się takiej propozycji z twojej strony :),
    GSn> co miało być na polu "płatność" faktury ?

    Na razie nie mam takiego pola na fakturze, poniewaz nie jest mi do
    niczego potrzebne. Ale jak ktos sie da przekonac do weksla do faktury
    to chetnie dopisze :)

    GSn> Przecież przyjmujący i fakturę "płatna gotówką" i weksel
    GSn> miałby dwa przychody. Do opodatkowania, żeby była jasność
    GSn> co mam na myśli :)

    W takiej sytuacji chcialbym miec dwa opodatkowania dochodow :)

    GSn> Mogę na fakturze umieścić "zapłata kompensatą" ?
    GSn> A mogę "zapłata wekslem" ?

    Mozesz na fakturze napisac takze inne rzeczy, np. platnosc tylko
    gotowka, gdy faktura na 20 000 zl. ;)

    GSn> Najwyraźniej wnioski sterują w stronę (IMO logiczną) że
    GSn> "płatność" zapodana w PDG dotyczy "przekazania kwoty
    GSn> *pieniężnej*", czyli nie obejmuje "praw majątkowych".

    A wiec zgoda co do meritum.

    GSn> A, to jest miejscami prawda :[
    (...)
    GSn> Niemniej - poszło o to *czy wolno* :) (dla "dużych" sum,
    GSn> oczywiście w skali stosownej :]) a nie "czy się sprawdza" :)

    Watek "czy warto" poruszylem przy okazji watku "czy mozna", bo to sie
    przydaje do oceny praktycznych walorow naszej dyskusji.

    Serdecznie pozdrawiam,
    ---
    Krzysztof A. Ziembik mailto:k...@o...pl

    --
    Zaloz prywatne forum:
    http://forum.onet.pl

  • 30. Data: 2003-11-10 22:57:23
    Temat: Re[7]: Płatnośćigotówką
    Od: k...@o...pl (Krzysztof A. Ziembik)

    Witam.

    Dnia 7 listopada 2003 o godzinie (19:20:24) napisano:
    L> i to miałem na myśli,
    L> pisząc że dla ważności weksla nie jest ważne za jaką fakturę został
    L> wystawiony.

    A jesli to, to zgoda :)

    Serdecznie pozdrawiam,
    ---