eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkiRefakturowanie › Re: Refakturowanie
  • Data: 2007-10-06 14:49:44
    Temat: Re: Refakturowanie
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]

    On Sat, 6 Oct 2007, PiotrB. wrote:

    > Witam,
    >
    > Czy mógłby mi ktoś wyjaśnić jak od strony rachunkowej
    > wygląda operacja refakturowania (KPiR, VAT)?

    Podsumuję "z głowy czyli z niczego":
    * refaktura nie jest uregulowana w przepisach; inaczej mówiąc,
    trzeba zawsze ustalić co mówiący lub piszący "refaktura"
    ma na myśli
    * *przyjęło się* nazywać refakturą pewien sposób postępowania
    opisany jak niżej, dlatego możan uznać, że w myśl spotykanego
    w przepisach "stosowania zwyczaju" należy jednak te i tylko
    te przypadki uznać za refakturę
    * Refaktura w rozumieniu j.w. jest umocowana prawnie wyłącznie
    interpretacjami wyroków sądowych, ktore jednak były wydawana
    na najwyższym szczeblu (AFAIR jeszcze za czasów kiedy Sąd
    Najwyższy pełnił funkcję kontrolną nad NSA) i w ich myśl
    za refakturę uznaje się zarachowanie pewnych przychodów
    (i odpowiednio kosztów dla drugiej strony) WYŁĄCZNIE jeśli
    są jednocześnie spełnione WSZYSTKIE poniższe warunki:
    - sprzedaż jest "uboczna" czyli obejmuje świadczenie, które
    nie wchodzi w skład oferty sprzedaży;
    Nie można więc "refakturować" czegoś, co się normalnie
    sprzedaje, a o czym najwyraźniej piszesz w swoim poście!
    Podstawowym zastosowaniem refaktury jest "odsprzedaż"
    świadczenia, które refakturujący normalnie kupuje
    "dla siebie"! Przykłady niżej.
    - refaktura MUSI być dokonywana na podstawie POMIARU kosztu
    który jest refakturowany; patrz przykłady niżej, w żadnym
    przypadku refaktura nie może polegać na przyjęciu opłaty
    ryczałtowej ani oceny "na oko" - na mój rozum, z tej
    zasady wynika np. że nie wolno dzielić kosztów np. ogrzewania
    rozliczając je takimi wynalazkami jak słynne "podzielniki
    ciepła" :>
    - refaktura MUSI obejmować WYŁĄCZNIE zwrot wartości zakupionej,
    rozliczonej wg pomiaru o którym wyżej; w żadnym wypadku
    nie może zawierać dodatkowych narzutów w rodzaju "na
    koszty administracyjne" czy "za obsługę".

    > Chodzi mi o sytuację, gdy kupuję od innej firmy dany
    > produkt (uzyskując rabat) a następnie wraz ze swoją
    > usługą sprzedaję go klientowi po normalnej cenie.

    Jak Ci pisali - to jest normalna sprzedaż.
    Typowe zastosowanie refaktury, wraz z metodami pomiaru:
    - masz do budynku swojej firmy "dociągnięty" prąd.
    Najemca albo podnajemca nie ma, z różnych powodów nie da się
    załatwić "dostawy" od ZE (np. dlatego, że jest "prad na
    budyek" i rozłożenie tego na "prąd na lokale" wyszłoby
    dość drogo)
    Zakładacie podliczniki najemca płaci za refakturowany
    wg podlicznika prąd. BEZ NARZUTU.
    - w układzie j.w. jest ogrzewanie dla lokalu podnajemcy.
    Ustalacie, że najmca będzie płacił część proporcjonalną
    do wynajmowanej powierzchni plus część przypadającą
    proporcjonalnie do stosunku powierzchni w powierzchni
    wspólnej

    Przyznaję że już do refakturowania kosztów przesyłki pocztowej
    w tym układzie są wątpliwości :)
    Sprzedaż "na refakturę" towarów, które się normalnie sprzedaje,
    nie ma zupełnie sensu: to jest "zwyczajna sprzedaż" i już!

    Przyczyną dopuszczalności refakturowania, zdaje się wskazywaną
    przez sądy, jest fakt iż:
    - z jednej strony "zwrot poniesionych kosztów" w realizacjach
    poszczególnych umów wg prawa cywilnego (patrz Kodeks Cywilny)
    jest czynnością *prawidłową*
    - z drugiej traktowanie takiej czynności jako *sprzedaży* powodowałoby
    kolizję z przepisami o ograniczeniach obrotu gospodarczego
    (koncesjonowanie, np. ten prąd), podatkowymi (jak jest akcyca :>)
    i różnymi innymi.

    Sądy uznały więc, że jakkolwiek rzeczywiście JEST to "sprzedaż"
    w myśl przepisów podatkowych, to traktowanie jej jako "zwrot"
    (aby nie podpadać pod wspomniane restrykcje) wymaga, aby
    NIE MOGŁY być do nich dodawane żadne inne koszty.
    Czyli "przenosi się" na kupującego poniesione wydatki, w tym
    podatki (wykazywany VAT i nie wykazywaną akcyzę na przykład).

    AFAIK jest jedno pytanie, na które odpowiedzi "sądowej" nie było,
    a dyskusje na grupie też nie wniosły ostatecznej konkluzji:
    mianowicie co z przypadkiem, kiedy podatnik zwolniony z VAT chciałby
    zrefakturować dla czynnego podatnika VAT przypadającą nań
    część kosztów :) (konkretnie jak postąpić z VATem).
    No ale to tak OT :)

    pzdr, Gotfryd

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1