    From: Tomek <t...@o...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Ryczałt + VAT kilka zawiłostek
    Date: Sat, 03 Jan 2009 17:32:14 +0100

    Dnia 03-01-2009 o 15:54:22 <m...@w...gazeta.pl> napisał(a):

    > Witam!
    > Od końca listopada prowadzę firmę i sam sobie jestem księgowym.
    > Jestem na ryczałcie (handel internetowy), od połowy grudnia płacę VAT.

    Przekroczyłeś limit zwolnienia?
    Bo w innym przypadku nie da się przejść na VAT w połowie miesiąca,
    *po* dokonaniu pierwszej sprzedaży. Jest nawet dosyć mocna teza,
    że w pierwszym roku prowadzenia DG w rozumieniu przepisów o VAT
    nie da się zrezygnować ze zwolnienia po dokonaniu pierwszej sprzedaży.
    Także zainteresuj się tematem żebyś nie miał kiedyś niespodzianki
    że każą Ci zwrócić odliczony VAT.

> [...]
    > obliczam
    > podatek i od podatku odliczam część składki zdrowotnej. Opłacając
    > ubezpieczenie za listopad (mój pierwszy miesiąc działalności) w grudniu
    > nic
    > nie odliczałem od ryczałtu, bo koszty poniosłem w grudniu. Rozliczając
    > grudzień poodejmuje sobie to co w grudniu zapłaciłem do kasy ZUS za
    > listopad.
    > Hmmm, tylko czy nie ma znaczenia fakt, iż skończył nam się rok podatkowy
    > ?
    > Może powinienem rozliczyć wpłatę na ZUS w PIT-28 ? Czy wpłaty i

    Dla ryczałtu jest chyba podobnie jak dla zasad ogólnych.
    Czyli odliczasz tylko zapłacone składki, a to co zapłacisz w grudniu
    odliczasz w zeznaniu rocznym.

    Uwaga: w 2009 r. jest jakaś zmiana w odliczeniach ZUS (możliwość
    odliczenia składek za listopad od dochodów listopadowych),
    jeszcze nie doczytałem dokładnie czy dla DGowców też to działą
    i nie wiem czy ryczałtu też dotyczy.

    > 3. PRZYCHÓD. Nie będąc płatnikiem VAT za moment sprzedaży przy
    > przedpłacie i
    > wysyłce pobraniowej traktowałem dzień wpłynięcia pieniędzy na konto. Czy
    > był błąd ? Teraz jestem płatnikiem VAT i z tego co czytam, to obowiązek
    > dot.
    > podatku od przychodu powstaje w momencie wydania towaru i ma to ręce i
    > nogi,
    > bo wtedy należy wystawić odpowiedni dokument sprzedaży, którym może być
    > faktura, ale czy nie istnieje prostszego, co mógłbym wystawić osobie nie
    > potrzebującej faktury ?

    Ale przychód w PIT nie ma nic wspólnego z VATem (poza tym że VATu nie
    wliczasz do przychodu):

    z updof:
    Art. 14.
    1. Za przychód z działalności (...) uważa się kwoty należne, choćby nie
    zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów,
    udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów
    i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej
    sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i
    usług.
    1c. Za datę powstania przychodu, o którym mowa w ust. 1, uważa się, z
    zastrzeżeniem ust. 1e, 1h i 1i, dzień wydania rzeczy, zbycia prawa
    majątkowego lub wykonania usługi, albo częściowego wykonania usługi, nie
    później niż dzień:
    1) wystawienia faktury albo
    2) uregulowania należności.

    Czyli wychodzi mi jasno i prosto, że przychód masz w momencie wysłania
    rzeczy.
    Natomiast w praktyce tego nie przerabiałem więc mogę się mylić.

    > 4.VAT. Obowiązek związany z VAT powstaje w momencie wpływu pieniędzy na
    > konto. Wiem, że część ludzi rozlicza VAT już przy wysyłce, nie czekając
    > aż
    > spłyną pieniądze z pobrania. Teoretycznie wrzucają pieniądze do
    > skarbonki US
    > za wcześnie. Czy może spotkać za to kara ? Kara za nadgorliwość ;)

    Tak, US liczy nadpłatę za np. styczeń i niedopłatę za luty.
    Po kontroli zaliczają nadpłatę na poczet niedopłaty ale dowalają
    odsetki od tej niedopłaty.

    Uwaga: ostatnio była spora nowelizacja ordynacji podatkowej i ustawy o VAT
    i gdzieś coś mi się o uszy obiło że zmienili to i że taka nadgorliwość
    już ma nie powodować problemów. Ale nie podam Ci namiarów na źródło,
    może ktoś inny pomoże.

