  • 1. Data: 2006-06-22 14:56:58
    Temat: Sposób obliczenia podatku od przychodu-prośba o poradę
    Od: Rex <s...@a...com>

    Witam!
    Od niedawna prowadzę drobną działalność handlową i jestem ryczałtowcem -
    stawka podatku to 3 % od przychodu. I tu mam pytanie. Czy dobrze
    obliczyłem podatek?

    podatek = (przychód - ubezpieczenie społeczne - ubezpieczenie zdrowotne)
    * 3 %

    I jeszcze jedno. Gdzie mogę znaleźć informację jak należy prowadzić
    ewidencję przychodów. Na razie robię ją zwyczajnie w Excelu. Czy
    powinienem posługiwać się jakimś specjalnym programem?

    Z góry dziękuję za odpowiedzi.
    Pozdrawiam
    Rex

  • 2. Data: 2006-06-22 15:05:03
    Od: t <r...@o...pl>

    Dnia 22-06-2006 o 16:56:58 Rex <s...@a...com> napisał:

> [...]
    > obliczyłem podatek?
    >
    > podatek = (przychód - ubezpieczenie społeczne - ubezpieczenie zdrowotne)

    Nie wiem jak jest na ryczałcie ale logika mi podpowiada że zdrowotne od
    podatku się
    odlicza tak samo jak na zasadach ogólnych(nie więcej niż 7,75% podstawy),
    bo przecież
    kiedyś to była część podatku?
    Chyba na odpowiednim formularzu PIT który składasz co miesiąc jest "mapa
    drogowa"
    co po kolei odliczasz?

    > I jeszcze jedno. Gdzie mogę znaleźć informację jak należy prowadzić
    > ewidencję przychodów. Na razie robię ją zwyczajnie w Excelu. Czy
    > powinienem posługiwać się jakimś specjalnym programem?

    W internecie na pewno znajdziesz jakieś wzory - np gdzieś na podatki.pl,
    pit.pl czy firma.onet.pl.
    Ale powinieneś przeczytać odpowiednią ustawę o ryczałcie żeby wiedzieć
    dokładnie co i jak.

    pozdrawiam

  • 3. Data: 2006-06-22 21:57:55
    Od: "SDD" <s...@t...wszechwiedza.pl>

    Użytkownik "Rex" <s...@a...com> napisał w wiadomości
> [...]
    > obliczyłem podatek?
    >
    > podatek = (przychód - ubezpieczenie społeczne - ubezpieczenie zdrowotne)
    Zle:
    podatek = (przychod - ubezp. spoleczne)*3% -
    7,75%*[podstawa_wymiaru_skladki_zdrow= ok. 1800 zl]

    Pozdrawiam
    SDD

  • 4. Data: 2006-06-23 09:24:25
    Od: Rex <s...@a...com>

    SDD napisał(a):
    > Użytkownik "Rex" <s...@a...com> napisał w wiadomości

    > Zle:
    > podatek = (przychod - ubezp. spoleczne)*3% -
    > 7,75%*[podstawa_wymiaru_skladki_zdrow= ok. 1800 zl]

    Dziękuję za informację.
    Pozdrawiam
    Rex

  • 5. Data: 2006-06-30 18:58:25
    Od: Rex <s...@a...com>

    SDD napisał(a):
    > Użytkownik "Rex" <s...@a...com> napisał w wiadomości

    > Zle:
    > podatek = (przychod - ubezp. spoleczne)*3% -
    > 7,75%*[podstawa_wymiaru_skladki_zdrow= ok. 1800 zl]

    Czyli z tego wzoru wynika, że jeśli mój miesięczny przychód wyniesie
    poniżej ok 4500 zł, to podatku nie zapłacę wcale. Te 4500 to jakoś
    dziwnie dużo. Chyba, że coś pokręciłem...

