  • 1. Data: 2003-10-24 13:37:13
    Temat: Płatnośći gotówką
    Od: "Baśka" <b...@p...pl>

    jakie sankcje grożą za płacenie kontrahentom gotówką? (powyżej 10000 euro)
    Baśka

  • 2. Data: 2003-10-24 19:26:20
    Temat: Re: Płatnośći gotówką
    Od: "Magdalena" <m...@S...pl>

    "Baśka" <b...@p...pl> wrote in message
    > jakie sankcje grożą za płacenie kontrahentom gotówką? (powyżej 10000 euro)
    > Baśka

    do 5000 zet

    Magda

  • 3. Data: 2003-10-29 17:23:53
    Od: "Liwiusz" <l...@p...onet.pl>

    > do 5000 zet

    A czy płatność wekslem będzie uznawana za formę bezgotówkową?

    Liwiusz

  • 4. Data: 2003-10-30 04:57:59
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 30 Oct 2003, /slawek wrote:

    >+ Użytkownik "Liwiusz" <l...@p...onet.pl> [...]
    >+ > A czy płatność wekslem będzie uznawana za formę bezgotówkową?
    >+
    >+ Sformułowanie "płatność gotówką" jest powszechnie używane ale mylące. Tak
    >+ naprawdę w tym przepisie chodzi o przymus zapłaty kwot przewyższających
    >+ limit przez bank. Jest to elementem walki z szarą i czarną strefą

    Wszystko się zgadza. Pytanie czy wobec tego w .pl istnieje
    praktyczny zakaz stosowania weksli w obrocie gospodarczym ?
    No i może być drobna różnica w pojęciu "płatności" w potocznym
    a prawnym rozumieniu: czy dokonując kompensaty na kwotę
    50000 zł przedsiębiorca popełni przestępstwo ?
    Za pośrednictwem banku tego nie robi ;) !
    A zobowiązanie spłaci... ("spłaci" ?)

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 5. Data: 2003-10-30 07:43:33
    Od: "/slawek" <w...@W...pl>

  • 6. Data: 2003-11-02 22:57:43
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 3 Nov 2003, Liwiusz wrote:
    [...nie moje...]
> [...]
    >+
    >+ Czy możesz napisać dokładnie o który przepis chodzi?

    Mogło chodzić o literalny zapis:
    +++++
    1. Przedsiębiorca jest obowiązany do:

    1) dokonywania lub przyjmowania płatności za pośrednictwem rachunku
    bankowego tego przedsiębiorcy w każdym przypadku, gdy [...]
    -----

    Nijak mi to z obrotem wekslowym nie koresponduje, tyle widzę
    artykułów że "to niedoceniany sposób obrotu, tylko przez
    socjalizm ludzie się odzwyczaili" - a jakby weksel pod to
    podpadał to mógłby służyć do drobnych płatności i tyle.
    Dla firmy o skali "samozatrudnienie", a i to nie zawsze :>

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 7. Data: 2003-11-03 15:29:41
    Od: "Liwiusz" <l...@p...onet.pl>

    www.liwiusz.republika.pl

  • 8. Data: 2003-11-03 15:42:22
    Od: "Liwiusz" <l...@p...onet.pl>

    > Sformułowanie "płatność gotówką" jest powszechnie używane ale mylące. Tak
    > naprawdę w tym przepisie chodzi o przymus zapłaty kwot przewyższających
    > limit przez bank. Jest to elementem walki z szarą i czarną strefą

    I drugie pytanie: Jeśli weksel będzie miał bank jako domicyliata, to będzie
    to poprawna, wg wspomnianego przepisu, płatność bezgotówkowa za pośrednictwem
    banku?

    Liwiusz
    www.liwiusz.republika.pl

  • 9. Data: 2003-11-04 16:04:51
    Temat: Re[2]: Płatnośći gotówką
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 4 Nov 2003, Krzysztof A. Ziembik wrote:

    >+ Witam.
    >+
    >+ Dnia 30 października 2003 o godzinie (05:57:59) napisano:
    [...przypomnę że piszący wtrącił się w miejscy gdzie był weksel...]
> [...]
    >+ GSn> Wszystko się zgadza. Pytanie czy wobec tego w .pl istnieje
    >+ GSn> praktyczny zakaz stosowania weksli w obrocie gospodarczym ?
    >+
    >+ Nie.
    >+
    >+ GSn> No i może być drobna różnica w pojęciu "płatności" w potocznym
    >+ GSn> a prawnym rozumieniu: czy dokonując kompensaty na kwotę
    [...]
    >+ Nie, poniewaz potracenie zobowiazan nie oznacza pienieznego spelnienia
    >+ swiadczenia. Potoczne rozumienie "zaplaty" rozmija sie tu z prawnym.

