  • 1. Data: 2004-03-11 18:40:33
    Temat: Rozliczenie ZUS a KPiR
    Od: Mroziu <m...@h...pl>

    Witam,

    Czytalem archiwum grupy i chcialbym podsumowac wiedze nt rozliczania ZUS
    za siebie i pracownika.

    - ZUS-51 wlasny odliczam od dochodu w PIT5 w rozliczeniu za miesiac, w
    ktorym nastapila zalata

    - ZUS-52 wlasny odliczam od podatku w PIT5 w rozliczeniu za miesiac, w
    ktorym nastapila zalata

    - ZUS-53 wlasny wprowadzam dowodem wenetrznym do KPiR w miesiacu w
    ktorym nastapila zaplata. Pytanie z jaka data? Dowolna od momentu
    zaplaty do konca miesiaca ?

    - place pracownika brutto ksieguje w KPiR na pozycji 13 w dniu wyplaty

    - ZUS za pracownika placony przez pracodawce wprowadzam jako calosc
    dowodem wewnetrznym do KPiR w miesiacu, ktorym nastapila zaplata.
    Pytanie z jaka data? Dowolna od momentu zaplaty do konca miesiaca ?

    Z gory dziekuje za odpowiedz

    Mroziu

  • 2. Data: 2004-03-11 19:11:09
    Temat: Re: Rozliczenie ZUS a KPiR
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Użytkownik Mroziu napisał:

    > Witam,
    >
    > Czytalem archiwum grupy i chcialbym podsumowac wiedze nt rozliczania ZUS
    > za siebie i pracownika.
    >
    > - ZUS-51 wlasny [ciach skąłdki własne]
    to jest ok, ale dalej...

    > - place pracownika brutto ksieguje w KPiR na pozycji 13 w dniu wyplaty
    >
    > - ZUS za pracownika placony przez pracodawce wprowadzam jako calosc
    > dowodem wewnetrznym do KPiR w miesiacu, ktorym nastapila zaplata.

    A prowadzisz księgi memoriałowo czy kasowo?
    Bo jeżeli kasowo, to ok.

    Ale jeżeli memoriałowo, to zarówno płace jak i ZUS za pracownika są
    kosztem okresu którego dotyczą a nie tego w którym zostaly poniesione.
    Nie ma przepisu szczególnego który nakazywał by, a nawet pozwalał na
    zaliczenie tego w koszty w momencie poniesienia (zapłaty).
    Mamy taki przepis szczególny dla wypłat z umów o dzieło i zlecenia (i
    pokrewnych) ale nie dla wynagrodzen ze stosunku pracy.
    A więc moment zapłaty nie ma nic do rzeczy.

    > Pytanie z jaka data? Dowolna od momentu zaplaty do konca miesiaca ?

    Jeżeli już księgujesz kasowo (wszystko kasowo!) to generalnie nalezy
    wpisywac z dniem zapłaty ale to tylko dla zachowania "urody" księgi.
    Ponieważ podatek rozliczany jest rocznie więc prawidłowo będzie w kazdym
    terminie byle nie wczesniej niz dzień zapłaty i nie później niz rok zapłaty.

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 3. Data: 2004-03-11 19:35:44
    Od: Mroziu <m...@h...pl>

    Maddy wrote:

    > Użytkownik Mroziu napisał:
    >
    > Bo jeżeli kasowo, to ok.

    Kasowo.

> [...]
    > pokrewnych) ale nie dla wynagrodzen ze stosunku pracy.
    > A więc moment zapłaty nie ma nic do rzeczy.

    Tak wiem, czytalem w archiwum wasza dyskusje :)

> [...]
    > Ponieważ podatek rozliczany jest rocznie więc prawidłowo będzie w kazdym
    > terminie byle nie wczesniej niz dzień zapłaty i nie później niz rok

    Czyli hipotetycznie, jezeli zapomnialem do KPiR wpisac ZUS-53 za miesiac
    styczen zaplacone w lutytym i ksiege prowadze kasowo to moge sobie to
    odliczyc dowodem wewnetrznym z data dzisiejsza w miesiacu marcu. Zgadza
    sie ?

    Mroziu

  • 4. Data: 2004-03-12 16:50:50
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Użytkownik Mroziu napisał:

> [...]
    > styczen zaplacone w lutytym i ksiege prowadze kasowo to moge sobie to
    > odliczyc dowodem wewnetrznym z data dzisiejsza w miesiacu marcu. Zgadza

    Zgadza się. Ustawa mówi o tym że wydatki muszą byc ujęte w roku w którym
    zostały poniesione. Rok jest okresem rozliczeniowym i tylko taki okres
    nas ogranicza.

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 5. Data: 2004-03-12 19:06:38
    Od: Mroziu <m...@h...pl>

    Maddy wrote:

    > Zgadza się. Ustawa mówi o tym że wydatki muszą byc ujęte w roku w którym
    > zostały poniesione. Rok jest okresem rozliczeniowym i tylko taki okres
    > nas ogranicza.

    Wielkie dzieki za pomoc :)

    Jeszcze tylko rozwiaze problem z amortyzacja i bede mogl spac w miare
    spokojnie.

    Mroziu