  • 21. Data: 2008-12-14 13:11:59
    Temat: Re: Spóźnienie z zapłaceniem składki zdrowotnej [OT]
    Od: " 666" <u...@w...eu>

    Niestety edytory tekstu tego nie lubią i uparcie walą dużą literę po liczebniku
    porządkowym.
    JaC

    -----

    > Co prawda słownik ortograficzny mam jeszcze z XX wieku, ale w nim liczebniki
    porządkowe tak się właśnie pisze.

  • 22. Data: 2008-12-14 13:25:27
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    666 pisze:
    > Niestety edytory tekstu tego nie lubią i uparcie walą dużą literę po liczebniku
    porządkowym.

    Bo edytory tekstu są głupie i uznają kropkę za koniec zdania. Używam
    open office'a i rozpoczyna mi zdanie wielką literą nawet po np. itp. itd.

    Trzeba zatem wyłączyć tego typu "udogodnienia" i wtedy już można
    pisać wygodnie i zgodnie z zasadami :)

    --
    Liwiusz

  • 23. Data: 2008-12-14 13:53:34
    Temat: Re: Spóźnienie z zapłaceniem składki zdrowotnej
    Od: Tristan <n...@s...pl>

    W odpowiedzi na pismo z sobota 13 grudzień 2008 20:04
    (autor ajt
    publikowane na pl.soc.prawo.podatki,
    wasz znak: <gi11f2$ak6$1@nemesis.news.neostrada.pl>):

    > Nie myl ubezpieczenia zdrowotnego z chorobowym :)

    No... Chorobowe płaci się na chory system :D
    Zdrowotne to haracz przeznaczony na to, żeby system nie wyzdrowiał :D

    --
    Tristan

    Kupię konto bez limitów na YouTube.

  • 24. Data: 2008-12-14 14:04:26
    Od: Tristan <n...@s...pl>

    W odpowiedzi na pismo z niedziela 14 grudzień 2008 12:49
    (autor Liwiusz
    publikowane na pl.soc.prawo.podatki,
    wasz znak: <gi2rsa$cg1$1@news.onet.pl>):

    > Co prawda słownik ortograficzny mam jeszcze z XX wieku, ale w nim
    > liczebniki porządkowe tak się właśnie pisze. Zresztą jaką masz inną
    > alternatywę? 10 to dziesięć. Zatem dziesiąty musi być pisany jakoś
    > inaczej, i jest "10.".

    Tak, oficjalnie tak, ale :

    http://so.pwn.pl/zasady.php?id=629746

    Kropka po liczebniku może zostać opuszczona, jeśli z kontekstu jednoznacznie
    wynika, że użyty został liczebnik porządkowy, np. Chodzę do 8 klasy.

    Po cyfrze oznaczającej datę nie daje się kropki, gdy nazwa miesiąca została
    zapisana słownie: 7 kwietnia, 17 maja (nie: 7. kwietnia, 17. maja) ? zob.
    także 87.5.

    Czyli MSZ w tym wypadku można napisać, że się ma coś zapłacić do 10 i już.

    > Widocznie wasi radni są na poziomie intelektualnym tych, którzy
    > mówią "włanczać".

    Dlatego, że stosują niepobłogosławione nazwy? Bez tego język by stał na
    poziomie Mieszka I :D Normy językowe są zawsze do tyłu... Ileż to razy
    pluto na pisownie NIE z imiesłowami w moich szkolnych czasach. A potem
    przyszła reforma i już było można tak jak większość narodu. A potem
    przyszła kolejna reforma i już nie wolno tak, jak dawniej :D

    Język żyje i się zmienia i normy gonią za językiem, a nie odwrotnie.

    > Niby większość społeczeństwa tak mówi, ale nie ma się
    > czym chwalić, ani kogo naśladować.

    Albowiem gdyż? Język jest dla ludzi, a nie ludzie dla języka.

  • 25. Data: 2008-12-14 17:11:50
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Tristan pisze:

> [...]
    > przyszła kolejna reforma i już nie wolno tak, jak dawniej :D
    >
    > Język żyje i się zmienia i normy gonią za językiem, a nie odwrotnie.

    Tyle że w tym przypadku wynika to tylko z nieuctwa, a nie chęć
    światłego zmieniania języka i naprawdę nie ma w tym dla mnie nic wartego
    do naśladowania.

