  • 1. Data: 2006-05-18 11:07:40
    Temat: Samochod do EST
    Od: "Gosc A" <u...@W...gazeta.pl>

    Zaczelam dzialalnosc gospodarcza, czy moglby ktos skorygowac moje myslenie w
    temacie samochodu:
    - nowe auto kupione 1,5 roku temu, szacuje koszt na teraz 39 tys. zl (z
    50tys.) wpisuje do EST (tworze faktura wew.)

    PYTANIE - amortyzuje przez 60 miesiecy czy 30 miesiecy? (bo auto uzywane
    ponad pol roku)

    - do KPiR wspisuje kwote amortyzacyjna co miesiac + paliwo z VAT + inne
    wydatki ale pomniejszone o VAT (wczesniej wpisuje je do Rejestru zakupów VAT)
    +1/12 ubezpieczenia auta - kazde jako nowa pozycja; fakture wew. pomijam

    - w deklaracji VAT 7 do pozycji 44 dodaje kwote amortyzacyjna a do poz. 46
    paliwo i inne koszty.

    na marginesie 1: odliczylam vat z hotelu (4zl) - teraz wiem ze sie nie
    odlicza, musze wysylac korekty czy pomniejszyc kwote z tego miesiaca lub
    zignorowac?
    na marginesie 2: deklaracje wysylam do 20 kolejnego miesiaca - juz wiem ze
    faktury maja byc tylko za dany miesiac ja niesty za poprzedni miesiac
    liczylam faktury do 20 kwietnia - w sumie to i tak sie zbilansuje chyba nie
    musze wysylac korekt?

  • 2. Data: 2006-05-18 20:09:22
    Temat: Re: Samochod do EST
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 18 May 2006, Gosc A wrote:

> [...]
    > temacie samochodu:
    > - nowe auto kupione 1,5 roku temu, szacuje koszt na teraz 39 tys. zl (z

    Dotąd rozumiem.

    > (tworze faktura wew.)

    ...a tego już nie.
    F-rę wewnętrzną??
    A z jakiego powodu?

    > - w deklaracji VAT 7 do pozycji 44 dodaje kwote amortyzacyjna

    1.
    Przekazanie "osobistego" samochodu na cele DG nie podlega pod VAT,
    a przynajmniej nic mi o tym nie wiadomo. Nie wiem dlaczego chcesz
    coś z VATem robić...
    2.
    A jak już VAT się rozlicza - to *cały* w momencie zakupu.
    Zaliczanie w koszty amortyzacji ("rozciągłe w czasie") oraz
    rozliczanie VATu ("punktowe" i dla odmiany korygowane okresowo)
    mają się *nijak* do siebie!

    > na marginesie 1: odliczylam vat z hotelu (4zl) - teraz wiem ze sie nie
    > odlicza, musze wysylac korekty czy pomniejszyc kwote z tego miesiaca lub
    > zignorowac?

    Mi się zdaje że *formalnie* potrzebna jest korekta.
    Sądzę że za 4 zł w razie kontroli głowy nie urwą, ale kiedyś z powodu
    zaniżenia o 6 zł korygowałem kilka deklaracji PIT - bo na pytanie czy
    chcą korekty "mój" US powiedział że chcą.
    Przeoczony wydatek można sobie wpisać później - przepis pozwala na
    zaliczenie "w miesiącu lub miesiącu następnym", ale odliczonego
    niesłusznie IMO się nie da :(

    > na marginesie 2:

    ...to sobie sam komentarzy poczytam :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 3. Data: 2006-05-18 20:55:23
    Od: "Gosc A" <u...@N...gazeta.pl>

    Dzieki wielkie za odpowiedz

    > ....a tego już nie.
    > F-rę wewnętrzną??
    > A z jakiego powodu?
    potrzebuje dokumentu stwierdzajacego nabycie... a ze zamierzam amortyzowac
    go w ciagu 30 miesiecy jako auto uzywane wiec musze go 'nabyc' teraz
    (przekazac, darowac firmie) ... zapewne dalej cos mieszam...

