    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Rozpoczęcie DG - nowe stawki
    Date: Sun, 28 Aug 2005 00:05:21 +0200

    On Sat, 27 Aug 2005, it was written:
    [...]
    > Po doświadczeniach:
    > Nie do końca tak jest w praktyce. Gdy po pewnym czasie do rejestracji w
    > UM,GUS,US okoliczności sprawiły znaczne przesunięcie rozpoczęcia DG. Po
    > pewnym czasie (miesiąc, 2) otrzymałem pismo z ZUS informujące że mam
    > 7-dniowy obowiązek rejestracji od dnia rozpoczęcia.

    Owszem, też ćwiczyłem ;) stąd zwracałem uwagę na punkt siedzenia.

    > Kierownik właściwego w
    > ZUS działu podpisujący pismo "przypominające obowiązek" stwierdził, że data
    > rozpoczęcia to rozpoczęcie i nie interesuje ZUS data rejestracji w
    > poprzednich urzędach.

    Nawet jakby ci to dał na piśmie to jeszcze mało :]
    Zauważ:

    > Może wynika to z tego (moje gdybanie), że czas trwania
    > całej procedury jest uruchomienia DG jest rozciągnięty w czasie i w jego
    > trakcie mogą zajść przesłanki opóźniające uruchomienie DG.

    I *dobrze gaadasz*.
    Tyle że powyższa uwaga dotyczy zgłoszenia DG w UM/UG do EDG (bo tam
    podaje się datę "planowaną" i IMO jest oczywiste iż ma ona prawo
    nie pokrywać się z datą faktycznego rozpoczęcia) tudzież można
    przypasować ową zasadę do GUS.
    Ale zauważ co napisałem (i skomentuj): podstawą zgłoszenia do US
    i do ZUS jest *to samo zdarzenie* i zgłoszenia dokonuje się
    *w ten sam sposób*: mianowicie "do 7 dni *po* rozpoczęciu DG".
    Oczywiście że "zgłoszenie do innych urzędów ZUSu nie interesuje".
    Chyba że jako dowód w sprawie o niepłacenie należnych składek,
    niekoniecznie dziś a za np. 4 lata.
    I tego bym się bał.

    Powiedz co powinno być prawidłową odpowiedzią na pytanie: "dobrze,
    to Pan nam się zgłosił w 4 miesiące po dacie planowanej wg EDG,
    rozumiemy. Ale do US zgłasza się *tak samo* prowadzenie DG *po*
    jego rozpoczęciu - co Pan zgłosił do US i dlaczego ?
    Mamy Pańskie oświadczenie z Pańskim podpisem, uznajemy je za
    dowód w sprawie i prosimy o dowody przeciwne" (a podanie dowodów
    przeciwnych powoduje pojawienie się pytania czy miało miejsce
    niedopełnienie obowiązku czy składanie fałszywej deklaracji).

    Kiedyśżeśmy tu dyskutowali i ktoś z grupowiczów zapodał tezę
    iż "zgłoszenie do 7 dni od rozpoczęcia" nie wyklucza zgłoszenia
    do US (i/lub ZUS) w terminie wcześniejszym - ale wtedy należa-
    łoby po upływie owej daty (w terminie 7 dni !) złożyć korektę
    zgłoszenia stwierdzającą iż rozpoczęcie DG nie miało miejsca.
    Prawdę mówiąc... choć oponowałem :) wygladało na prawidłowe.
    Bo złożenie informacji podatkowej o prowadzeniu DG oraz niezłożenie
    korekty w przepisanym terminie ("do 7 dni od rozpoczęcia", w tym
    przypadku od nierozpoczęcia) IMO jest prawnie wiążącym oświadczeniem
    obywatela o zajściu zdarzenia. Być może oświadczeniem fałszywym.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)