    No to pytam po dobroci, czy wydanie weksla w zamiar za towar
    jest "zapłatą" w rozumieniu przywołanego przepisu PDG ?
    A jeśli nie - to czym jest ?
    I czy operacji księgowania *nie* dokonujemy przyjmując
    weksel ;), a jeśli *jednak* ;) dokonujemy - to właściwie
    co księgujemy ?
    W szczególności rozpatrzmy przypadek KPiR kasowej przyjmującej
    wekslem zapłatę za towar handlowy o wartości 45 000 zł.
    Czy mamy do czynienia z:
    - zapłatą
    - przychodem
    - obrotem "przez konto bankowe"
    Wnoszę o nie bicie z tytułu zadawania świadomie i rozmyślnie
    tzw. "głupich pytań" :)

    >+ GSn> Nijak mi to z obrotem wekslowym nie koresponduje,
    [...] - a jakby weksel pod to
    >+ GSn> podpadał to mógłby służyć do drobnych płatności i tyle.
    >+
    >+ No nie do konca sie zgadzam z takim wnioskiem. Oczywiscie ograniczenie
    >+ zaplaty weksla gotowka

    Chwila.
    Ale z kontekstu wypowiedzi do której się odniosłem wynikało
    mi czarno na białym że chodzi o problem zapłaty *wekslem*,
    a nie zapłaty *weksla*. Drobiazg, acz istotny ;) - stąd
    moja dywagacja o "zapłacie kompensatą".

    [...]
    >+ ono tylko sytuacji, gdy obie strony transakcji sa przedsiebiorcami,
    >+ a nadto gdy kwota przekracza okolo 15 000 zlotych (z zastrzezeniem
    >+ ustawowym dla transakcji powtarzanych).

    No to ja cię bardzo przepraszam :) ale właśnie o tym piszę.
    Jakoś nie przekonuje mnie przydatność weksla przy dajmy na
    to kupowaniu samochodu na cele osobiste :]
    IMO weksel ma wyłącznie sens przy obrocie gospodarczym
    właśnie. No i głównie wszędzie z takim opisem "zastosowania"
    weksla się spotykam...
    I bez powodu nie pisałem o "drobnych zapłatach": nie sądzę
    żeby szewcy byli tymi co im weksle są bardzo konieczne...
    Zauważ ile razy mamy tu posty "ratunku, mam podpisaną fakturę
    a 'oni' powiedzieli że teraz zapłacą tylko połowę" - jakby
    praktyką powszechną było przyjmowanie u mniej zaufanych
    kontrahentów razem z autgrafem na f-rze autografu na
    wekslu z terminem zapłaty - nie byłoby 3/4 a może i 99,98%
    takich przypadków.
    Tyle, że pod warunkiem iż nie ma limitu na poziomie 40 kzł,
    przy pracach np. budowlanych z lekka śmiesznym jak rzekłem:

    >+ GSn> Dla firmy o skali "samozatrudnienie", a i to nie zawsze :>
    >+
    >+ A co przeszkadza, poza oczywistym utrudnieniem technicznym, na zaplate
    >+ weksla przelewem bankowym?

    Ale zarzut dotyczył zapłaty *wekslem* (za przykładowy towar),
    a nie sposobu uregulowania tego weksla !!
    Zgodnie z ideą należałoby go dalej puścić w obieg a nie
    wymieniać na gotówkę ;) !
    Przyjmujesz weksel, księgujesz wpłatę - i właśnie popełniłeś
    przestępstwo. A przynajmniej tak to przedstawił poprzednik :)

    >+ Serdecznie pozdrawiam,

    Wzajem !
    - Gotfryd
    (oczekujący że go paragrafem z definicją "zapłaty" zarzucą :))

  • 10. Data: 2003-11-04 16:22:51
    Od: k...@o...pl (Krzysztof A. Ziembik)

    Witam.

> [...]

    GSn> podpadał to mógłby służyć do drobnych płatności i tyle.

    No nie do konca sie zgadzam z takim wnioskiem. Oczywiscie ograniczenie
    zaplaty weksla gotowka jest (IMHO oczywiscie niepotrzebne, jak i cale
    "przeciwdzialanie praniu brudnych pieniedzy"), ale po pierwsze dotyczy

    Serdecznie pozdrawiam,
    ---
    Krzysztof A. Ziembik mailto:k...@o...pl

    --