    > 1.
    > Przekazanie "osobistego" samochodu na cele DG nie podlega pod VAT,
    > a przynajmniej nic mi o tym nie wiadomo. Nie wiem dlaczego chcesz
    > coś z VATem robić...

    dzieki, juz wyczytalam ze obrot bezwatowy jest pomijany w deklaracji VAT
    > 2.
    > A jak już VAT się rozlicza - to *cały* w momencie zakupu.
    tego nie moge obliczyc bo zakup nastapil 1,5 roku temu

    > Mi się zdaje że *formalnie* potrzebna jest korekta.
    > Sądzę że za 4 zł w razie kontroli głowy nie urwą, ale kiedyś z powodu
    heh, deklaracja VAT i tak ma inne bledy wiec i tak musze wyslac korekte...

    > ....to sobie sam komentarzy poczytam :)

    dzwonilam i znajoma ksiegowa powiedziala ze trzeba koniecznie wysylac
    korekte.. suma niewielka wiec chyba 'wrzuce' na firme jakas ksiazke naukowa
    (no i wlasnie, jako srodek trwały czy wystarczy faktura wewnatrzna?)

    dziekuje jeszcze raz

  • 4. Data: 2006-05-18 22:30:17
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    > potrzebuje dokumentu stwierdzajacego nabycie... a ze zamierzam amortyzowac
    > go w ciagu 30 miesiecy jako auto uzywane wiec musze go 'nabyc' teraz
    > (przekazac, darowac firmie) ... zapewne dalej cos mieszam...

    Mieszasz :)
    Zajrzyj do ustawy - dopiero później zabierz się za dywagacje.
    Naprawdę, przepisy są miejscami napisane hm... trochę ;> mniej
    zjadliwie niż literatura piękna, ale one są tym co obowiązuje!

    Po kolei:
    1.
    Nie, nie jest AFAIK & AFAIR potrzebny dokument stwierdzenia nabycia.
    Potrzebne jest stwierdzenie *własności*, tego wymaga ustawa.
    Jak uważasz że nie masz innego dowodu własności (przy samochodzie??
    nie wierzę i już!) to ostatecznie IMHO wystarcza *oświadczenie*.

    2.
    Nie nadaje się f-ra wewnętrzna, bo ta dotyczy tylko niektórych
    czynności *podlegających VAT*. Przekazanie na cele DG czegoś
    co się posiada NIE podlega. AFAIK oczywiście.

    3.
    Widzę że zmierzasz w stronę oddzielenie "majątku firmy", usiłujesz
    "coś sprzedać firmie" - coś swojego.
    Pocieszę cię że na samym początku tymi słowami opisałem próbę zrobienia
    czegoś u doradczyni (tak, baaaardzo polecam po poprowadzeniu "osobiście"
    KPiR tak po kwartale iść z papierami do doradcy... i wziąć ze sobą
    coś na uspokojenie ;)) i oczy jej rosły w oczach ;)
    Sprawdź w Kodeksie Cywilnym (to nie są puste słowa: WEŹ I SPRAWDŹ!!!
    OSOBIŚCIE!) co to jest "firma". W szczegolności przy DG OF.
    Streszczam: "nieporozumienie" :]

    4.
    Potrzebne jest coś do określenia wartości początkowej.
    Goto ustawa, przeczytać listę pozycji.
    Pierwsza brzmi mniej więcej: "jeśli jest znana wartość nabycia".
    Mam tłumaczyć co znaczy "jeśli" ? ;)
    Tak, jednym ze środków "jak się nie da inaczej" jest WYCENA.
    Ma być "wartość rynkowa z grudnia roku poprzedniego" czy jakoś tak
    (weź i SPRAWDŹ!).

    > dzieki, juz wyczytalam ze obrot bezwatowy jest pomijany w deklaracji VAT

    :)
    Tyle, że strzeliłeś z armatki używając niewłaściwych słów.
    "obrót bezVATowy" oznacza SPRZEDAŻ nie podlegającą VAT.
    I tak się składa, że z pewnymi wyjątkami (np. sprzedaży ST!)
    on NIE jest pomijany tak do końca, bo... wpływa na proporcję!
    Ba, zakup może *niekiedy* również wpływać - na inną proporcję...

    > heh, deklaracja VAT i tak ma inne bledy wiec i tak musze wyslac korekte...

    To jeden problem z głowy ;)

    > dzwonilam i znajoma ksiegowa powiedziala ze trzeba koniecznie wysylac
    > korekte.. suma niewielka wiec chyba 'wrzuce' na firme jakas ksiazke naukowa
    > (no i wlasnie, jako srodek trwały czy wystarczy faktura wewnatrzna?)

