  • 1. Data: 2013-12-14 04:51:04
    Temat: Darowizna dla dziecka na utrzymaniu rodziców
    Od: Jacek <s...@o...pl>

    Rodzice mają na utrzymaniu 18 letniego syna (uczy się, nie pracuje,
    mieszka z rodzicami).
    Spotkałem się z taką interpretacją, że darowizny na rzecz dzieci
    będących na utrzymaniu rodziców wogóle nie podpadają pod podatek od
    darowizn, gdyż przepisy dotyczą darowizn dla dzieci, które są już na
    własnym utrzymaniu.
    Jak to w końcu jest? Jeżeli taki 18-latek otworzy rachunek bankowy, a
    rodzice będą mu tam przelewać jakieś kwoty, ponadto kupią mu dajmy na to
    komputer i sprzęt sportowy to młody może spać spokojnie tak długo dopóki
    nie zacznie się sam utrzymywać? Niedługo mija 6 miesięcy od
    przekroczenia magicznej kwoty 9637 zł i chciałbym wiedzieć, czy biegać
    do US z deklaracją, czy nie.
    Jacek

  • 2. Data: 2013-12-14 08:12:10
    Temat: Re: Darowizna dla dziecka na utrzymaniu rodziców
    Od: sqlwiel <"nick"@googlepoczta.com>

    W dniu 2013-12-14 04:51, Jacek pisze:
> [...]
    > nie zacznie się sam utrzymywać? Niedługo mija 6 miesięcy od
    > przekroczenia magicznej kwoty 9637 zł i chciałbym wiedzieć, czy biegać

    Rachunek ryzyka, zysków i strat sugerowałby, żeby pójść do urzędu (albo
    zadzwonić) i zapytać, a nie polegać na usenetowych mądrościach, bo można
    nieźle się przewieźć. Na moje oko - nie podlega.
    (Uwaga: zwolnienie dotyczy TYLKO darowizn pieniężnych przekazanych
    przelewem! Witek zaraz tutaj wytknie, że po skorzystaniu ze zwolnienia
    wszystkie inne darowizny, np. ten komputer, już podlegają pod podatek.)

    --

    Dziękuję. Pozdrawiam. sqlwiel.

  • 3. Data: 2013-12-14 09:14:04
    Od: Jacek <s...@o...pl>

    W dniu 2013-12-14 08:12, sqlwiel pisze:

    > Rachunek ryzyka, zysków i strat sugerowałby, żeby pójść do urzędu (albo
    > zadzwonić) i zapytać, a nie polegać na usenetowych mądrościach, bo można
    > nieźle się przewieźć. Na moje oko - nie podlega.
    Obawiam się właśnie różnych interpretacji naszego doskonałego prawa.
    Jeżeli potraktować przepisy ściśle to mamy w społeczeństwie kilkanaście
    milionów przestępców podatkowych - rodziców wychowujących dzieci.
    Jace

  • 4. Data: 2013-12-14 10:00:59
    Od: sqlwiel <"nick"@googlepoczta.com>

    W dniu 2013-12-14 09:14, Jacek pisze:

    > Obawiam się właśnie różnych interpretacji naszego doskonałego prawa.

    Niestety. Urząd (podobnie jak witek) będzie miał tendencję do
    bardziejpapieskiegoniżpapież interpretowania wątpliwości, ale a nuż
    interpretacja już istnieje i jest niewątpliwie korzystna.

    Parę lat temu zadziałałem skrajnie przeciwnie. Ojciec zmarł przed
    wprowadzeniem zwolnienia, ale postanowienie sądu było już po. Mimo, że
    urzędnicy mi wyraźnie powiedzieli, że mam zapłacić podatek, to ja
    złożyłem kwity jakobym nie zamierzał. Niestety wezwali mnie i w końcu
    zapłaciłem, ale bez żadnych narzutów.

    > Jeżeli potraktować przepisy ściśle to mamy w społeczeństwie kilkanaście
    > milionów przestępców podatkowych - rodziców wychowujących dzieci.

    Oczywiście. Nie tylko rodziców. Wszystkich wykonujących "sąsiedzkie
    przysługi", za które fachowiec wziąłby kasę i odprowadził podatek itp.

