    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Samochód zastępczy
    Date: Fri, 11 Aug 2006 09:16:52 +0200

    On Fri, 11 Aug 2006, Jano wrote:

    > A strata z nieposiadania przez 2 tygodnie auta firmowego?

    Chyba się nie rozumiemy. Jest przychód - jest podatek,
    jest strata - obniża się przychód, obniża się podatek.
    Co urządk skarbowy obchodzi czy ktoś ma zysk czy stratę,
    US jest od rozliczenia podatku zgodnie z przepisami... i tak
    działa.

    > Jak już tak liczymy to liczny wszystko.

    Oczywiście jeśli będzie strata (np. w postaci braku przychodu)
    to odniesie ona skutek podatkowy (nie ma przychodu -> nie ma
    podatku).
    O co chodzi?
    My tu o podatkach, nie o logice ;)

    Ja tylko piszę że zawarcie ODRĘBNEJ umowy użyczenia zgodnie
    z przepisami powoduje powstanie obowiązku podatkowego - trzeba
    wartość "nieodpłatnego świadczenia" (pewnie w wysokości wynajęcia
    samochodu) wliczyć do przychodów, i tyle.

    Tak postanowił polski Sejm, art. 11.1 i 11.2 w powiązaniu z art.14.2
    (stwierdzającym wyraźnie że takie przychody zalicza się do przych.
    z DG) ustawy o podatku dochodowym, proszę nie krzyczeć NA MNIE... ;)

    Odrębną sprawą jest zaliczenia wydatku na paliwo w koszt: nie
    wiem (więc pytam) jak z jest z przypadkiem wynajmu samochodu,
    czy paliwo wolno zaliczyć w koszt (i na jakiej podstawie) i czy
    łapie się na "kilometrówkę" skoro przepis art. 23 stanowi:
    +++
    46) poniesionych wydatków zaliczonych do kosztów uzyskania przychodów,
    z zastrzeżeniem pkt 36, z tytułu używania
    niewprowadzonego do ewidencji środków trwałych samochodu osobowego,
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    w tym także stanowiącego własność
    ^^^^^^^^^^^
    osoby prowadzącej działalność gospodarczą, dla potrzeb działalności
    gospodarczej podatnika - w części przekraczającej kwotę wynikającą
    z pomnożenia liczby kilometrów faktycznego przebiegu pojazdu oraz
    stawki za 1 km przebiegu, określonej w odrębnych przepisach wydanych
    przez właściwego ministra; w celu ustalenia faktycznego przebiegu
    samochodu podatnik jest obowiązany do prowadzenia ewidencji przebiegu
    pojazdu,
    ---

    Mi by wychodziło że samochód zastępczy "podpada" pod kilometrówkę.

    I oczywiście *jako samochód zastępczy* (w ramach umowy naprawy,
    dawany jako część usługi za którą się PŁACI) a nie *osobno* jako
    "użyczony" (czyli oddany do dyspozycji ZA DARMO) bo wtedy trzeba
    doliczyć "przychód za nic" i wyjdzie że nie dość że nie ma kosztu
    to trzeba dopłacić do podatku :>

    Natomiast pytanie które zadałem "obok" tematu (bez związku z pytaniem)
    zmierza do tego że cena ew. wynajęcia samochodu nijak nie da się pokryć
    kilometrówką, więc wyszłoby że wynajęcie samochodu de facto nie jest KUP.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)