    ...co ty z tą "fakturą wewnętrzną"?
    Ja chyba wiem co chciałeś powiedzieć, ale wtedy się grubo mylisz:
    tak, na niektóre *wydatki* można wystawiać *dowody wewnętrzne*.
    Na jakie - napisano w rozporządzeniu o prowadzeniu KPiR (zakładam
    że przeczytałeś, tylko niedokładnie ;))
    I podstawą zaliczenia w koszty NIE JEST przeznaczenie czegokolwiek
    "na cele DG"!
    Sprawdź (w ustawie) i daj znać co wyczytałeś: "co jest podstawą
    zaliczenia kosztów uzyskania przychodów".
    Unikaj w miarę możności własnych słów - zacytuj!

    Hint: ST są wyjątkiem, racja, przy ST wystarcza "używanie na cele DG"
    (jednocześnie trzeba byc właścicielem, trochę upraszczając).
    Przyznam że wpisywanie książki do ESToWNiP mnie lekko zaskoczyło (choć
    niby... no "dlaczego by nie" :)) i pewnie u ew. kontrolera też opad
    szczęki spowoduje, ale w końcu... :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 5. Data: 2006-05-19 07:06:30
    Od: Muriel <m...@g...eer.inv>

    Gotfryd Smolik news wrote:

    > On Thu, 18 May 2006, Gosc A wrote:

    > Przeoczony wydatek można sobie wpisać później - przepis pozwala na
    > zaliczenie "w miesiącu lub miesiącu następnym",

    Czy to dotyczy tez pary grudzien/styczen ?

    M.

  • 6. Data: 2006-05-19 07:37:40
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Muriel napisał(a):

    > Czy to dotyczy tez pary grudzien/styczen ?

    Gotfryd się niejasno wyraził. Chodzi tu o moment odliczenia VAT z
    faktury zakupu. Możemy to zrobić w miesiącu otrzymania faktury lub w
    miesiącu następnym. Okresem rozliczeniowym dla VAT jest miesiąc, nie rok
    więc koniec roku nie ma żadnego znaczenia dla odliczeń.

    Natomiast koszt możemy wpisać w danym roku podatkowym. Jeżeli go we
    właściwym roku nie ujmiemy to pozostaje korekta zeznania rocznego albo
    koszt przepada.
    Natomiast w ciągu roku nie ma ograniczenia - jak zapomnieliśmy w maju
    możemy wpisać w grudniu.

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813

  • 7. Data: 2006-05-19 07:58:22
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 19 May 2006, Muriel wrote:

    > Czy to dotyczy tez pary grudzien/styczen ?

    Dla VATu tak (w cytacie nie ma wzmianki, ale AFAIR chodziło o VAT).
    VAT jest zasadniczo rozliczany miesięcznie lub kwartalnie i poza
    pewnymi elementami określonymi szczegółowo jako "roczne" (limit
    zwolnienia, okres korekty proporcji przy ST) koniec roku nie jest
    jakimś szczególnym końcem miesiąca :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 8. Data: 2006-05-19 08:10:50
    Od: "Gosc A" <u...@N...gazeta.pl>

    Dzieki wielkie! za uzmyslowienie pewnych rzeczi i za jeszcze wiekszy metlik
    grr...

    to moze tak

    1) mam EST i rubryke "data nabycia" czy
    a)data wpisania jako srodek trwały
    b) data zakupu z salonu - wtedy firma nieistaniala!

    wg pociaga to za soba mozliwosc 30 miesiecznej amortyzacji (a nie 60)

    musze to wiedziec zaraz bo trzeba pita zlozyc...

    cos takiego znalazlam
    http://groups.google.com/group/pl.soc.prawo.podatki/
    browse_thread/thread/b428
    a82a9a54e895/dd55a5a25474cefe?
    lnk=st&q=Przyspieszona+amortyzacja+samochodu+raz+jes
    zcze&rnum=1#dd55a5a25474c
    efe

  • 9. Data: 2006-05-19 10:00:45
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Gosc A napisał(a):
> [...]
    >
    > 1) mam EST i rubryke "data nabycia" czy
    > a)data wpisania jako srodek trwały
    > b) data zakupu z salonu - wtedy firma nieistaniala!

