    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Ryczałt + VAT kilka zawiłostek
    Date: Sat, 3 Jan 2009 22:38:43 +0100

    On Sat, 3 Jan 2009, Tomek wrote:

> [...]
    [...]

    Dla porządku: nie odnoszę się do spraw z którymi się zgadzam
    i do których IMVHO nie mam nic do powiedzenia :)
    (sam prowadzę KPiR).

    > z updof:

    Dla porządku powinno się powołać na UoZPDoNPOpOS :)
    (ale jest odesłanie do art.14, co racja to racja)

    > Tak, US liczy nadpłatę za np. styczeń i niedopłatę za luty.
    > Po kontroli zaliczają nadpłatę na poczet niedopłaty ale dowalają
    > odsetki od tej niedopłaty.
    >
    > Uwaga: ostatnio była spora nowelizacja ordynacji podatkowej i ustawy o VAT
    > i gdzieś coś mi się o uszy obiło że zmienili to i że taka nadgorliwość
    > już ma nie powodować problemów. Ale nie podam Ci namiarów na źródło,
    > może ktoś inny pomoże.

    Właśnie się szykowałem, czytając poprzednie zdanie, aby czymś
    ciężkim rzucić :D
    http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Ordynacja-podatkow
    a-1_2_129.html
    +++
    Art. 59
    § 1. Zobowišzanie podatkowe wygasa w całoœci lub w częœci wskutek:
    3) potršcenia,
    4) zaliczenia nadpłaty lub zaliczenia zwrotu podatku,
    Art. 62
    § 1. Jeżeli na podatniku cišżš zobowišzania z różnych tytułów,
    dokonanš wpłatę zalicza się na poczet podatku, poczšwszy od
    zobowišzania o najwczeœniejszym terminie płatnoœci, chyba
    że podatnik wskaże, na poczet którego zobowišzania dokonuje
    wpłaty.
    Art. 72
    § 1. Za nadpłatę uważa się kwotę:
    1) nadpłaconego lub nienależnie zapłaconego podatku,
    Art. 76
    § 1. Nadpłaty wraz z ich oprocentowaniem podlegajš zaliczeniu z urzędu
    na poczet zaległoœci podatkowych wraz z odsetkami za zwłokę, [...]
    oraz bieżšcych zobowišzań podatkowych, [...]

    § 2. Nadpłaty, których wysokoœć nie przekracza wysokoœci kosztów
    upomnienia w postępowaniu egzekucyjnym, podlegajš z urzędu zaliczeniu na
    poczet zaległoœci podatkowych [...] oraz bieżšcych
    zobowišzań podatkowych, [...] chyba że podatnik wystšpi o ich zwrot.
    ---

    To dość ryzykowne stwierdzenie.
    Podelaganie pod VAT jest związane ze sprzedażą, acz też nie do
    końca (patrz: odliczanie VAT od zakupów dokonanych przed 1. sprzedażą).

    Ująłbym to inaczej: przepis określający sposób wyliczenia limitów
    sprzedaży bezpośrednio odwołuje się do okresów sprzedaży, nie
    posługując się określeniem "okresu prowadzenia DG".
    Sprawdź :D

    > Uwaga: od 1. grudnia i 31. stycznia weszła spora nowelizacja,
    > art. 86 też został zmieniony.

    Dobrze wiedzieć :D

    > J.w. - przy czym nie ma czegoś takiego jak osobne ewidencje sprzedazy czy
    > zakupów.
    > Jest jedna ewidencja do VAT, niektórzy dzielą sobie ją na rjestr zakupów i
    > rejestr sprzedaży,
    > ale to jest prywatna sprawa.

    O to to.
    Ja mam "wersję ratunkową" jakby ktoś się czepiał rozliczania VAT
    od biletów: "druki delegacji stanowią część ewidencji VAT" :P
    (teraz to coraz mniej istotne, bo coraz większą część biletów
    kupuję internetem więc i tam mam "fakturę luzem później",
    ale poprzednie lata tak robiłem).

    > To jest tylko i wyłącznie podział dla własnej wygody

    O to to :D

    > Możesz używać własnych rzeczy bez ewidencjowania.
    > Dopiero jak coś kupisz do firmy, na fakturę, to wpisujesz
    > do ewidencji.

    No tu jest hak...
    O ile w przypadku KPiR w (bodaj) 2003 roku sprawę wyjaśniono przez
    wyraźne określenie (dopisanie słów) "ujętych w ewidencjach", o tyle
    do 2003 były stanowiska US (i procesy przed NSA!) zauważające, że
    fakt "niekupienia na firmę", a samo "korzystanie dla celów DG"
    skutkuje "zaliczeniem do majątku w DG" - m.in. z tytułu ew. sprzedaży
    (również po zakończeniu DG, przy czym limit 6 lat od zakończenia
    wpisano relatywnie niedawno, też chyba w 2003!)
    Z tej okazji (do 2003) nieujęcie w ewidencji rzeczy "wykorzystywanych"
    mogło prowadzić do sporu, czy aby nie ma to na celu ukrycie przyszłych
    przychodów... i tak dalej.

    Zauważ, że w przypadku ryczałtu ta ostatnia wątpliwość pozostała.
    Powiedzmy podatnik ma coś "swojego" (osobiście posiadanego)
    i na ryczałcie *nie* ujmuje w EST.
    Następnie przechodzi na zasady ogólne, i dopiero po przejściu
    "zaczyna używać" :P
    Ma całą amortyzację do dyspozycji... (a jakby w okazji ujęcia
    w wykazie ST odliczył w momencie "przejścia" - miałby tylko
    stosowną część albo wcale).
    Przy zasadach ogólnych i *dzisiejszych* przepisach tezy o "zamiarze
    zaniżenia podatku" nie da się postawić, więc problemu nie ma.

    > Przy czym nie radzę wpisywać do ewidencji wyposażenia,
    > jeśli coś będzie >1500zł to wpisuj do EŚT

    Dla porządku - przy ryczałcie jest *wykaz*, bo:

    > i amortyzuj, choćby jednorazowo.

    ...ewidencję się zakłada (i amortyzację liczy) w momencie
    ewentualnego przejścia na KPiR lub PK :)
    Trzeba odliczyć *wtedy* "zużyte raty amortyzacyjne".
    Do momentu "przejścia" amortyzacją się ryczałtowiec nie kłopocze.

    > Akurat przy takim "przejściu" podatnika bar

    > (Gotfryd radzi z 1000 postów zaliczyć, przyłączam się :-) )

    Nie przyznaję się!
    Chyba mi się nigdy nie zdarzyło... 3000 do 4000 postów
    to tak, może kiedyś 2000 jako bezwzględne minimum... ;)

    > Powiem szczerze że i tak sporo wiesz, zielonych chyba nie widziałeś jeszcze
    > :-)

    Dołączę.
    Przy niektórych postach pisanych na podstawie "a mi księgowa
    powiedziała" włos się jeży.

    pzdr, Gotfryd