  • 1. Data: 2005-05-07 10:44:59
    Temat: Rozszerzenie działalności?
    Od: "Gumbi" <g...@U...pl>

    Witam,
    Chciałbym z kolegą zająć się robieniem prostych stron internetowych, tapet,
    bannerów na zamówienie itp. W związku z tym trzeba by było założyć
    działalność gospodarczą i rozliczać się z dochodów. Tylko że to trochę
    kosztuje a my to chcemy robić hobbystycznie i dużego zysku nie będzie.
    Dlatego mam pytanie, czy jest możliwe podpiąć się pod działalność kogoś
    innego? Na przykład znajomy założył działalność gospodarczą i nie ma nic
    przeciwko, tylko jego firma nie ma nic wspólnego z Internetem i tego typu
    usługami. Czy jest możliwe, żeby "rozszerzył" swoja działalność o te usługi
    (a ja bym mu tylko odpalał kwotę jaką będzie musiał zapłacić na podatki)?
    Jeśli tak to jak to można zrobić, czy to coś kosztuje? Z góry dzięki.

    Gumbi

  • 2. Data: 2005-05-07 11:19:54
    Temat: Re: Rozszerzenie działalności?
    Od: "MaG" <m...@o...pl>

    witam,
    znajomy musi zaktualizowac wpis do ewidencji dzial.gosopodarczej-kosztuje to
    chyba 50 zl

  • 3. Data: 2005-05-07 12:36:50
    Od: GieTeGie <t...@w...pl>

    Użytkownik MaG napisał:
    > witam,
    > znajomy musi zaktualizowac wpis do ewidencji dzial.gosopodarczej-kosztuje to
    > chyba 50 zl

    Ja jeszcze zapytam - czy jeśli ewidencja będzie rozszerzona o np.
    hutnictwo i odlewnictwo, a w rzeczywistości będę się zajmował sprzedażą
    gwoździ (co jest już w ewidencji) - to czy to będzie legalne?

    Czy jeśli w zakresie działalności (tak na zapas) wpiszę więcej branż w
    których rzeczywiście nie będę działał - coś mi grozi? Ile maksymalnie
    takich branż można wpisać i czy to zwiększa opłaty za aktualizację wpisu?

  • 4. Data: 2005-05-07 13:14:57
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 7 May 2005, Gumbi wrote:

> [...]
    >+ Dlatego mam pytanie, czy jest możliwe podpiąć się pod działalność kogoś

    A czemu by nie. Tylko te cyryle i metody... ;)

> [...]
    >+ (a ja bym mu tylko odpalał kwotę jaką będzie musiał zapłacić na podatki)?

    Zlituj się.
    Czym innym jest kiedy to ON zawiera umowy które TY realizujesz,
    ON bierze "kasę" i TOBIE płaci - a czym innym kompletne postawienie
    sprawy na głowe.

    Po pierwsze: to prowadzący DG odpowiada "za wszystko". Karnie, cywilnie
    i administracyjnie. Na przykład gwarację lub rękojmię wynikającą
    z zawartą "na niego" umowy to ON będzie musiał realizować :> jeśli
    *faktycznie* zgodzi się na "odpalanie" jak piszesz :|
    Krótko ujmę to tak: jak nie pozawieracie WYRAŹNYCH umów zawierających
    DOKŁADNIE to czego po sobie oczekujecie (w tym ON nie zabezpieczy
    SWOICH interesów poprzez wymuszenie na TOBIE odpowiedzialności za
    gwarancję) to... przestaniecie być znajomymi ;>
    Po drugie: taki "stan faktyczny" (prowadzenie działalności w czyimś
    imieniu) łamie kilka przepisów (szukać słowa "firmanctwo", coś ze
    trzy lata wiktu na koszt podatnika) tudzież prowadzą wprost do roszczeń
    US, ZUS (i kogo tam jeszcze) mamy o należności z DG. Niezgłoszonej.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 5. Data: 2005-05-08 13:38:54
    Od: "SDD" <s...@t...wszechwiedza.pl>

    Użytkownik "GieTeGie" <t...@w...pl> napisał w wiadomości

    > Czy jeśli w zakresie działalności (tak na zapas) wpiszę więcej branż w
    > których rzeczywiście nie będę działał - coś mi grozi?

