    From: krys <k...@p...onet.pl>
    Date: Mon, 26 Mar 2012 15:10:11 +0200
    Subject: Re: Samotne macierzyństwo czy ślub?
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki

    Tomaszek wrote:

    > "krys" <k...@p...onet.pl> napisał

    > Jest tak samo warte, jak i inne dokumenty podpisywane notarialnie.
    > W tym testament.

    Wiesz przecież, że można go podważyć. Po co więc cała ta zabawa z
    wydziedziczaniem?

    > Ryzyko czego? Że ma się bardziej obrotną i oblataną siostrę/brata? Na to
    > nie ma się wpływu.

    Na przykład.

    > Sam w rodzinie miałem przypadek, gdy córka w tajemnicy przed rodzeństwem
    > odwaliła taki numer.
    > Wystarczył znajomy notariusz, który sprawnie podsunął papierki do podpisu
    > i testament został wykonany po jej myśli. Matka całego rodzeństwa nawet
    > nie była do końca świadoma, co podpisuje, tak nią córka zakręciła.

    A gdzie w tym czasie była reszta rodzeństwa? Też mogli kręcić i podsuwać,
    jeśli już w takich kręgach się obracamy.

    > Spadek można całkowicie odrzucić, albo przyjąć z dobrodziejstwem
    > inwentarza, wówczas długów się nie pokrywa z własnego majątku, tylko z
    > majątku spadku.

    To po co ta cała szopka z nakłanianiem babci do przepisywania mieszkania?

    > Ależ potrzebnie. Dlaczego ktoś ma mieć inne przywileje, niż reszta
    > spadkobierców w sytuacji, gdy spadkodawca nie podejmuje swojej decyzji w
    > sposób świadomy?

    A dlaczego zakładasz, że nieświadomy? I od kiedy to testamenty się spisuje w
    nieświadomości?

    > A jeśli jest świadomy, to jak wcześniej - nic nie stoi na
    > przeszkodzie, by wydziedziczyć tych, których obdarować nie zamierza albo
    > po prostu jeszcze za życia przepisać majątek na konkretną osobę. Tylko też
    > odpowiednio wcześniej, bo prawo do zachowku także i w takich sytuacji
    > obowiązuje, ale przedawnia się bodaj po 10 latach.

    Wobec spadkobierców w linii prostej 10 lat nie obowiązuje.
    Dlaczego uważasz, że uczciwe jest ograniczanie dysponowania własnym
    majątkiem?

    > Gdyby na świcie wszyscy byli uczciwi i moralni, to tak by to mogło
    > wyglądać. Niestety, tak nie było, nie jest i nie będzie, w związku z czym
    > prawo a priori broni tych, którzy są ofiarami pazerności i nieuczciwości
    > innych. A że przy okazji stwarza niedogodności dla tych, którzy chcieliby
    > mieć łatwiej - taki lajf. To samo można powiedzieć o kodeksie pracy :)

    Hellou, ale to jest moj majątek i proszę nie dzielić skóry na niedźwiedziu!
    Spadkobierca harował na ten majątek,że rości sobie prawa do dziedziczenia i
    to w dodatku sprawiedliwie? Spadkodawca jak zechce, to zabezpieczy tych
    mniej pazernych i uczciwych.

    > I rządzi. Majątek przepisuje konkretnej osobie. Reszta spadkobierców i tak
    > dostaje jedynie połowę tego, co dostałaby w przypadku tradycyjnego
    > dziedziczenia.

    Te dwa zdania się wykluczają. Albo rządzi i przepisuje komu chce i jak chce,
    albo musi liczyć się z tym, że część majątku pójdzie się paść wbrew jego
    woli.

    > A jeśli ktoś jest uczciwy i czuje, że nic mu się nie
    > należy, to może się zachowku zrzec. Ba! Może się go zrzec jeszcze za życia
    > spadkodawcy i poświadczyć to u notariusza przy okazji sporządzania
    > testamentu.

    Ba. Maże o niego nie występować.

    > A dlaczego mieliby podważyć?

    Bo uważają, że im się mój majątek należy, a nie kotu. Chociaż ja za życia
    twierdzę inaczej.

    > No dobra, ale zakładając, że jeśli nawet, to przecież mogą podważyć
    > cokolwiek.
    > Nawet jeśli prawo działałoby wg Twoich sugestii.

    Właśnie nie. Bo według moich sugestii, jak ja spisuje testament, i zapisuję
    wszystko na kota, kochankę czy Kościół Latającego Potwora Spaghetti, to moi
    spadkobiercy mogą jedynie wyjść od notariusza i przemyśleć swoje życie. A
    nie lecieć do sądu i udowadniać, że spadkobierca na pewno chciał majątek
    zapisać im, tylko mu się pióro omskło.

    > Bo Ty widzisz tylko jedną stronę sytuacji.

    Owszem. Ja mówię o majątku z punktu widzenia właściciela - spadkodawcy.
    Nie roszczę sobie praw do cudzego majątku. Nie przyszłoby mi do głowy
    podważać ostatniej woli spadkodawcy. Nie odrzucam spadku dla zasad, jeśli
    coś mi skapnie przypadkiem - ale nie wbrew woli spadkodawcy

    > W dodatku taką, gdzie problem
    > da się rozwiązać wydziedziczeniem czy przepisaniem całości jeszcze za
    > życia. Natomiast nie widzisz problemu, który ja opisuję. Tego - w razie,
    > gdyby zlikwidowano zachówek - nie dałoby się w zaden sposób rozwiązać, bo
    > klamka zapadła.

    Przecież sam pisałeś, że można za życia porozdawać majątek i umrzeć
    spokojnie wiedząc, że jak majątku nie ma , to i zachówku nie ma.

    J.

    www.kontestacja.com