  • 1. Data: 2006-08-10 16:28:56
    Temat: Samochód zastępczy
    Od: "Jagna W." <w...@o...eu>

    Co zrobić w takiej sytuacji.
    Firma posiada auta firmowe (paliwo wrzuca w koszty). Jedno z aut ulega
    wypadkowi, serwis proponuje auto zastępcze na czas naprawy. Czy firma ma
    prawo wrzucać w koszty paliwo kupowane do tego samochodu? Chodzi mi o to, że
    na fakturze będzie nr rejestracyjny auta zastępczego, a nie ma żadnych
    dokumentów dowodzących, że auto to w jakiś sposób nalezy do firmy.
    A może wystarczy spisac z serwisem naprawczym umowę użyczenia takiego auta?
    Co byście zaproponowali? Naprawa potrwa ze dwa tygodnie, a samochód musi być
    użytkowany w firmie.

    JW.

  • 2. Data: 2006-08-10 20:10:08
    Temat: Re: Samochód zastępczy
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 10 Aug 2006, Jagna W. wrote:

    > A może wystarczy spisac z serwisem naprawczym umowę użyczenia takiego auta?

    IMO zawarcie *odrębnej* umowy użyczenia byłoby... średni dobrym pomysłem.
    Myślę że wartość "przychodu z nieodpłatnego świadczenia" pożarłaby
    z nawiązką wartość kosztu :|

    Mam pytanie: czy w razie *wynajęcia* samochodu na firmę wydatki na
    paliwo są kosztem "bez kilometrówki"?

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 3. Data: 2006-08-10 22:05:13
    Od: "angu" <a...@o...ws>

    Proponuje napisa oświadczenie o tym zdarzeniu i poprosi o potwierdzenie
    warsztat.

    Powinno wystarczyc.

    AG.

  • 4. Data: 2006-08-11 05:34:04
    Od: "Jano" <m...@h...gula>

    > IMO zawarcie *odrębnej* umowy użyczenia byłoby... średni dobrym
    pomysłem.
    > Myślę że wartość "przychodu z nieodpłatnego świadczenia" pożarłaby
    > z nawiązką wartość kosztu :|

    A strata z nieposiadania przez 2 tygodnie auta firmowego?
    Jak już tak liczymy to liczny wszystko.

  • 5. Data: 2006-08-11 07:16:52
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 11 Aug 2006, Jano wrote:

    > A strata z nieposiadania przez 2 tygodnie auta firmowego?

    Chyba się nie rozumiemy. Jest przychód - jest podatek,
    jest strata - obniża się przychód, obniża się podatek.
    Co urządk skarbowy obchodzi czy ktoś ma zysk czy stratę,
    US jest od rozliczenia podatku zgodnie z przepisami... i tak
    działa.

    > Jak już tak liczymy to liczny wszystko.

    Oczywiście jeśli będzie strata (np. w postaci braku przychodu)
    to odniesie ona skutek podatkowy (nie ma przychodu -> nie ma
    podatku).
    O co chodzi?
    My tu o podatkach, nie o logice ;)

    Ja tylko piszę że zawarcie ODRĘBNEJ umowy użyczenia zgodnie
    z przepisami powoduje powstanie obowiązku podatkowego - trzeba
    wartość "nieodpłatnego świadczenia" (pewnie w wysokości wynajęcia
    samochodu) wliczyć do przychodów, i tyle.

    Tak postanowił polski Sejm, art. 11.1 i 11.2 w powiązaniu z art.14.2
    (stwierdzającym wyraźnie że takie przychody zalicza się do przych.
    z DG) ustawy o podatku dochodowym, proszę nie krzyczeć NA MNIE... ;)

    Odrębną sprawą jest zaliczenia wydatku na paliwo w koszt: nie
    wiem (więc pytam) jak z jest z przypadkiem wynajmu samochodu,
    czy paliwo wolno zaliczyć w koszt (i na jakiej podstawie) i czy
    łapie się na "kilometrówkę" skoro przepis art. 23 stanowi:
    +++
    46) poniesionych wydatków zaliczonych do kosztów uzyskania przychodów,
    z zastrzeżeniem pkt 36, z tytułu używania
    niewprowadzonego do ewidencji środków trwałych samochodu osobowego,
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    w tym także stanowiącego własność
    ^^^^^^^^^^^
    osoby prowadzącej działalność gospodarczą, dla potrzeb działalności
    gospodarczej podatnika - w części przekraczającej kwotę wynikającą
    z pomnożenia liczby kilometrów faktycznego przebiegu pojazdu oraz
    stawki za 1 km przebiegu, określonej w odrębnych przepisach wydanych
    przez właściwego ministra; w celu ustalenia faktycznego przebiegu
    samochodu podatnik jest obowiązany do prowadzenia ewidencji przebiegu
    pojazdu,
    ---

    Mi by wychodziło że samochód zastępczy "podpada" pod kilometrówkę.

    I oczywiście *jako samochód zastępczy* (w ramach umowy naprawy,
    dawany jako część usługi za którą się PŁACI) a nie *osobno* jako
    "użyczony" (czyli oddany do dyspozycji ZA DARMO) bo wtedy trzeba
    doliczyć "przychód za nic" i wyjdzie że nie dość że nie ma kosztu
    to trzeba dopłacić do podatku :>

    Natomiast pytanie które zadałem "obok" tematu (bez związku z pytaniem)
    zmierza do tego że cena ew. wynajęcia samochodu nijak nie da się pokryć
    kilometrówką, więc wyszłoby że wynajęcie samochodu de facto nie jest KUP.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 6. Data: 2006-09-09 11:28:25
    Od: cyklista <1...@a...net.pl111>

    > prawo wrzucać w koszty paliwo kupowane do tego samochodu? Chodzi mi o to, że
    > na fakturze będzie nr rejestracyjny auta zastępczego, a nie ma żadnych

    przy okazji zapytam, jaki przepis nakazuje wpisywanie na fakturze nr
    rejestracyjnego auta?

  • 7. Data: 2006-09-09 17:11:13
    Od: gonia <g...@w...pl>

    Użytkownik cyklista napisał:

    > przy okazji zapytam, jaki przepis nakazuje wpisywanie na fakturze nr
    > rejestracyjnego auta?

    Dz.U.2004.97.971 (R) Zwrot podatku niektórym podatnikom, zaliczkowy
    zwrot podatku, zasady wystawiania faktur, sposób ich przechowywania oraz
    lista towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od
    podatku od towarów i usług.

    $12

    5. Faktury dokumentujące sprzedaż paliw silnikowych benzynowych, oleju
    napędowego oraz gazu, wlewanych do baku samochodu i innych pojazdów
    samochodowych, powinny zawierać numer rejestracyjny tego samochodu.