  • 1. Data: 2009-01-23 18:42:02
    Temat: Re: Rozliczenia..
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2009-01-24, xx <i...@g...pl> wrote:

    [...]

    > I teraz pytanie:
    >
    > Kupuje towar za 2500 zl sprzedaje go za 2700
    > Place podatek najpierw PCC-3 wysokosci 50 zl, vat w przyblizeniu 44 zl

    No to chyba albo PCC, albo VAT, a nie oba?

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 2. Data: 2009-01-23 18:56:51
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 23 Jan 2009, Wojciech Bancer wrote:

    > On 2009-01-24, xx <i...@g...pl> wrote:
    >
    > [...]
    >
    > No to chyba albo PCC, albo VAT, a nie oba?

    Oba, PCC od zakupu a VAT od marży sprzedaży :D
    Tam są DWIE transakcje.

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2009-01-23 19:05:50
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 23 Jan 2009, xx wrote:

    > Jak dokladnie obliczyc podstawe do 19%?
    >
    > 200 ZL - 50 ZL (pcc-3) = 150 ZL *22% (VAT) = 117 zl

    Nie.
    W 200 zł marży jest 200*(22%/[1+22%]) VAT, czyli ok. 36 zł VAT,
    co daje "pozostałość" (zwaną "netto") w wysokości ok. 164 zł.
    Od tych 164 zł "zarobku netto" odejdzie w koszty 50 zł PCC,
    czyli zostaje 114 zł.

    > i od 117 dopiero 19% dochodowgo tak?

    A koszty *pozostałe* gdzie?
    Dochodowy się płaci nie od dochodu obejmującego koszty - Twoje liczenie
    jest mocno zaokrąglone, zakłada że CAŁĄ różnicę przeznaczasz "na
    przejedzenie"!
    Ale tak (z tymi zastrzeżeniami), 19% od tego co zostanie,
    czyli jakby nie było innych kosztów to 19%*114 zł.

    > (oczywiscie wiem ze powinny byc netto pisze w przyblizeniu)

    Co netto?
    Dla VAT "podstawą opodatkowania jest obrót" :) (po polsku: brutto).
    Jest śmiesznie: stawka jest zdefiniowana dla *innej* wartości,
    niż definicja podatku.
    Z "postaci kanonicznej" trzeba liczyć wzorem :D
    Przpisy pozwalają liczyć podatek = netto * stawka, ale to *nie jest*
    definicja podatku wg VAT.

    pzdr, Gotfryd

  • 4. Data: 2009-01-24 03:25:53
    Temat: Rozliczenia..
    Od: "xx" <i...@g...pl>

    Witam
    Jestem na ksiedzie przychodów i rozchodów.

    Chcialbym dowiedziec sie jak:
    - place maly zus czyli razem z kasa chorych miesieczie okolo 312 zl
    Ile moge odliczyc zusu od kosztów/ W jakiej wysokosci?

    I teraz pytanie:

    Kupuje towar za 2500 zl sprzedaje go za 2700
    Place podatek najpierw PCC-3 wysokosci 50 zl, vat w przyblizeniu 44 zl

    Jak dokladnie obliczyc podstawe do 19%?

    200 ZL - 50 ZL (pcc-3) = 150 ZL *22% (VAT) = 117 zl i od 117 dopiero 19%
    dochodowgo tak?

    (oczywiscie wiem ze powinny byc netto pisze w przyblizeniu)

  • 5. Data: 2009-01-24 04:26:50
    Od: "xx" <i...@g...pl>

    Czyli liczymy tak:

    - Zarobek 200 zł - 22% vat - 164 zł - pcc3 (50zł) = 114 zł do 19%

    Od tego mogę odjąć oczywiście SUMY netto:

    - koszty telefonu
    - koszty księgowej
    - faktury na zakup częsci do aut, materiałów

    Ewentualnie paliwo?

    Ale takie pytanie
    - co jeśli nie mam auta na "firmę" a chce odliczyć koszty paliwa, czyi
    wrzucic je w koszta?

    Umowa użyczenia + kilometrówka starczy?

    Pozdrawiam

  • 6. Data: 2009-01-24 04:38:08
    Od: "xx" <i...@g...pl>

    Kolego Gotfryd - dziękuje za odpowiedzi które są zawsze szybkie i konkretne.