    Mozna wpisac cokolwiek i wcale tego nie trzeba potem robic, tyle, ze:

    - na niektore rodzaje dzialalnosci trzeba miec koncesje lub zezwolenie - i
    tych nie wpiszesz

    - niektore rodzaje dzialalnosci wymuszaja badz wykluczaja przynaleznosc do
    okreslonego systemu opodatkowania - np. jesli doradztwo, to powinien byc
    VAT - z tym, ze IMHO US powinien dac sie przekonac i pozwolic zostac
    nievatowcem, dopoki faktycznie nie wykonasz jakiegos doradztwa...
    - w przypadku niektorych rodzajow dzialalnosci (np. produkcja) Urzad Gminy
    moze nie dac sie przekonac, ze nie potrzebujesz miejsca prowadzenia
    dzialalnosci - np jesli zarejestrujesz hutnictwo panie ze stosownego
    Wydzialu beda bardzo ciekawe ile to hektarow zajmuje ta huta :)

    Pozdrawiam
    SDD

  • 6. Data: 2005-05-08 13:45:51
    Od: "SDD" <s...@t...wszechwiedza.pl>

    Użytkownik "Gumbi" <g...@U...pl> napisał w wiadomości

    A poza tym, jak mawia stare porzekadlo:

    "Jesli nie chcesz by dopadla Cie bida
    Czytaj uwaznie posty Gotfryda"

    Pozdrawiam
    SDD

  • 7. Data: 2005-05-09 11:09:08
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 8 May 2005, SDD wrote:

> [...]
    >+
    >+ - na niektore rodzaje dzialalnosci trzeba miec koncesje lub zezwolenie

    Hm... chyba na odwrót ! :)
    Nie dostanie zezwolenia jeśli nie ma wpisanego w "zakresie".
    Przynajmniej przy zakresach dotyczących zgłoszenia tak to działa:
    *napierw* trzeba mieć wpisane np. "dostarczanie internetu", bo
    inaczej zgłoszenie zostanie odrzucone :)

> [...]
    >+ VAT - z tym, ze IMHO US powinien dac sie przekonac i pozwolic zostac
    >+ nievatowcem, dopoki faktycznie nie wykonasz jakiegos doradztwa...

    IMHO zgoda - bo "ja wyżej" :) (wpisanie do EDG nie świadczy o wykonywaniu)

> [...]
    >+ dzialalnosci - np jesli zarejestrujesz hutnictwo panie ze stosownego
    >+ Wydzialu beda bardzo ciekawe ile to hektarow zajmuje ta huta :)

    "...planuję odkupienie gotowej od koncernu LNM - Mittal Steel Poland" :)

    Jakby ściśle zinterpretować 'pytanie pań', to powinno powodować
    odpowiedź "przecież nie występuję o zakres *budowania hut*" :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 8. Data: 2005-05-09 11:09:50
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 8 May 2005, SDD wrote:
    >+ Czytaj uwaznie posty Gotfryda"

    Ups... znowu komuś podpadłem ???
    :)

    >+ Pozdrawiam

    wzajem - Gotfryd

  • 9. Data: 2005-05-10 00:54:07
    Od: "Gumbi" <g...@U...pl>

    Użytkownik "Gumbi" <g...@U...pl> napisał w wiadomości
    > Witam,

    Dzięki wszystkim. Co do tego znajomego to tak napisałem z rozpędu, to jest
    po prostu ktoś z dalszej rodziny wiec nie ma obaw ;)

    Czyli podsumowując: on prowadzi firmę, rozszerzy sobie działalność o usługi
    internetowe. Ja będę miał 5 zleceń w roku to poproszę go za każdym razem o
    fakturę, wyślę ją firmie dla której cos robiłem, a jemu po prostu pod koniec
    roku podatkowego dam parę groszy za to co będzie musiał za mnie zapłacić na
    podatki. I powinno być ok. Czy mogę sobie wyrobić pieczątkę z moim imieniem
    i nazwiskiem i np. napisem "usługi internetowe" czy musi być ta jego? Bo
    jeśli nie to będzie to trochę dziwne wyglądało na fakturze za usługi
    internetowe?

