    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Samochód prywatny i koszty dla sc?
    Date: Thu, 26 Oct 2006 00:35:09 +0200

    On Wed, 25 Oct 2006, Jacek Osiecki wrote:

    > Jak najłatwiej wciągnąć samochód osobowy jednego ze wspólników do SC

    IMVHO - aneks do umowy spółki, ze zwiększeniem wartości majątku
    w spółce i udziału tego wspólnika.

    > możemy podpisać umowę użyczenia

    Ale przecież S.C. nie ma osobowości prawnej - majątek S.C. jest
    współwłasnością wspólników. A to by prowadziło do rzeczy niemożliwej,
    czyli użyczenia samochodu w połowie samemu sobie :]

    Kiedyś były rozważania w gazetach, jak to ugryźć - wyszło że trzeba by
    korygować rozliczenia PO wyliczeniu KPiR a PRZED wpisaniem do PIT,
    zgodnie z ustawą (znaczy do KPiR pisać zgodnie z rozporządzeniem,
    a później wynik korygować żeby był zgodny z ustawą).
    I trzeba pamiętać, że przy użyczeniu ten kto korzysta ma *przychód*,
    jak to ustawa określa: "o wartości rynkowej świadczenia".

    Przy użyczeniu samochodu bałbym się że US wyciągnie cennik najmu
    samochodu z wypożyczalni i każe doliczyć do przychodu - "o, tu ma Pan
    300 zł za każdy dzień, było przez 243 dni, czyli 72 900 zł, z tego
    połowa to świadczenie dla wspólnika, czyli o 36 450 zł macie zaniżony
    przychód...".

    > Czy istnieje jakaś inna metoda? Coś słyszałem o wciągnięciu pojazdu do EŚT,
    > dzięki czemu nie ma konieczności prowadzenia przebiegu pojazdu - czy
    > faktycznie tak jest?

    Zajrzyj do ustawy o podatku dochodowym - tak jest *w zasadzie*
    z *wszystkimi* kosztami, z wyjątkami. M.in. za wyjątkiem wydatków
    na samochód nie ujęty w EST :]

    > Jak wygląda potem wycofanie takiego pojazdu
    > z ewidencji?

    1. zbycie (sprzedaż, darowizna)
    2. wycofanie.
    Przychód ze zbycia tak czy siak (mimo "wycofania", przez 6 lat od
    "wycofania") jest przychodem z DG.

    pzdr, Gotfryd