  • 7. Data: 2009-01-24 11:19:38
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 23 Jan 2009, xx wrote:

    > Od tego mogę odjąć oczywiście SUMY netto:
    >
    > - koszty telefonu
    > - koszty księgowej
    > - faktury na zakup częsci do aut, materiałów

    Oczywiście.

    > Ale takie pytanie
    > - co jeśli nie mam auta na "firmę" a chce odliczyć koszty paliwa, czyi
    > wrzucic je w koszta?
    >
    > Umowa użyczenia

    Samemu sobie chcesz użyczać? ;)

    > + kilometrówka starczy?

    Kilometrówka, ale kilometrówka jest (tylko) LIMITEM.
    Jak to streszczają: "mniejsza z kwot: sumy faktur i kilometrówki".
    Nie można zaliczyć w koszty "kilometrówki" tylko dlatego, że
    kilometry są rozpisane, jak nie ma wydatków!

    pzdr, Gotfryd

  • 8. Data: 2009-01-26 18:23:23
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 26 Jan 2009, xx wrote:

    > ===================================================
    >
    > Jeśli chodzi o podatek dochodowy to mam tak:
    > ->1000 zł podstawy do opodatkowania (Wedle Twojego wyliczenia czyli marża -
    > suma vat-u - Pcc3 = suma do opodatkowania - inne koszta netto (księgowa
    > ,tel, materiały częsci)
    > Zostanie powiedzmy 150 zł podstawy opodatkowania - czyli 150 zł X 19% = suma
    > do zapłacenia podatku za miesiąc styczeń
    > --------------------

    Poproszę pełny zestaw liczb, bo źle się domniemuje do których się
    odwołałeś :)
    Nie wiem co robi zapis "marża - suma_vatu".
    Nielogiczne.
    Z założenia rozważanie pojedynczej sprzedaży jest *uproszczeniem*,
    bo zarówno do dochodowego liczy się *sumy* odpowiednich wartości.
    I zastrzeżenie: do rozliczeń przyjmuje się zawsze odpowiednio
    "tyle VAT ile należy do transakcji", czyli jeśli ktoś
    wykonuje wyłącznie transakcje opodatkowane, to liczy
    na brutto i *nie* miesza do tego VATu.
    Oczywiście poza wyjątkami - np. kiedy VATu nie wolno odliczyć
    (dajmy na to od hotelu - wlicza się brutto).
    "Globalnie" to ew. weszłyby korekty VAT przy proporcjach.
    Niemniej albo patrzysz na rozliczenia tak jak się to robi
    (czyli *suma przychodów netto* minus *suma kosztów netto*
    i tak dalej), albo upraszczasz i rozważasz sobie "jakbym
    miał jedną i tylko jedną transakcję to...". Ale nie mieszaj
    "jedna transakcja minus suma VAT" bo dobrze się to nie
    skończy ;)

    Licząc do dochodowego mamy więc "marżę netto", a to że
    netto zostało policzone jako "brutto minus VAT" zostawiamy
    sobie na boku :)

    pzdr, Gotfryd

  • 9. Data: 2009-01-26 21:10:43
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    xx wrote:
    > Oki pokolei:

    > Liczać krótko:
    > 1500 zł - 330 zł (vat) = 1170 zł - 386 (pcc3) = 784 zł
    > Czyli do opodatkowania pozostało 784 zł
    > Ale koszta netto wynoszą:
    > 945> 784 więc jest strata dobrze rozumiem?
    > Teraz Vat:
    > 330 - 218,28 = 111,72
    > Należy więc zapłacic 111,72 zł vatu.
    > Prosze o sprostowanie:)

    A to w fakturach marżowych VAT jest kosztem?
    Czy po prostu pomieszałeś wszystkie podatki
    i chcesz, żeby Cię wysłać do kogoś kto Ci
    "wyprostuje" tę dokumentację zanim będziesz płacił
    więcej kar niż podatków? :-)

  • 10. Data: 2009-01-26 21:48:38
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    xx wrote:
    > I tak i nie.
    >
    > Liczy się tak jak napisałem.

    Skoro liczy się tak napisałeś, to być może tak jest, ale jest to wyjatkowo
    chaotycznie opisane i podane mało przejrzyście.
    Dla mnie to kompletnie nieczytelne, ale cóż - nie spodziewałem się,
    że przy VAT-marża jest prosto.