  • 1. Data: 2003-04-02 10:02:16
    Temat: Składka na UZ od września ?
    Od: "Sark" <w...@p...onet.pl>

    Na podstawie info ztrony ZUS składka zdrpwptna za kwiecień i maj (czyli płacona w
    maju i czerwcu) ma wynieść 142,35 zl.
    http://www.zus.pl/niusy/inf008.htm

    Ale czy tak jest (będzie) na pewno. Art. 23 pkt 2 ustawy o NFZ mówi że składka w
    nowej wysokości obowiązuje od trzeciego miesiąca
    następnego kwartału. ustawa weszła w życie w drugim kwartale więc na podstawie
    powyższego mależałoby wnioskować że wyższą składkę
    będziemy płacili dopiero od września.
    Czy wiadomo Wam o zamiarach wyprostowania tego ? (to że ZUS lubi kasować to żaden
    argument:) podobno cos się w sejmie dzieje(ło)
    przy okazji prostowania ustawy o lekach ?

    ------------------
    Art. 23.
    (...)
    2. Podstawę wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne osób, o których mowa w art. 9
    ust. 1 pkt 1 lit. c, stanowi zadeklarowana
    kwota, nie niższa jednak niż 75% przeciętnego wynagrodzenia. Składka w nowej
    wysokości obowiązuje od trzeciego miesiąca następnego
    kwartału.
    (...)
    Art. 224.
    Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, z wyjątkiem:
    1) art. 200, 201 i 211, które wchodzą w życie z dniem ogłoszenia,
    2) art. 136 ust. 3, który wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2004 r.
    ------------------

    a ponieważ ustawa jest z dnia 23 stycznia 2003 r to +14 dni daje datę wejścia w zycie
    w lutym 2003 r

    ------------------
    USTAWA
    z dnia 23 stycznia 2003 r.
    o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia
    (...)

    Sark

  • 2. Data: 2003-04-02 12:16:13
    Temat: Re: Składka na UZ od września ?
    Od: "Zygmunt Kałuża" <e...@h...pl>

    Wszystko OK tylko ustawa wchodzi w życie w 2 tygodnie od daty ogłoszenia -
    ogłoszenie nastąpiło 17.3.2003 więc 2 tygodnie mijają 31.3.2003.

    Z.K.

  • 3. Data: 2003-04-02 13:27:15
    Od: "Sark" <w...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Zygmunt Kałuża" <e...@h...pl> napisał w wiadomości
    > Wszystko OK tylko ustawa wchodzi w życie w 2 tygodnie od daty ogłoszenia -
    > ogłoszenie nastąpiło 17.3.2003 więc 2 tygodnie mijają 31.3.2003.

    Chyba (IMO 99% - nie wlicza się dnia publikacji) jedank nie, ponieważ pierwszy dzień
    z tych 14 liczy się od i łącznie z 18 marcem
    czyli wychodzi ze obowiązuje od 1 kwietnia 2003 r i to zgodnie z tym co napisano na
    stronie NFZ:
    http://www.nfz.gov.pl/index.php?go=8&art=2&part=0
    "Najczęściej zadawane pytania
    Narodowy Fundusz Zdrowia w pytaniach i odpowiedziach
    (...)
    2. Kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia zastąpi kasy chorych?
    Ustawa o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia wejdzie w życie 1
    kwietnia 2003 r.
    (...)"

    http://www.nfz.gov.pl/index.php?go=1&art=2

    > Użytkownik "Sark" <w...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    > wejścia w zycie w lutym 2003 r

    no tutaj to sie zagalopowalem w liczeniu :))

    ---
    Pozdrawiam

    Sark

  • 4. Data: 2003-04-02 14:11:02
    Od: "Zygmunt Kałuża" <e...@h...pl>

    Natomiast Art. 23.
    (...)
[...]
    mówi tylko tyle, iż wyliczone przeciętne wynagrodzenie np. z 4. kwartału
    2002 będzie obowiązywać do naliczeń składki zdrowotnej od 3. miesiąca
    następnego kwartału, czyli od marca 2003.
    Zatem z dniem 1.4.2003 czyli od dnia wejścia w życie ustawy obowiązuje
    właśnie przeciętne wynagrodzenie obliczone z 4. kwartału 2002.

    Taką interpretację, jedyną mozliwą stosuje ZUS - czyli naliczenia są
    prawidłowe. Od 1.4.2003 powinno być 8 % z 75 % przeciętnego wynagrodznenia z
    4. kwartału 2002.

  • 5. Data: 2003-04-03 12:41:45
    Od: "Latet" <n...@p...onet.pl>

    > Taką interpretację, jedyną mozliwą stosuje ZUS - czyli naliczenia są
    > prawidłowe. Od 1.4.2003 powinno być 8 % z 75 % przeciętnego wynagrodznenia
    > 4. kwartału 2002.

    Interpretacja ZUS-u jest bardzo watpliwa, ale nie mnie o tym sadzic.

    Mam tu inne pytanie - a raczej prosbe o wskazanie mi podstawy prawnej,
    ktora mowi, ze odliczac od podatku mozna tylko 7,75%, a nie tyle ile sie
    placi.