    Rex

  • 6. Data: 2006-06-30 19:07:54
    Od: t <r...@o...pl>

    Dnia 30-06-2006 o 20:58:25 Rex <s...@a...com> napisał:

    > Czyli z tego wzoru wynika, że jeśli mój miesięczny przychód wyniesie
    > poniżej ok 4500 zł, to podatku nie zapłacę wcale. Te 4500 to jakoś
    > dziwnie dużo. Chyba, że coś pokręciłem...

    Przy stawce ryczałtu 3% wszytsko się zgadza. Taka stawka jest zapewne
    dlatego
    że ustawodawca założył że w swojej działalności masz takie koszty że
    ryczałt 3%
    wyniesie pi*drzwi tyle co podatek dochodowy 19% przy zasadach ogólnych.
    Jak masz niższe koszty to jesteś na plusie.

  • 7. Data: 2006-06-30 19:28:18
    Od: Rex <s...@a...com>

    t napisał(a):

> [...]
    > wyniesie pi*drzwi tyle co podatek dochodowy 19% przy zasadach ogólnych.
    > Jak masz niższe koszty to jesteś na plusie.

    Tak, mam niskie koszty i stosunkowo wysokie marże (70-100 %). Zajmuję
    się handlem wysyłkowym przez internet. Działalność prowadzę w swoim
    mieszkaniu, więc oprócz zakupu towaru mam tylko takie koszty jak
    internet, energia elektryczna, amortyzacja komputera, drukarki - w sumie
    niewielkie koszty.
    Przychód mam cały czas poniżej 4500 zł.

    Wydaje mi się to zbyt piękne, żeby w ogóle nie płacić podatku i żyć
    sobie z takiego handlu... :)

    Czy jest tak, że dopóki nie przekroczę tych ok. 4500 zł przychodu, to
    nie muszę składać formularza PIT-5 i odwiedzać US?

    Rex

  • 8. Data: 2006-06-30 19:45:34
    Od: Rex <s...@a...com>

    Rex napisał(a):

> [...]
    >
    > Czy jest tak, że dopóki nie przekroczę tych ok. 4500 zł przychodu, to
    > nie muszę składać formularza PIT-5 i odwiedzać US?

    I jeszcze jedno.
    Oprócz handlu o którym pisałem wyżej mam też przychód z wynajmu
    mieszkań. Płacę 8,5% podatku od przychodu raz na kwartał (druk PPE).
    Czy przychód z handlu powinienem zsumować z przychodem z wynajmu
    mieszkań i płacić razem ten podatek?

    Rex

  • 9. Data: 2006-07-01 09:22:14
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Rex wrote:

    > Czy jest tak, że dopóki nie przekroczę tych ok. 4500 zł przychodu, to
    > nie muszę składać formularza PIT-5 i odwiedzać US?

    Czy ty jesteś pewiem, że rozliczasz się ryczałtem? Składałeś na
    początku działalności lub na poczatku któregoś roku oświadczenie do US,
    że wybierasz tę formę rozliczenia? Bo ryczałtowcy nigdy nie składają
    PIT-5. PIT-5 jest dla tych co rozliczją się na zasadach ogólnych.

  • 10. Data: 2006-07-01 14:31:42
    Od: Rex <s...@a...com>

    jureq napisał(a):

    > Czy ty jesteś pewiem, że rozliczasz się ryczałtem?

    Tak, NA PEWNO rozliczam się ryczałtem.

    Składałeś na
    > początku działalności lub na poczatku któregoś roku oświadczenie do US,
    > że wybierasz tę formę rozliczenia?

    Tak, składałem takie oświadczenie.

    Bo ryczałtowcy nigdy nie składają
    > PIT-5. PIT-5 jest dla tych co rozliczją się na zasadach ogólnych.

    W takim razie coś pokręciłem. Po prostu słyszałem, że prowadzący
    działalność składają PIT-5 ale widocznie dotyczy to tylko tych, którzy
    rozliczają się z fiskusem na zasadach ogólnych prowadząc KPiR.

    Czyli rozumiem, że dopóki nie przekroczę tych ok 4500 zł przychodu
    miesięcznie to nie muszę odwiedzać US i składać żadnych papierów. Zgadza
    się?

    Rex