  • 1. Data: 2005-08-24 21:43:36
    Temat: Rozpoczęcie DG - nowe stawki
    Od: "WojtekPL" <logo[usun_to]@op.pl>

    Witam,
    Czy to nie przypadkiem dziś wchodzi w życie nowe ktyterium opłaty składek
    osób, które rozpoczynają DG? Tylko nigdzie nie mogę się doczytać co w
    sytuacji gdy wcześniej zarejestrowałem DG (poza ZUS) a jeszcze jej nie
    rozpocząłem? Czy "łapię się" pod nowy przepis czy też niekoniecznie.

    Czy ktoś może podesłać jakiś link w tej sprawie?

    Dzięki

    WojtekPL

  • 2. Data: 2005-08-24 22:02:18
    Temat: Re: Rozpoczęcie DG - nowe stawki
    Od: "WojtekPL" <logo[usun_to]@op.pl>

    Użytkownik "WojtekPL" <logo[usun_to]@op.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > rozpocząłem? Czy "łapię się" pod nowy przepis czy też niekoniecznie.
    >
    > Czy ktoś może podesłać jakiś link w tej sprawie?

    Już wiem,
    Decydujące znaczenie dla ustalenia, czy istnieje w danym przypadku obowiązek
    ubezpieczeń, ma faktyczne prowadzenie działalności gospodarczej, a nie
    posiadanie uprawnień do jej prowadzenia.
    Dlatego też osoba, która uzyskała wpis do ewidencji działalności
    gospodarczej i jako datę rozpoczęcia prowadzenia działalności podała, np. 1
    sierpnia, ale faktycznie rozpoczęła działalność dopiero od 25 sierpnia lub
    później, może skorzystać z preferencyjnych zasad naliczania składek.
    Znaczenie ma bowiem data faktycznego rozpoczęcia prowadzenia działalności.

    Sorki za zbędnego posta.

    WojtekPL

  • 3. Data: 2005-08-25 20:04:49
    Od: morghul <t...@o...pl>

    WojtekPL napisał(a):
    > Sorki za zbędnego posta.

    A nie ma za co, bo ten post zbędny nie jest.
    Właśnie chciałem o to samo zapytać. Mam złożony jakiś czas temu
    (niecały rok) wpis do ewidencji w UM i nic więcej, żadne formalności
    poza wpisen nie zostały załatwione. Rozumem z tego co napisałeś, że
    bez problemu łapie się na nowe zasady jeśli rozpoczne teraz formalnie
    działalność (muszę tylkoz tego co dowiadywalem się w UM zaktualizować
    o nową datę planowanego rozpoczęcia działalności wpis i ewentualnie
    zmiany jeśli zaszły i moge ruszać w bój z urzędami kolejnymi)?
    Jesli moze ktoś potwierdzic moją interpretacje bylbym wdzięczny.

    pozdrawiam

    --
    morghul

  • 4. Data: 2005-08-25 20:06:36
    Od: morghul <t...@o...pl>

    morghul napisał(a):

    Dodam tylko, że przeczytalem ostatnie posty na ten temat i generalnie
    zdania z małymi wyjątkami są takie iż łapie się na nowe zasady bo
    faktycznie nie prowadziłem działalności.

    --
    morghul

  • 5. Data: 2005-08-25 22:17:27
    Od: "WojtekPL" <logo[usun_to]@op.pl>

    Użytkownik "morghul" <t...@o...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > zmiany jeśli zaszły i moge ruszać w bój z urzędami kolejnymi)?
    > Jesli moze ktoś potwierdzic moją interpretacje bylbym wdzięczny.

    link?

    http://www.zus.pl/niusy/k050824.htm

    WojtekPL

  • 6. Data: 2005-08-26 00:03:32
    Od: morghul <t...@o...pl>

    WojtekPL napisał(a):
    > link?
    >
    > http://www.zus.pl/niusy/k050824.htm
    >
    > WojtekPL

    No dobra ;) chce mieć tylo 100% pewność. Przeczytalem i mam.
    Dzieki i pozdr

    --
    morghul

  • 7. Data: 2005-08-26 09:35:38
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 24 Aug 2005, it was written:

> [...]
    > osób, które rozpoczynają DG? Tylko nigdzie nie mogę się doczytać co w
    > sytuacji gdy wcześniej zarejestrowałem DG (poza ZUS)

    Coś mi nie pasuje.
    "Poza ZUS" sugeruje iż rejestracji w GUS i US dokonano. GUS jak to
    GUS, nie mam pytań.
    Ale dokonanie rejestracji w US i *nie* dokonanie jej w ZUS jest IMO
    proszeniem się o kłopoty - bo obu rejestracji dokonuje się na tej
    samej podstawie (rozpoczęcia DG) i tych samych warunkach (do 7 dni
    od rozpoczęcia DG). Różne daty dowodzą albo błędu albo wprowadzenia
    jednego z urzędów w błąd...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 8. Data: 2005-08-27 09:12:15
    Od: "WojtekPL" <logo[usun_to]@op.pl>

> [...]
    > samej podstawie (rozpoczęcia DG) i tych samych warunkach (do 7 dni
    > od rozpoczęcia DG). Różne daty dowodzą albo błędu albo wprowadzenia

    Po doświadczeniach:
    Nie do końca tak jest w praktyce. Gdy po pewnym czasie do rejestracji w
    UM,GUS,US okoliczności sprawiły znaczne przesunięcie rozpoczęcia DG. Po
    pewnym czasie (miesiąc, 2) otrzymałem pismo z ZUS informujące że mam
    7-dniowy obowiązek rejestracji od dnia rozpoczęcia. Kierownik właściwego w
    ZUS działu podpisujący pismo "przypominające obowiązek" stwierdził, że data
    rozpoczęcia to rozpoczęcie i nie interesuje ZUS data rejestracji w
    poprzednich urzędach. Może wynika to z tego (moje gdybanie), że czas trwania
    całej procedury jest uruchomienia DG jest rozciągnięty w czasie i w jego
    trakcie mogą zajść przesłanki opóźniające uruchomienie DG.

