  • 31. Data: 2003-11-10 23:24:57
    Temat: Re[7]: Płatnośćigotówką
    Od: k...@o...pl (Krzysztof A. Ziembik)

    Witam.

    Dnia 7 listopada 2003 o godzinie (17:48:30) napisano:
    L> Jeśli kupię fakturę, to dłużnik może podnosić zarzuty wobec mnie, takie jakie
    L> miał wobec wystawcy faktury (reklamacje towaru itp.).

    Jezeli juz uzupelniamy informacje, o tym, czym sie rozni w obroceie
    gospodarczym weksel od faktury, to trzeba wyjasnic, ze ja nie
    proponuje zakupu faktury tylko sprzedaz :). Po drugie, jesli
    dluznik odbiorcy faktury, ktora kupil fakture dokona potracenia
    wierzytelnosci, to w zasadzie problem z wykazaniem "nieslusznosci"
    potracenia spoczywa juz na odbiorcy faktury. Ale jesli okaze sie, ze
    platnosc byla niewymagalna, to dzieki odpowiedniej umowie cesji
    wierzytelnosci mozna jej nadal dochodzic takze od sprzedawcy faktury.

    L> Weksel jest o wiele pewniejszym zabezpieczeniem niż faktura.

    W to nikt nie watpi. Podwazam to, ze ponisze jest sluszne w kazdej
    sytuacji:

    L> Sprzedając na
    L> fakturę dawałbym 30 dni kredytu, a na weksel - 90. Myślisz, że nie miałbym
    L> chętnych na wystawienie weksla?
    L> (długości terminów podałem przypadkowo :)

    Przy zalozeniu, ze wartosci ktore przykladowo podales, bylyby
    zastosowane w rzeczywistosci, przewaga weksla wcale nie jest taka
    duza. W 90 dniu otrzymuje nakaz zaplaty za fakture z terminem 30
    dniowym, pod warunkiem zlozenia pozwu w trybie nakazowym automatycznie
    po uplynieciu terminu.

    L> Dwa założenia:
    L> 1. weksel jest prawidłowo wypełniony,
    L> 2. kwota na wekslu jest zgodnie z prawem wymagalna.

    Chyba sie nie zrozumielismy, bo ja nie pisalem o postepowaniu z
    weksla, tylko o "nakazowce" z faktury:

    L> Postępowanie nakazowe:
    L> a. piszemy pozew, naklejamy znaki sądowe, składamy do sądu
    L> b. otrzymujemy nakaz zapłaty, czekamy na uprawomocnienie,
    L> c. składamy wniosek o nadanie klauzuli wykonalności,
    L> d. idziemy do komornika.

    Tak myslalem, ze bedzie wygladac ta procedura do wszystkich
    przypadkow. A teraz posadzmy kilku przykladowych przedsiebiorcow,
    ktorzy skladaja pozew 1 raz w zyciu. Jestem przekonany, ze zatrzymaja
    sie na punkcie a Twojej listy, nie dochodzac nawet do "naklejamy
    znaki sądowe".

    L> Warto również zauważyć, że nakaz zapłaty z weksla w postępowaniu nakazowym jest
    L> prawomocny pomimo wniesienia zarzutów, chyba że zajdą naraz dwa poniższe
    L> warunki:
    (...)
    L> !!! Zauważ, że czegoś takiego nie ma przy nakazie zapłaty z faktury.

    Zauwazylem.

    L> Jeśli ktoś zacznie uważać, że potrzebuje prawnika, to na każdym etapie
    L> postępowania może go nająć. Jednak w 99% prostych spraw pomiędzy drobnymi
    L> przedsiębiorcami nie byłby on konieczny.

    OK. Ale poczatkujacy przedsiebiorca w 99% nie potrafi ocenic, czy jego
    sprawa jest prosta czy nie.

    L> Liwiusz
    L> www.liwiusz.republika.pl

    Liwiuszu i Gotfrydzie, niestety musze zrobic tutaj EOT, poniewaz jutro
    znikam za granice* na jeden miesiac i nie bede mogl przez jakis czas
    odbierac poczty z listy. Serdecznie pozdrawiam, choc tematu nie
    wyczerpalismy...