    > 5. Maksymalny przychód po którym wskakujemy w VAT to 50 000 zł. Jeżeli
    > startujemy w trakcie roku, to
    > 50 000 dzielimy przez 366 dni i otrzymany wynik mnożymy przez liczbę dni

    366 to dla lat przestępnych :-)

    > prowadzenia naszej działalności.
    > Dla VAT rozpoczęciem D.G. jest pierwsza sprzedaż. Te 50 000 zł (lub
    > proporcjonalna część) obejmują kwoty,
    > które wpływały na moje konto, tak ?Czyli jak klient płacił 100 zł za
    > towar +
    > 10 za wysyłkę, to uszczuplał tą kwotą pulę tych 50 000 (lub
    > proporcjonalną
    > część) ?

    IMHO tutaj jest mały problem - limit zmiejsza sprzedaż.
    Sprzedaż to odpłatna dostawa towaru. Czyli IMHO moment dostawy
    zmiejsza Ci limit.
    Chyba że tutaj też mają zastosowanie przepisy o obowiązku podatkowym
    i dla zaliczenia pocztowego liczy się dzień w którym dostajesz pieniądze
    na konto - ale ja się na tym nie znam, niech mądrzejsi się wypowiedzą.
    (BTW szukałem na sip.mf.gov.pl interpretacji kiedyś w tym temacie
    - i jest tam kilka dokładnie z takim pytaniem)

    > 6.EWIDENCJA ZAKUPÓW VAT. Nie jest ważna data wystawienia faktury, a
    > data jej
    > otrzymania.

    Zależy od tego za co to faktura. Przeczytaj art. 86 ustawy o VAT.
    Uwaga: od 1. grudnia i 31. stycznia weszła spora nowelizacja,
    art. 86 też został zmieniony.
    Np za telefon odlicza się VAT w terminie płatności a za niektóre media
    w terminie faktycznej zapłaty. Także poczytaj żebyś nie wtopił.

    > Nie będę kupował środków trwałych. Na wszystko co sprzedaje jest
    > 22 % VAT. Jak najprościej prowadzić taką ewidencję, jakie minimalne
    > informacje
    > powinna zawierać ? Czy wystarczy : L.p.,Data zakupu,Numer dokumentu, Data
    > otrzymania dokumentu, Dane kontrahenta, NIP, netto, stawka VAT, kwota
    > VAT,
    > brutto

    Zobacz bodajże art. 109 ustawy o VAT - o ewidencjach.
    Ewidencja VAT ma zawierać dane niezbędne do wypełnienia deklaracji VAT-7.
    Forma dowolna.

    > 7.EWIDENCJA SPRZEDAŻY VAT. Podatnik stosujący wyłącznie stawkę VAT 22%
    > może
    > mieć tylko kolumny w ewidencji sprzedaży: data, sprzedaż netto
    > opodatkowana w
    > stawce VAT 22% oraz podatek VAT. Wpisujemy wtedy te wartości na podstawie
    > dziennego zestawienia sprzedaży, na którym zawarte są takie informacje
    > jak :
    > data, nr zestawienia, kolejne numery i wartości faktur lub rachunków
    > wystawionych danego dnia oraz ich
    > łączną wartość.

    J.w. - przy czym nie ma czegoś takiego jak osobne ewidencje sprzedazy czy
    zakupów.
    Jest jedna ewidencja do VAT, niektórzy dzielą sobie ją na rjestr zakupów i
    rejestr sprzedaży,
    ale to jest prywatna sprawa.

    To jest tylko i wyłącznie podział dla własnej wygody, ja mam np arkusz w
    OpenOffice
    i dla całego kwatału wszystko mieści mi się na kartce A4.

    > 8.EWIDENCJA MAJĄTKU ;) W firmie mam biurko, komputer ( kupione kilka lat
    > temu) i telefon (za złotówkę, bo na abonament), z tego co czytałem nie
    > muszę
    > nigdzie tego ewidencjonować, dopiero jak wartość przedmiotu przekroczy
    > 1500
    > zł, to trzeba prowadzić ewidencję. Czy mam rację ?

    Możesz używać własnych rzeczy bez ewidencjowania.
    Dopiero jak coś kupisz do firmy, na fakturę, to wpisujesz
    do ewidencji. Przy czym nie radzę wpisywać do ewidencji wyposażenia,
    jeśli coś będzie >1500zł to wpisuj do EŚT i amortyzuj, choćby jednorazowo.

    O amortyzacji i ewidencjach jest sporo w archiwum grupy, polecam poczytać
    (Gotfryd radzi z 1000 postów zaliczyć, przyłączam się :-) )

    > W sprawach podatkowych jestem zielony, ale jakby ktoś potrzebował pomocy
    > temacie rowerów
    > -wybór, serwis, kupno to służę pomocą :)

    Powiem szczerze że i tak sporo wiesz, zielonych chyba nie widziałeś
    jeszcze :-)

    Pozdrawiam,
    Tomek