    "Firma" to Ty, a raczej twój pseudonim. Nic ponad to.
    Kodeks cywilny mówi że firmą osoby fizycznej jest imie i nazwisko.

    > wg pociaga to za soba mozliwosc 30 miesiecznej amortyzacji (a nie 60)

    Samochód ma być używany w momencie nabycia a więc używany przez
    poprzedniego właściciela.
    Czy w związku z rozpoczęciem działalności zmienił się posiadacz samochodu?
    Wpisanie do ewidencji to nie jest nabycie. Nabycie wiąże sie ze zmianą
    właściciela. Kto jest teraz właścicielem samochodu a kto był zanim
    założyłeś firmę?
    Przerejestrowałeś samochód z siebie na siebie czy jak?

    > musze to wiedziec zaraz bo trzeba pita zlozyc...

    Zaraz, powiadasz? Znaczy, co najmniej półtora miesiąca siedziałeś i nic
    nie robiłeś a teraz nagle problem Ci wyskoczył? Nie miałeś żadnych
    wątpliwości jak wpisywałeś go do ewidencji - a było to wszak nie później
    niż 31 marca.
    I teraz musisz szybko, zaraz bo sie pali?

    Boskie.

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813

  • 10. Data: 2006-05-19 12:19:30
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 19 May 2006, Gosc A wrote:

    > 1) mam EST i rubryke "data nabycia" czy
    > a)data wpisania jako srodek trwały
    > b) data zakupu z salonu - wtedy firma nieistaniala!

    Data nabycia kojarzy mi się jednoznacznie :)
    Istnienie podmiotu gospodarczego (tak BTW: "firma" to jest
    *nazwa* podmiotu ściśle i prawniczo rzecz biorąc, przez co
    językolodzy mnie ścigają czasami ;)) wyjątkowo dla amortyzacji
    nie jest nigdzie ujęte jako hm... "czynnik".
    Podmiotem podatku dochodowego przy DG OF jest człowiek,
    właściciel DG, to *on* dokonuje nabycia (osoba) a nie jego
    imię i nazwisko tudzież reszta firmy (czyli nazwa) :)
    Nazwa tylko określa osobę - ale nabycia dokonuje osoba.

    Fakt że ktoś zmieni nazwisko nie spowoduje że samochód
    który kupił przestanie być "nieużywany w momencie nabycia".

    > wg pociaga to za soba mozliwosc 30 miesiecznej amortyzacji (a nie 60)

    ...bo?
    Przepis możesz podać?
    Tak, w przepisie jest definicja "używanych"!
    :)

    > musze to wiedziec zaraz bo trzeba pita zlozyc...

    Amortyzację można rozliczać również kwartalnie, półrocznie i rocznie.
    IMO przypomniany dziś czy wczoraj argument Maddy (o tym że koszt
    można sobie później wpisać) dotyczy także "zwyczajnej" raty amortyzacji:
    "zapomniałem i wpisałem w następnym miesiącu".
    Ujdzie czy nie? ;)

> [...]
    browse_thread/thread/b428
    > a82a9a54e895/dd55a5a25474cefe?
    > lnk=st&q=Przyspieszona+amortyzacja+samochodu+raz+jes

    Acha. Na przyszłość możesz podawać bez częsci za "?lnk" (bo to służy
    tylko do wskazania pytania, a nie odpowiedzi) ew. jakbyś chciał
    czytelnikom życie ułatwić to tiny.pl albo jakiś inny tinyurl zapodać,
    oczywiście oprócz oryginałów :) (przeciwnicy tiny też są - bo można
    zapodać link np do strony z trojanami).

    A Odpowiedź Wiesława IMO jest błędna, skoro już mam przed nosem
    to przekleję z ustawy (zupełnie niesłusznie popierając lenistwo :>):
    +++
    2. Środki trwałe, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2,
    uznaje się za:
    1) używane - jeżeli podatnik udowodni, że przed ich nabyciem
    były wykorzystywane co najmniej przez okres 6 miesięcy, [...]
    ---

    "przed nabyciem".

    Masz wątpliwości? ;)

    Być może dawniej tak było jak pisze (sam post jest z 1999), ale
    mi wyglada jakby interpretacje na które powołują się inni JUŻ
    były oparte o zapis jak wyżej.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)