    *jakby byly pytania z zakresu prawa (szczegolnie podatkowego)
    Irlandii, to chetnie sie dowiem na miejscu i podziele sie z grupa
    wrazeniami :)

    ---
    Krzysztof A. Ziembik mailto:k...@o...pl

    --
    Zaloz prywatne forum:
    http://forum.onet.pl

  • 32. Data: 2003-11-11 00:31:58
    Temat: OT - c.d.
    Od: k...@o...pl (Krzysztof A. Ziembik)

    Witam.

    Dnia 8 listopada 2003 o godzinie (08:44:50) napisano:
    GSn> On Fri, 7 Nov 2003, Liwiusz wrote:
    GSn> [...]

    GSn> ...ufff, nie będzie dyskusji co z tym czteropakiem :)

    E tam, moze by jakis fundusz socjalny otworzyc i tam skladowac
    te czteropaki obiecane przy zakladaniu sie. Niezaleznie od wyniku
    zakladu, mozna by je rodzielic miedzy tych, co uczestnicza w
    zakladzie. Chociaz wtedy, to pewnie z grupy prawo.podatki zrobilaby
    sie grupa prawo.podatki.hazard.piwo :))))

    Serdecznie pozdrawiam,
    ---

  • 33. Data: 2003-11-13 02:19:31
    Temat: Re[5]: Płatnośći gotówką
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 10 Nov 2003, Krzysztof A. Ziembik wrote:
    [...]
> [...]
    >+ >>+ z terminem platnosci, a on Ci dodatkowo weksel oderwany od faktury???
    >+
    >+ GSn> Nie psze Pana.
    >+ GSn> Na fakturze taki napis:
    >+ GSn> "zapłata wekslem".
    >+ GSn> Na wekslu: "WEKSEL własny, bez prostestu, płatny 12.12.2003 w Zabrzu
    >+ GSn> ul....".
    >+
    >+ OK. Jak taki, to jednak umowa do weksla jest, o ktorej wspominalem:
    >+
    >+ >>+ Myslmy rozsadnie. Do takiego weksla powinna byc umowa, ktora

    Nie, nie.
    Weksel jest właśnie *bez* umowy. Jest *zapłatą* za fakturę.

    >+ >>+ stwierdza, ze jest on zwiazany z faktura i pozwala np. takze naliczyc
    >+ >>+ odsetki.

    Nie zgadzam się :)
    Odsetki mogą być określone na wekslu, ale to są odsetki *za weksel*.
    Faktura *jest zapłacona* (cała !) w momencie przyjęcia weksla, w tym
    momencie już nic ponadto *za fakturę* się nie należy :)
    Jak dokonam kompensaty - to *też* w momencie kompensaty realizuję
    zapłatę "płacąc" wartością jednej faktury za płatność drugiej
    faktury - *bez* zawierania jakichkolwiek umów.

    >+ I wszystko gra :)

    Gra :), acz nie zgadzam się z interpretacją :)

    >+ GSn> Nie spodziewałem się takiej propozycji z twojej strony :),
    >+ GSn> co miało być na polu "płatność" faktury ?
    >+
    >+ Na razie nie mam takiego pola na fakturze,

    :)

    [...]
    >+ GSn> Mogę na fakturze umieścić "zapłata kompensatą" ?
    >+ GSn> A mogę "zapłata wekslem" ?
    >+
    >+ Mozesz na fakturze napisac takze inne rzeczy, np. platnosc tylko
    >+ gotowka, gdy faktura na 20 000 zl. ;)

    Dobrze, dobrze. Już ty wiesz o co pytałem ;)

    >+ GSn> Najwyraźniej wnioski sterują w stronę (IMO logiczną) że
    >+ GSn> "płatność" zapodana w PDG dotyczy "przekazania kwoty
    >+ GSn> *pieniężnej*", czyli nie obejmuje "praw majątkowych".
    >+
    >+ A wiec zgoda co do meritum.

    Ufff... :)

    pozdrowienia, Gotfryd
    (CC do autora, jak wróci będzie miał stosik poczty ;))