    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Date: Sat, 30 May 2015 10:57:18 +0200
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: Rolnik ryczałtowy kupujący od VATowca.

    On Thu, 28 May 2015, Tadeusz Smal wrote:

    > Witam
    > Jestem nieovatowanym rolnikiem ryczałtowym i zanim zaczne wojne z tego powodu
    > to chciałbym się dowiedzieć czy czynny podatnik podatku VAT może mi odmówić
    > sprzedaży swojego produktu ponieważ sprzedaż dla rolnika ryczałtowego wymaga
    > udokumentowania takiej za pośrednictwem kasy fiskalnej a nie jak on to robi
    > fakturami.

    W sprawie formalnej.
    Sprawa znana z dowodów matematycznych - to że znasz "warunek wąski"
    czyli przyczynę odmowy, nie powoduje, że odpowiedź leży w znanym Ci warunku.
    Być może "dowód poprawności" leży w odpowiedzi na szerszy warunek.
    Ujmę to tak: na jakiej podstawie ktokolwiek cokolwiek *musi* Tobie
    sprzedać?
    Przecież nie możesz iść np. do sklepikarza w drogerii albo kioskarza
    z gazetami i domagać się, aby sprzedał *Tobie* taki towar, jaki akurat
    ci pasuje :)

    IMVHO, powinna o tym przesądzić oferta.
    I oferta ta może być warunkowana - z zastrzeżeniem, że warunki
    te powinny być obiektywne (aby zachować kryterium "ceny rynkowej")
    oraz niedyskryminujące (bo dyskryminacja jest w Konstytucji zabroniona,
    z listą kryteriów wymienionych, ale AFAIR niezamkniętą).

    A kryterium "sprzedaży bez wymogu kasy rejestrującej" jest IMO
    kryterium "niedyskryminującym". Sprzedaż "tylko dla przedsiębiorców"
    nie jest przecież czymś nadzwyczajnie rzadkim.

    > Pierwszy raz spotkałem się z czymś takim

    Niemożliwe.
    Po prostu nie zwróciłeś uwagi, że gdzieś-tam "człowiekowi z ulicy"
    nie sprzedadzą. Albo wymagają przedstawienia kwitków o byciu
    przedsiębiorcą, ewentualnie poprzestają na takim oświadczeniu,
    albo wpuszczają tylko za "kartą klubową" (Makro, Selgros), nawet
    jeśli dopuszczają również sprzedaż konsumencką itp.
    Znaczy są *różne* kryteria "warunku sprzedaży", w tym takie,
    że wymaga się bycia przedsiębiorcą i już.
    Ba, nawet na allegro spotkałem aukcje z takim zastrzeżeniem!
    (że towar zostanie wysłany tylko, jeśli dane z allegro będą pokrywać
    się z danymi w bazie REGON i sprzedaż będzie "firmowa").

    > i szukajac odpowiedzi znalazłem w sieci argumentację na jakiej
    > oparł on swoją decyzję
    > http://www.podatki.abc.com.pl/czytaj/-/artykul/czy-p
    rzedsiebiorca-ma-obowiazek-ujmowac-w-kasie-fiskalnej
    -sprzedaz-na-rzecz-rolnikow

    Bo tak jest.
    Z p.widzenia VAT jesteś "konsumentem z ulicy".
    Dopóki nie przyszedłbyś z ofertą dającą "zarobek aż do emerytury"
    też bym Ci odmówił sprzedaży - bo użeranie się z obowiązkiem
    kasy rejestrującej jest *dożywotnie*!

    pzdr, Gotfryd
    (KPiR, VAT, bez kary rejestrującej)