    --

    Dziękuję. Pozdrawiam. sqlwiel.

  • 5. Data: 2013-12-14 10:07:08
    Od: Jacek <s...@o...pl>

    W dniu 2013-12-14 10:00, sqlwiel pisze:
    > Oczywiście. Nie tylko rodziców. Wszystkich wykonujących "sąsiedzkie
    > przysługi", za które fachowiec wziąłby kasę i odprowadził podatek itp.
    Oż cholera, to mamy społeczeństwo przestępców. Nic dziwnego, że za
    granicą uważają na nas bardziej, niż na inne nacje ;-)
    No i jeszcze ZUS stoi na krawędzi plajty a sąsiedzi sobie pomagają i
    składek nie płacą. Zero odpowiedzialności społecznej.
    Jacek

  • 6. Data: 2013-12-14 13:51:52
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Jacek wrote:

> [...]
    > Jeżeli potraktować przepisy ściśle to mamy w społeczeństwie
    > kilkanaście milionów przestępców podatkowych - rodziców wychowujących

    Poczytaj o obowiązku alimentacyjnym.
    Brzmi trochę tak, że każdy myśli, ze go nie dotyczy,
    ale jest powszechny. Do poczytania Kodeks Rodzinny
    (jest cały rozdział: i obowiązki rodziców wobec dzieci
    i dzieci wobec rodziców). A więc do milionów przestępców
    droga daleka.

  • 7. Data: 2013-12-14 15:27:36
    Od: Jacek <s...@o...pl>

    W dniu 2013-12-14 13:51, cef pisze:
> [...]
    > (jest cały rozdział: i obowiązki rodziców wobec dzieci
    > i dzieci wobec rodziców). A więc do milionów przestępców
    No właśnie nie wiem.
    Kodeks rodzinny swoją drogą, a ustawa o podatku od spadków i darowizn
    swoją. Czy z obowiązku alimentacyjnego wynika zakup komputera (3000 zł)
    i sprzętu sportowego (sam rower 2000)?
    Jedzenie, ubranie, podręczniki to jeden biegun, samochód i mieszkanie
    dla dziecka - to drugi. Gdzie leży granica?
    Jacek

  • 8. Data: 2013-12-14 16:45:51
    Od: Michał Jankowski <m...@f...edu.pl>

    Zgodnie z tym, co pisała przedwczoraj prasa, Adam Gessler starszy ma
    kilkadziesiąt milionów długów, nie posiada żadnego majątku ani dochodu,
    więc nic mu nie można zająć (miał dom, ale ten zlicytowano), a
    utrzymywany jest przez swojego syna Adama Gesslera młodszego w ramach
    obowiązku alimentacyjnego. Technicznie to wygląda tak, że syn daje ojcu
    co miesiąc kilkadziesiąt tysięcy w gotówce. I nikt nic nie potrafi z tym
    zrobić, więc chyba to jest legalne.

    MJ

  • 9. Data: 2013-12-14 16:52:26
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 2013-12-14 15:27, Jacek wrote:
> [...]
    > Jedzenie, ubranie, podręczniki to jeden biegun, samochód i mieszkanie
    > dla dziecka - to drugi. Gdzie leży granica?

    Doczytaj art. 128 i 135 ust. 1 KRIO to powinni Ci się wyjaśnić.

    Piotrek

  • 10. Data: 2013-12-14 17:19:43
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Jacek wrote:

    > No właśnie nie wiem.
    > Kodeks rodzinny swoją drogą, a ustawa o podatku od spadków i darowizn
    > swoją. Czy z obowiązku alimentacyjnego wynika zakup komputera (3000
    > zł) i sprzętu sportowego (sam rower 2000)?

    Dla jednych jest to wydatek życia dla innych
    codzienny. Zależy od zasobności portfela.

    > Jedzenie, ubranie, podręczniki to jeden biegun, samochód i mieszkanie
    > dla dziecka - to drugi. Gdzie leży granica?

    W dochodach.
    Dopóki nie jest przekroczony próg samodzielności.
    (nie ma nic wspólnego z pełnoletniością)