  • 1. Data: 2004-09-08 20:56:30
    Temat: Refakturowanie biletów kolejowyc
    Od: "Jacek" <j...@w...pl>

    Moi problem wyglada tak:

    mam podpisaną z firmą umowe managerską w ktorym firma zoobowiązuje się do
    pokrycia kosztów przejazdu i repreznetacji.

    Ksieguje wszystkie takie wydatki: PKP (7%VAT) konsumpcaj 7% vat na swoje DG
    i potem wystawiam fakturę firmie.

    Problem polega na tym że wystawiam fakturę na łaczne koszty za caly msc i w
    związku z tym piszę koszty przejazdów powiedzmy 500 PLN netto i doliczam
    22% VAT.

    Księgowa w tej firmie wpadał na pomysł że powinno być tylko 7 % Vat na moich
    fakturach przy tej pozycji.

    Twierdzi że tak mogę zrobić, mi to śmierdzi prosze pomóżcie

    Jacek

  • 2. Data: 2004-09-09 05:35:12
    Temat: Re: Refakturowanie biletów kolejowyc
    Od: "Łukasz Kaliński" <l...@g...pl>

    Użytkownik "Jacek" <j...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > pokrycia kosztów przejazdu i repreznetacji.
    >
    > Ksieguje wszystkie takie wydatki: PKP (7%VAT) konsumpcaj 7% vat na swoje

    PKP, owszem masz prawo odliczyć VAT, o ile masz NIP pkp na biletach
    Co do konsumpcji nie masz prawa do odliczania VAT, ani 7 ani 22%, bo wątpię,
    żebyś świadczył uslugi turystyczne i miał licencję... więc księgujesz ją
    brutto w koszty - a dodatkowo limitowane.

> [...]
    moich
    > fakturach przy tej pozycji.
    > Twierdzi że tak mogę zrobić, mi to śmierdzi prosze pomóżcie

    Możesz zrefakturować jej te usługi, ale co do grosza muszą być to takie same
    kwoty i na fakturze musisz opisać: 'refaktura....'.
    Co do pomysłowości księgowej - ią nowa koncepcja nie jest na jej korzyść -
    tak dostawała fakturę - 100% w koszty, vat odliczała (chyba, że są zwolnieni
    z vat'u - trudno to powiedziec), a teraz musi się głowić z fakturą na część
    transportową i reprezentacyjną.

    Pozdrawiam
    Łukasz Kaliński

  • 3. Data: 2004-09-09 06:31:55
    Od: "Jacek" <j...@w...pl>

    Użytkownik "Łukasz Kaliński" <l...@g...pl> napisał w wiadomości
    > PKP, owszem masz prawo odliczyć VAT, o ile masz NIP pkp na biletach

    Ona twierdzi że z kazdego biletu, czesto jezdze na biletch kupionych o
    konduktora i tam nie ma VAT

> [...]
    > żebyś świadczył uslugi turystyczne i miał licencję... więc księgujesz ją
    > brutto w koszty - a dodatkowo limitowane.

    A co bedzie jesli zrobię refakturowanie ?
    Chciałem wystawić jej fakturę na organizację spotkań handlowych ?

    > Możesz zrefakturować jej te usługi, ale co do grosza muszą być to takie
    same
    > kwoty i na fakturze musisz opisać: 'refaktura....'.

    Czy muszę każdą pozycję wystawiać osobno mam tego po kilkanascie w miesiacu
    ?

    Do tego jest zarozumiała

    Jacek

  • 4. Data: 2004-09-09 07:28:56
    Od: "Łukasz Kaliński" <l...@g...pl>

    > Użytkownik "Łukasz Kaliński" <l...@g...pl> napisał w wiadomości
    >
    > Ona twierdzi że z kazdego biletu, czesto jezdze na biletch kupionych o
    > konduktora i tam nie ma VAT

    Tylko z biletu z numerem NIP i kwotą podatku. Pokwitowania wydawane przez
    konduktora IMO nie będą się łapały pod odliczenie - o ile dobrze pamiętam
    nie ma tam kwoty podatku, a dodatkowo jest opłata za wydanie biletu - a tam
    na pewno nie ma stawki vat.
    Skoro tak twierdzi, to niech sobie poczyta rozp. w sprawie VAT.