    WojtekPL

  • 9. Data: 2005-08-27 22:05:21
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 27 Aug 2005, it was written:
    [...]
> [...]
    > pewnym czasie (miesiąc, 2) otrzymałem pismo z ZUS informujące że mam
    > 7-dniowy obowiązek rejestracji od dnia rozpoczęcia.

    Owszem, też ćwiczyłem ;) stąd zwracałem uwagę na punkt siedzenia.

    > Kierownik właściwego w
    > ZUS działu podpisujący pismo "przypominające obowiązek" stwierdził, że data
    > rozpoczęcia to rozpoczęcie i nie interesuje ZUS data rejestracji w
    > poprzednich urzędach.

    Nawet jakby ci to dał na piśmie to jeszcze mało :]
    Zauważ:

    > Może wynika to z tego (moje gdybanie), że czas trwania
    > całej procedury jest uruchomienia DG jest rozciągnięty w czasie i w jego
    > trakcie mogą zajść przesłanki opóźniające uruchomienie DG.

    I *dobrze gaadasz*.
    Tyle że powyższa uwaga dotyczy zgłoszenia DG w UM/UG do EDG (bo tam
    podaje się datę "planowaną" i IMO jest oczywiste iż ma ona prawo
    nie pokrywać się z datą faktycznego rozpoczęcia) tudzież można
    przypasować ową zasadę do GUS.
    Ale zauważ co napisałem (i skomentuj): podstawą zgłoszenia do US
    i do ZUS jest *to samo zdarzenie* i zgłoszenia dokonuje się
    *w ten sam sposób*: mianowicie "do 7 dni *po* rozpoczęciu DG".
    Oczywiście że "zgłoszenie do innych urzędów ZUSu nie interesuje".
    Chyba że jako dowód w sprawie o niepłacenie należnych składek,
    niekoniecznie dziś a za np. 4 lata.
    I tego bym się bał.

    Powiedz co powinno być prawidłową odpowiedzią na pytanie: "dobrze,
    to Pan nam się zgłosił w 4 miesiące po dacie planowanej wg EDG,
    rozumiemy. Ale do US zgłasza się *tak samo* prowadzenie DG *po*
    jego rozpoczęciu - co Pan zgłosił do US i dlaczego ?
    Mamy Pańskie oświadczenie z Pańskim podpisem, uznajemy je za
    dowód w sprawie i prosimy o dowody przeciwne" (a podanie dowodów
    przeciwnych powoduje pojawienie się pytania czy miało miejsce
    niedopełnienie obowiązku czy składanie fałszywej deklaracji).

    Kiedyśżeśmy tu dyskutowali i ktoś z grupowiczów zapodał tezę
    iż "zgłoszenie do 7 dni od rozpoczęcia" nie wyklucza zgłoszenia
    do US (i/lub ZUS) w terminie wcześniejszym - ale wtedy należa-
    łoby po upływie owej daty (w terminie 7 dni !) złożyć korektę
    zgłoszenia stwierdzającą iż rozpoczęcie DG nie miało miejsca.
    Prawdę mówiąc... choć oponowałem :) wygladało na prawidłowe.
    Bo złożenie informacji podatkowej o prowadzeniu DG oraz niezłożenie
    korekty w przepisanym terminie ("do 7 dni od rozpoczęcia", w tym
    przypadku od nierozpoczęcia) IMO jest prawnie wiążącym oświadczeniem
    obywatela o zajściu zdarzenia. Być może oświadczeniem fałszywym.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 10. Data: 2005-08-30 08:51:27
    Od: "WojtekPL" <logo[usun_to]@op.pl>

> [...]
    > i do ZUS jest *to samo zdarzenie* i zgłoszenia dokonuje się
    > *w ten sam sposób*: mianowicie "do 7 dni *po* rozpoczęciu DG".

    No fakt, ale widać interpretacja tychże jest z goła odmienna

    > Oczywiście że "zgłoszenie do innych urzędów ZUSu nie interesuje".
    > Chyba że jako dowód w sprawie o niepłacenie należnych składek,
    > niekoniecznie dziś a za np. 4 lata.
    > I tego bym się bał.

    Lecz jeśli nie masz żadnych obrotów na koncie. żadnych FV, nic a nic to
    raczej prawdopodobieństwo takiej sytuacji pędzi do "0" :-)
    Choć tak naprawdę to nic nie wiadomo...

> [...]
    > przeciwnych powoduje pojawienie się pytania czy miało miejsce
    > niedopełnienie obowiązku czy składanie fałszywej deklaracji).

    Zaraz, zaraz. Już w tej chwili nie pamiętam, ale jest przecież jednoznacznie
    narzucona droga od punktu A do B i C i nie można pominąć żadnego. Myślę, że
    gdyby rozp. DG należało zaczynać od ZUS sprawy znacznie by się skomplikowały
    :-)

> [...]
    > zgłoszenia stwierdzającą iż rozpoczęcie DG nie miało miejsca.
    > Prawdę mówiąc... choć oponowałem :) wygladało na prawidłowe.

    Ale czy powyższe urzędy mają druczki do złożenia takich pism???

    No tu to się poddaję...

    WojtekPL