    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Składka na UZ od września ?
    Date: Thu, 3 Apr 2003 16:22:48 +0200

    On Thu, 3 Apr 2003, Latet wrote:
    [...]
    >+ Mam tu inne pytanie - a raczej prosbe o wskazanie mi podstawy prawnej,
    >+ ktora mowi, ze odliczac od podatku mozna tylko 7,75%, a nie tyle ile sie
    >+ placi.

    Latet, nie odrobiłeś zadania :)
    Ściągnij sobie UoPDoOF, będzie pod ręką...
    Ad rem:
    ++++
    Art. 27b. 1. Podatek dochodowy, obliczony zgodnie z art. 27, w pierwszej
    kolejności ulega obniżeniu o kwotę składki na powszechne ubezpieczenie
    zdrowotne:

    1) opłaconej w roku podatkowym bezpośrednio przez podatnika zgodnie z
    przepisami o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym,
    ....[ograniczenia dot. zwolnień...]
    2. Kwota składki na ubezpieczenie zdrowotne, o którą zmniejsza się
    podatek, nie może przekroczyć 7,75 proc. podstawy wymiaru tej składki.
    ++++

    >+ Szczegolnie mnie tam intertesuje do jakiej podstawy naliczania sie to odnosi
    >+ (jak to tam jest sformułowane) bo jesli interpretacja ZUS zostanie
    >+ podwazona,
    >+ to na pewno wykorzystaja to Urzedy Skarbowe, i zarzucą nam, że odliczylismy
    >+ sobie za duzo zdrototnego od podatku - mimo, ze odliczymy tylko 7,75%,
    >+ ale od za wysokiej podstawy (jesli termin zmiany podstawy opisany w ustawie
    >+ o NFZ zostanie "uniewazniony").

    A ja jestem ciekaw czy chorobowe można będzie płacić
    od 5000zł podstawy ;) ! - z tego samego powodu.
    Nie, nie mam zamiaru chorować :>

    >+ Po prostu sie boje, ze US zinterpretuje nowa ustawe inaczej niz ZUS,
    >+ a konsekwencje tych rozbieznosci poniesiemy my - podatnicy.

    Na razie kwota nie będzie wielka.
    Konkretnie - ZUS kasuje 15% (75%-60%) od podstawy minimalnej,
    z tego 0,25% zostanie zapłacone w niewłaściwym miejscu.

    pzdr, Gotfryd