    > wątpię,
    >
    > A co bedzie jesli zrobię refakturowanie ?
    > Chciałem wystawić jej fakturę na organizację spotkań handlowych ?

    I to teoretycznie jest dla firmy - odbiorcy najbardziej korzystne -
    organizacja 22% - nie ma żadnych wątpliwości co do odliczenia vat
    naliczonego.

    > same
    >
    > Czy muszę każdą pozycję wystawiać osobno mam tego po kilkanascie w
    miesiacu
    > ?

    I tutaj, nie ukrywam mam pewien problem: generalnie zsumowałbym poszczególne
    grupy, ale pojawia się pytanie:
    jak refakturować usługi, co do których nie miałeś prawa do odliczenia VAT
    (konsumpcja, bilety pkp niepodlegające odliczeniu) - jakiś czas temu
    widziałem w Dobrej Firmie Rzeczypospolitej artykuł na ten temat - ale tylko
    widziałem, nie czytałem, więc nie udzielę Ci niestety pewnej odpowiedzi.

    > zwolnieni
    > część
    >
    > Do tego jest zarozumiała

    No, cóż, możnaby jej rzucić na stół przepisy o odliczaniu vat od biletów za
    przejazdy kolejami (RMF 27 kwietnia 2004 art.23 - Dz.U. 1.05.2004 nr97
    poz.971) - niech się doszkoli, ale znając życie niewiele może się tym
    przejąć, a dodatkowo 'odburknąć' że nie jest doradcą podatkowym i nie musi
    Ci wcale podpowiadać....
    :-)

    Pozdrawiam
    Łukasz Kaliński

  • 5. Data: 2004-09-09 08:24:30
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    Zaraz oberwę za czepianie się szczegółów, ale cóż... :)

    On Thu, 9 Sep 2004, Łukasz Kaliński wrote:
    [...]
    >+ PKP, owszem masz prawo odliczyć VAT, o ile masz NIP pkp na biletach

    Nie podoba mi się ów "NIP PKP": IMO powinien być "NIP sprzedawcy":
    teoretycznie jest możliwe iż komuś będzie się chciało sprawdzić
    i wylosuje akurat bilet który był kupiony u agenta. Na większych
    dworcach wysoce prawdopodobne.
    Nadto... jak to minister określił, "odległość taryfowa większa
    niż 50 km", tak ?
    Wg mojej osobiście stosowanej :) interpretacji: bilet na 49 km
    nie ale złoty z groszami od miejscówki 300 km tak...
    Wychodzi na to że aby odliczyć VAT od biletu <50 km trzeba w kasie
    poprosić o fakturę.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)

  • 6. Data: 2004-09-09 08:36:42
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 9 Sep 2004, Jacek wrote:

> [...]
    >+
    >+ Ona twierdzi że z kazdego biletu, czesto jezdze na biletch kupionych

    A może podać ci "podstawę" ? Bo wygląda zachęcająco, tyle że:
    ++++++
    § 23. Za fakturę uznaje się również:
    1) bilety jednorazowe [...] jeżeli zawieraj ą następujące dane:
    [...]
    c) odległość taryfową nie mniejszą niż 50 km,
    d) kwotę należności wraz z podatkiem,
    e) kwotę podatku;
    ------

    [...][...tu się nie wypowiadam...]
> [...]
    >+
    >+ Czy muszę każdą pozycję wystawiać osobno mam tego po kilkanascie

    Skoro warunkiem "uznania refaktury" jest wykazanie że to rzeczywiście
    była refaktura (czyli bez marży itd) to IM*H*O powinien istnieć
    u odbiorcy łatwy do sprawdzenia dowód; jak na mój rozum mogłaby
    być jedna faktura, ale linijka po linijce wymienione wszystkie
    pozycje składowe (a nie "za przejazdy 1221 zł"). Kto przeciw ?

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)