    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Rozszerzenie działalności?
    Date: Tue, 10 May 2005 09:42:16 +0200

    On Tue, 10 May 2005, Gumbi wrote:

    >+ Dzięki wszystkim. Co do tego znajomego to tak napisałem z rozpędu, to jest
    >+ po prostu ktoś z dalszej rodziny wiec nie ma obaw ;)

    Oj... stosowne przysłowie ma coś wspólnego z grupą "foto" ;)

    >+ Czyli podsumowując: on prowadzi firmę, rozszerzy sobie działalność o usługi
    >+ internetowe. Ja będę miał 5 zleceń w roku to poproszę go za każdym razem
    >+ o fakturę, wyślę ją firmie dla której cos robiłem,

    Dotąd OK. Wyślesz ją na *jego* prośbę.... ;)

    >+ a jemu po prostu pod koniec
    >+ roku podatkowego dam parę groszy za to co będzie musiał za mnie zapłacić na
    >+ podatki.

    Znaczy: będziesz robił za darmo i jeszcze dołożysz na podatki ? :)
    Nie, ja WIEM co masz na myśli.
    Ale ty chyba nie zadałeś sobie trudu spytania googla. Na pytanie
    o "firmanctwa firmanctwo" i dodatki w stylu "zarzut wyrok" :> i podobne
    zapodaje np:

    http://www.wiadomosci.tvp.pl/krakow/2,200303217448.s
    trona
    "...Zatrzymano dwie osoby podejrzane o przestępstwo firmanctwa oraz..."
    "...Firmant, to osoba prawna lub fizyczna firmujšca działalnoœć
    gospodarczš nie ujawnionego faktycznego właœciciela.
    Firmanctwo jest w Polsce nielegalne."
    http://www.gsa.infor.pl/2002/21.02-117/wnumerze6.htm
    " Niezależnie od odpowiedzialnoœci podatkowej, firmanctwo należy także do
    czynów œciganych przez Kodeks karny skarbowy, który w art. 5 wymienia je
    jako szczególnego rodzaju przestępstwo (lub wykroczenie) skarbowe.
    Firmowany i firmujšcy ponoszš solidarnš odpowiedzialnoœć za zobowišzania
    podatkowe powstałe podczas prowadzenia działalnoœci gospodarczej."

    >+ I powinno być ok.

    Ty liczysz iż jakiś przedsiębiorca zapłaci *tobie* za *czyjąś* fakturę
    tylko dlatego że "robiłeś" i "przyniosłeś fakturę" ;) ?
    Musiałby być wyjątkowo roztrzepany :)
    Przecież CAŁA należność za fakturę musi być pokwitowane przez
    prowadzącego DG - i *on* ci może *CZĘŚĆ* z tego wypłacić.
    Owszem, należność może tak zostać wypłacona - jak przyniesiesz
    pełnomocnictwo do pobierania pieniędzy w imieniu prowadzącego
    DG :)

    >+ Czy mogę sobie wyrobić pieczątkę z moim imieniem
    >+ i nazwiskiem i np. napisem "usługi internetowe" czy musi być ta jego? Bo
    >+ jeśli nie to będzie to trochę dziwne wyglądało na fakturze za usługi
    >+ internetowe?

    Rozumiem że masz mnie w killfile ? ;)
    Sprawdź jednak ile można za firmanctwo dostać ;) (niezależnie od
    innych zarzutów, "pociągnięcia" przez ZUS o ew. zaległe składki itp).
    Przecież chcesz działać *we własnym imieniu* - i tylko "odpalać"
    'znajomemu' (to że rodzina jest bez znaczenia) 'działkę'.
    Czyli postawić polski porządek prawny na głowie :]

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)