    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Składki zus
    Date: Fri, 27 Oct 2006 11:13:58 +0200

    On Thu, 26 Oct 2006, i...@k...strefa.pl wrote:

    > ZUS zwrócił mi składki na ubezpieczenie społeczne, Fundusz Pracy i
    > ubezpieczenie zdrowotne od 10.2004 r, ja natomiast musiałam zapłacić
    > zaległe składki do KRUS
    > Jak wykazać ten zwrot składek z ZUS w US, Ubezpieczenie społeczne i
    > FP ,ubezpieczenie,zdrowotne? Czy składać korekty za 2004 i 2005 ,czy
    > inaczej ?

    Uwaga: tezy do DYSKUSJI, odpowiedzi nie będzie (ode mnie :))
    IMO - w ustawie zapisano jasno że co do składek społecznych odlicza się
    składki ZAPŁACONE. Wniosek: nie widać podstaw do korekty, bo przecież
    one ZAPŁACONE były. Raczej stanowią przychód bieżącego roku.
    Trochę trudniej jest ze składką zdrowotną: w ustawie jest "zapłacone
    zgodnie z przepisami" i konia z rzędem temu kto w prostych słowach
    wyjaśni czy w Twoim przypadku było "zgodnie z niekonstytucyjnymi
    przepisami" czy "niezgodnie z Konstytucją", która w końcu również
    'zbiorem przepisów jest'.
    A co do FP to już całkiem nie wiem :> jako że są one "zwykłym kosztem"
    a na ryczałcie kosztów się nie wykazuje.
    Na rozum wydaje się że zwrot wydatków które nie były kosztem nie
    powinien być przychodem, ale ... trzeba by to jako "oparagrafować",
    ktoś umie? :)

    Na mój rozum i gust szarego podatnika, o ile nie przewiduje się
    możliwości "przenoszenia" okresu przychodów, o tyle zapis z ustawy:
    "chyba że zarachowanie ich nie było możliwe" wraz dopuszczeniem
    zaksięgowania w roku poniesienia jest literalnie spełnione.
    Czyli taki zaliczenie, że zwrot ZUS społecznego zalicza się
    do przychodów ("inne przychody"?) wygląda na 1. rzut oka właściwie.
    Co przemawia przeciw?

    pzdr, Gotfryd