    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Samochód - środki trwałe a współwłasność
    Date: Tue, 22 Jan 2008 00:46:43 +0100

    On Mon, 21 Jan 2008, j...@g...com wrote:

    > Ok, z tym użyczeniem to faktycznie przesadziłem ;) Ale chciałbym
    > podrążyć temat współwłasności w stosunku 99% do 1% bo widzę światełko
    > w tunelu :)
    >
    > Zacznę od tego, że jak rozumiem, zgadzacie się generalnie ze mną co do
    > tego, że samochód, którego wspołwłaścicielem jest osoba prowadząca
    > działalność i osoba trzecia (w tym przypadku moja mama), może zostać
    > wciągnięty do środków trwałych? Czy tak? Wiem, że w definicji środków
    > trwałych jest mowa o współwłasności, ale czy nie chodzi tam
    > przypadkiem TYLKO o leasing? Chciałem to jednoznacznie potwierdzić.

    Ja mam pytanie.
    Zasadnicze!
    Kiedy ostatnio czytałeś ustawę o podatku dochodowym?
    ;)

    To nie jest śmieszne - bo nie nasza opinia przecież będzie decydowała,
    jak pójdziesz z USem sądzić się do NSA, prawda?
    Ustawa tu:
    ochodowym-od-osob-fizycznych-1_2_31.html
    (i w setce innych miejsc).
    [...]
    Art. 22a
    1. Amortyzacji podlegajš, z zastrzeżeniem art. 22c, stanowišce
    własnoœć lub współwłasnoœć podatnika,
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

    nabyte lub wytworzone we własnym zakresie,
    kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania:
    ---

    To samo dla WNiP.
    A leasing ma osobny 22c

    > Jeżeli tak, to kwestią do wyjasnienia pozostaje to, jak rozliczać
    > koszty? W związku z tym chciałem się odnieść do Twojego komentarza do
    > mojego przykładu nr 1, czyli:

    > Jak w takim razie należałoby rozliczać paliwo? Nie ma chyba w tym
    > przypadku obowiązku prowadzenia ewidencji, ile kilometrów zrobiłem
    > "służbowo", ile prywatnie a w końcu ile zrobił wspołwłaściciel?

    AFAIK nie.
    Po prostu paliwo na "osobiste" wyjazdy trzeba by kupować "osobiście",
    specregulacji nie ma.
    Z okazji podejrzenia, że 99,98% podatników nadużywa zaliczania
    w koszty :> były propozycje wprowadzenia dodatkowych regulacji,
    ale AFAIR żadna nie obowiązuje.

    > Czy w
    > tym wypadku (tak samo jak np. z oponami) podstawą do obliczenia części
    > wydatku na paliwo, który można zaliczyć do KUP, nie jest właśnie
    > udział procentowy własności samochodu? Szczerze mówiąc nie widzę
    > różnicy między benzyną (poza VAT!), a np. zuzyciem płynu do
    > spryskiwaczy. Dlaczego płyn do spryskiwaczy mógłbym rozliczać
    > procentowo, a benzynę już nie?

    Zaraz, czy z MOJEGO maila wydedukowałeś, jakobym uważał, że
    paliwo *zakupione na cele DG* należy jakoś "dzielić" między
    współwłaścicieli? To składam wniosek o ponowne przeczytanie
    tego co sam zacytowałeś!

    > Druga sprawa, amortyzacja. Samochód zostanie wprowadzony w wartości
    > 99% wyceny. Rozumiem, że podstawą miesięcznych odpisów amortyzacyjnych
    > będzie własnie owo 99% wartości auta.

    To też masz w ustawie i masz PRZECZYTAĆ!
    Art.22h ustala zasady określania wartości początkowej, patrz ustęp 11.

    > Trzecia sprawa - przychód związany ze sprzedażą. Zakładam, że przy
    > sprzedaży auta (załóżmy, że nastapi to wcześniej, niż po 6 latach)

    *OD WYPROWADZENIA GO Z DG*, o ile takie wyprowadzenia miałoby
    miejsce, a nie od *wprowadzenia* do EST...

    > podstawą do wyliczenia zobowiązania podatkowego z tego tutułu, będzie
    > równiez 99% kwoty sprzedaży.

    Niewątpliwie.

    Tu taki fioczer, potwierdzony bodaj w 2006 roku w interpretacji
    któregoś US: darowizna (i jak mniemam, zniesienie współwłasności)
    nie powoduje powstania przychodu od zbycia ST ujętego w EST!
    Czyli po zamortyzowaniu można go "zwrócić" współwłaścicielowi :>
    nie zaliczając "przychodu ST"!
    Jako osobnik mało zainteresowany nie sprawdzałem czy do obecnej
    ustawy wpisano jakąś "barierę", ale sam koncept wręcz zachęcał
    do kombinacji.
    Oczywiście nie ma sensu przy rzeczach od których odlicza się
    VAT.

    pzdr, Gotfryd