    G.

  • 10. Data: 2005-05-10 07:42:16
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 10 May 2005, Gumbi wrote:

    >+ Dzięki wszystkim. Co do tego znajomego to tak napisałem z rozpędu, to jest
    >+ po prostu ktoś z dalszej rodziny wiec nie ma obaw ;)

    Oj... stosowne przysłowie ma coś wspólnego z grupą "foto" ;)

    >+ Czyli podsumowując: on prowadzi firmę, rozszerzy sobie działalność o usługi
    >+ internetowe. Ja będę miał 5 zleceń w roku to poproszę go za każdym razem
    >+ o fakturę, wyślę ją firmie dla której cos robiłem,

    Dotąd OK. Wyślesz ją na *jego* prośbę.... ;)

    >+ a jemu po prostu pod koniec
    >+ roku podatkowego dam parę groszy za to co będzie musiał za mnie zapłacić na
    >+ podatki.

    Znaczy: będziesz robił za darmo i jeszcze dołożysz na podatki ? :)
    Nie, ja WIEM co masz na myśli.
    Ale ty chyba nie zadałeś sobie trudu spytania googla. Na pytanie
    o "firmanctwa firmanctwo" i dodatki w stylu "zarzut wyrok" :> i podobne
    zapodaje np:

    http://www.wiadomosci.tvp.pl/krakow/2,200303217448.s
    trona
    "...Zatrzymano dwie osoby podejrzane o przestępstwo firmanctwa oraz..."
    "...Firmant, to osoba prawna lub fizyczna firmujšca działalnoœć
    gospodarczš nie ujawnionego faktycznego właœciciela.
    Firmanctwo jest w Polsce nielegalne."
    http://www.gsa.infor.pl/2002/21.02-117/wnumerze6.htm
    " Niezależnie od odpowiedzialnoœci podatkowej, firmanctwo należy także do
    czynów œciganych przez Kodeks karny skarbowy, który w art. 5 wymienia je
    jako szczególnego rodzaju przestępstwo (lub wykroczenie) skarbowe.
    Firmowany i firmujšcy ponoszš solidarnš odpowiedzialnoœć za zobowišzania
    podatkowe powstałe podczas prowadzenia działalnoœci gospodarczej."

    >+ I powinno być ok.

    Ty liczysz iż jakiś przedsiębiorca zapłaci *tobie* za *czyjąś* fakturę
    tylko dlatego że "robiłeś" i "przyniosłeś fakturę" ;) ?
    Musiałby być wyjątkowo roztrzepany :)
    Przecież CAŁA należność za fakturę musi być pokwitowane przez
    prowadzącego DG - i *on* ci może *CZĘŚĆ* z tego wypłacić.
    Owszem, należność może tak zostać wypłacona - jak przyniesiesz
    pełnomocnictwo do pobierania pieniędzy w imieniu prowadzącego
    DG :)

> [...]
    >+ i nazwiskiem i np. napisem "usługi internetowe" czy musi być ta jego? Bo
    >+ jeśli nie to będzie to trochę dziwne wyglądało na fakturze za usługi

    Rozumiem że masz mnie w killfile ? ;)
    Sprawdź jednak ile można za firmanctwo dostać ;) (niezależnie od
    innych zarzutów, "pociągnięcia" przez ZUS o ew. zaległe składki itp).
    Przecież chcesz działać *we własnym imieniu* - i tylko "odpalać"
    'znajomemu' (to że rodzina jest bez znaczenia) 'działkę'.
    Czyli postawić polski porządek prawny na głowie :]

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)