    Szczegolnie mnie tam intertesuje do jakiej podstawy naliczania sie to odnosi
    (jak to tam jest sformułowane) bo jesli interpretacja ZUS zostanie
    podwazona,
    to na pewno wykorzystaja to Urzedy Skarbowe, i zarzucą nam, że odliczylismy
    sobie za duzo zdrototnego od podatku - mimo, ze odliczymy tylko 7,75%,
    ale od za wysokiej podstawy (jesli termin zmiany podstawy opisany w ustawie
    o NFZ zostanie "uniewazniony").

    Po prostu sie boje, ze US zinterpretuje nowa ustawe inaczej niz ZUS,
    a konsekwencje tych rozbieznosci poniesiemy my - podatnicy.

    Latet

  • 6. Data: 2003-04-03 14:22:48
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 3 Apr 2003, Latet wrote:
    [...]
    >+ Mam tu inne pytanie - a raczej prosbe o wskazanie mi podstawy prawnej,
    >+ ktora mowi, ze odliczac od podatku mozna tylko 7,75%, a nie tyle ile sie
    >+ placi.

    Latet, nie odrobiłeś zadania :)
    Ściągnij sobie UoPDoOF, będzie pod ręką...
    Ad rem:
    ++++
    Art. 27b. 1. Podatek dochodowy, obliczony zgodnie z art. 27, w pierwszej
    kolejności ulega obniżeniu o kwotę składki na powszechne ubezpieczenie
    zdrowotne:

    1) opłaconej w roku podatkowym bezpośrednio przez podatnika zgodnie z
    przepisami o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym,
    ....[ograniczenia dot. zwolnień...]
    2. Kwota składki na ubezpieczenie zdrowotne, o którą zmniejsza się
    podatek, nie może przekroczyć 7,75 proc. podstawy wymiaru tej składki.
    ++++

> [...]
    >+ ale od za wysokiej podstawy (jesli termin zmiany podstawy opisany w ustawie

    A ja jestem ciekaw czy chorobowe można będzie płacić
    od 5000zł podstawy ;) ! - z tego samego powodu.
    Nie, nie mam zamiaru chorować :>

    >+ Po prostu sie boje, ze US zinterpretuje nowa ustawe inaczej niz ZUS,
    >+ a konsekwencje tych rozbieznosci poniesiemy my - podatnicy.

    Na razie kwota nie będzie wielka.
    Konkretnie - ZUS kasuje 15% (75%-60%) od podstawy minimalnej,
    z tego 0,25% zostanie zapłacone w niewłaściwym miejscu.

    pzdr, Gotfryd

  • 7. Data: 2003-04-03 15:47:50
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    > A ja jestem ciekaw czy chorobowe można będzie płacić
    > od 5000zł podstawy ;) ! - z tego samego powodu.
    > Nie, nie mam zamiaru chorować :>

    A na dobrowolne chorobowe
    to akurat było ograniczenie do 250% jakiejś tam średniej
    z jakiegoś kwartału

  • 8. Data: 2003-04-03 20:27:52
    Od: hADeSik <h...@h...sru>

    ###----- w odpowiedzi na list od Gotfryd Smolik news -----###
    > A ja jestem ciekaw czy chorobowe można będzie płacić
    > od 5000zł podstawy ;) ! - z tego samego powodu.

    Podstawa wymiaru składek na dobrowolne ubezpieczenie chorobowe w marcu
    2003 r.nie może przekroczyć kwoty 5563,53 zł(tj. 250% przeciętnego
    miesięcznego wynagrodzenia w czwartym kwartale 2002 r.).

    > Nie, nie mam zamiaru chorować :>

    a ja bym sobie poodpoczywał na zwolnieniu...

    hADeSik

    podstawy: http://www.zus.4un.pl | http://www.podatki.4un.pl
    http://www.forum.dlaciebie.net - tam często bywam...

  • 9. Data: 2003-04-03 20:45:01
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 3 Apr 2003, hADeSik wrote:

> [...]
    >+ Podstawa wymiaru składek na dobrowolne ubezpieczenie chorobowe w marcu
    >+ 2003 r.nie może przekroczyć kwoty 5563,53 zł(tj. 250% przeciętnego

    Tak, tylko chodziło mi o płacenie od owej podstawy *wyłącznie*
    składki chorobowej ! Takie pytanie padało, na ogół opinie były
    że "nie bardzo" - a tu ustawodawca funduje nam pokazówkę że
    owszem, nie ma przeciwwskazań żeby podstawy były różne...

    [...]
    >+ a ja bym sobie poodpoczywał na zwolnieniu...

    ...od podstawy 5kzł ? ;>

    pzdr, Gotfryd

  • 10. Data: 2003-04-03 20:56:14
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 3 Apr 2003, cef wrote:

> [...]
    >+
    >+ A na dobrowolne chorobowe
    >+ to akurat było ograniczenie do 250% jakiejś tam średniej

    ...no to przezornie wziąłem mniej niż średnia i pomnożyłem
    przez 2,5 :) Mieści się, pytanie jak ZUS zareaguje jeśli
    ktoś spróbuje złożyć deklarację z 3 podstawami:
    1. dla emerytalnych, rentowych, FP...: 60% "średniej"
    2. dla zdrowotnej: 75% "średniej"
    3. dla dobrowolnego chorobowego: 250% "średniej"...

    IMHO ustawodawca mógł strzelić gola ZUSowi :]

    pzdr, Gotfryd