  • 1. Data: 2013-12-09 00:47:16
    Temat: Samozatrudnienie - pytanie laika
    Od: badzio <b...@g...com>

    Hej, wiem ze ten temat byl poruszany milion razy ale jakos nie potrafie znalezc
    odpowiedzi na nurtujace mnie pytania. Zapytano mnie o oszacowanie zyskow pomiedzy
    samozatrudnieniem a etatem (zakladajac ze wartosc netto faktury to bedzie calkowity
    koszt pracodawcy brutto). Robie symulacje i chodzi mi o dwie kwestie:
    - co sie robi z VATem, ktory zaplacono w trakcie roku podatkowego (naliczonego od
    wartosci netto faktur) przy rozliczeniu rocznym (pit36) - jest ignorowany, jest to
    czesc kosztow? wiem ze czesc tego podatku mozna sobie 'zniwelowac' poprzez kupowanie
    roznych produktow/uslug i odliczanie od nich vatu ale zalozmy dla uproszczenia ze nic
    takiego nie sie nie dzieje - wtedy wartosc brutto faktury wynosi X z czego 23%
    automatem idzie do skarbowki - jak to ujac w rozliczeniu rocznym?
    - czy mozecie polecic jakis program/strone, ktora poprawnie przeprowadzi symulacje
    (uwzgledniajac wpadanie do 2. progu podatkowego, rozliczanie samodzielne oraz
    wspolnie z malzonkiem, ktory jest w pierwszym progu podatkowym itp)

    Sorry jesli temat byl juz poruszany

  • 2. Data: 2013-12-09 09:40:46
    Temat: Re: Samozatrudnienie - pytanie laika
    Od: ajt <a...@u...com.pl>

    W dniu 2013-12-09 00:47, badzio pisze:
> [...]
    wynosi X z czego 23%
    > automatem idzie do skarbowki - jak to ujac w rozliczeniu rocznym?

    Nijak. W przypadku vatu nie ma pojęcia roku podatkowego i vat nie ma nic
    wspólnego z podatkiem dochodowym. Kolejne miesiące rozliczasz tak samo,
    tzn. masz w danym miesiącu nadwyżkę podatku należnego to płacisz, a jak
    masz nadwyżkę naliczonego, wnioskujesz o zwrot lub przesuwasz na
    następny miesiąc. Niezależnie od tego, czy jest to przejście
    listopad->grudzień, czy grudzień->styczeń. :)
    Andrzej
    www.symbiostock.info

  • 3. Data: 2013-12-09 09:45:09
    Od: max441 <m...@w...pl>

    Podatki VAT i PIT rozlicza się oddzielnie i prowadzi się oddzielne
    ewidencje na potrzeby VAT i PIT. Przychodem dla PIT jest wartość netto
    faktury i to ujawnia się w rozliczeniu rocznym. Zapłaconego podatku VAT
    od wystawionych faktur nie ujmuje się w rozliczeniu rocznym PIT.

  • 4. Data: 2013-12-09 12:59:15
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2013-12-09, ajt <a...@u...com.pl> wrote:

    [...]

> [...]
    > następny miesiąc. Niezależnie od tego, czy jest to przejście
    > listopad->grudzień, czy grudzień->styczeń. :)

    No chyba że się kwartalnie rozliczasz. :)

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 5. Data: 2013-12-09 13:17:32
    Od: ajt <a...@u...com.pl>

    > On 2013-12-09, ajt<a...@u...com.pl> wrote:
    >
    > [...]
    >
    > No chyba że się kwartalnie rozliczasz. :)

    Racja. Zasada pozostaje jednak ta sama, tylko trzeba się w to bawić trzy
    razy rzadziej :)
    Andrzej
    www.symbiostock.info

  • 6. Data: 2013-12-09 14:12:17
    Od: Borys Pogoreło <b...@p...edu.leszno>

    Dnia Mon, 09 Dec 2013 13:17:32 +0100, ajt napisał(a):

    > Racja. Zasada pozostaje jednak ta sama, tylko trzeba się w to bawić trzy
    > razy rzadziej :)

    I nie musisz korygować VAT przy sprzedaży "mieszanej" ;)

    --
    Borys Pogoreło
    borys(#)leszno,edu,pl

  • 7. Data: 2013-12-11 14:54:22
    Od: WAM <n...@n...nopl.pl>

    On Sun, 8 Dec 2013 15:47:16 -0800 (PST), badzio <b...@g...com>
    wrote:

> [...]
    takiego nie sie nie dzieje - wtedy wartosc brutto faktury wynosi X z czego 23%
    automatem idzie do skarbowki - jak to ujac w rozliczeniu rocznym?

    jesli nie bedziesz "niwelowal" to caly vat oddajesz do US (miesiecznie
    lub kwartalnie) i jest on dla Ciebie calkowicie przezroczysty. W
    symulacjach PITu nie ujmuj w ogole vatu, to sa inne sprawy. Traktuj
    tak jakby vatu nie bylo - patrz tylko na kwoty netto faktur.

    WAM