    > Albowiem gdyż? Język jest dla ludzi, a nie ludzie dla języka.

    Niech zatem język zmienia elita, a nie plebs ze swoimi błędami.
    Rozumiem, że jak najbardziej popierasz również takie zmiany językowe?:

    - poszłem
    - bynajmniej, w znaczeniu odwrotnym niż słownikowe
    - włanczać
    i tym podobne...

    To ja już wolę "zmiany z głową", na przykład liczak (zamiast obcego
    komputer, nie przyjęło się :)

    --
    Liwiusz

  • 26. Data: 2008-12-14 17:46:28
    Od: "wt" <s...@p...onet.pl>

    > prawie nikt tak nie pisze, a i językoznawcy nie popierają tej kropki, ZTC
    > czytałem.

    Słowniki z 1989 roku wyraźnie piszą, że kropki się nie stawia. Ktoś ze
    "sławnych" językoznawców się rąbnął w nowym słowniku i nie chce się przyznać
    do wpadki. Kropki się stawia w "cyfrowej arabskiej" dacie na przykład, a
    takie wyliczanki z kropką to najwyraźniej odbieram jako dziwadło językowe.

  • 27. Data: 2008-12-14 17:57:47
    Od: Tristan <n...@s...pl>

    W odpowiedzi na pismo z niedziela 14 grudzień 2008 18:11
    (autor Liwiusz
    publikowane na pl.soc.prawo.podatki,
    wasz znak: <gi3eop$9kh$1@news.onet.pl>):

    > Tyle że w tym przypadku wynika to tylko z nieuctwa, a nie chęć
    > światłego zmieniania języka i naprawdę nie ma w tym dla mnie nic wartego
    > do naśladowania.

    Wręcz przeciwnie. Zapis z kresą jest jasny, przejrzysty, czytelny i bliski
    zapisom z innych języków, np. popularnego angielskiego. Oficjalny zapis z
    kropką jest nieczytelny, niejasny, wprowadzający masę kłopotów...

    > Niech zatem język zmienia elita, a nie plebs ze swoimi błędami.

    Buhahahaha... Hrabia się odezwał.

    > Rozumiem, że jak najbardziej popierasz również takie zmiany językowe?:
    > - poszłem

    Oczywiście. Krócej, prościej, zrozumiale.

    > - bynajmniej, w znaczeniu odwrotnym niż słownikowe

    Odwrotnym? Jako ,,na pewno''? Nie spotkałem. Ale jeśli tak, to owszem,
    jestem przeciw, bo jeśli coś ma znaczyć coś całkiem innego, to się robi
    zamieszanie.

    > - włanczać

    A co z tym złego? Że uproszczono wymowę? No to chyba dobrze. Dalej jest
    zrozumiałe, a nie trzeba sobie łamać języka.

    > i tym podobne...

    Przypomina mi się moja rozmowa z polonistkami na temat tego, czemu stosuję
    raz ,,otwarłem'', a raz ,,otworzyłem''. Otóż ,,otwOrzyłem'' butelki i inne
    rzeczy, które mają okrągły otwÓr... jak O w ,,otwOrzyłem''.
    Natomiast ,,otwArłem'' drzwi, okno itp. Tam powstaje uchylne otwArcie.

    Podobno nie jest to do końca zgodne z normami, ale jasne i logiczne.

    > To ja już wolę "zmiany z głową", na przykład liczak (zamiast obcego
    > komputer, nie przyjęło się :)

    No bo w sumie czasy, gdy liczaki liczyły dawno minęły. Teraz to raczej
    klachacz powinien być.

  • 28. Data: 2008-12-14 19:13:44
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Tristan wrote:

    > Oczywiście. Krócej, prościej, zrozumiale.

    > A co z tym złego?

    Możesz sobie mówić "poszłem" i "włanczać",
    ale licz się z tym, że może nie być to przyjęte ze zrozumieniem.
    To co proponujesz, to nie są jakieś symptomy zmian żywego języka,
    tylko zwykłe niechlujstwo.
    Chcesz być tak odbierany? Proszę bardzo.

  • 29. Data: 2008-12-14 19:20:07
    Od: Tristan <n...@s...pl>

    W odpowiedzi na pismo z niedziela 14 grudzień 2008 20:13
    (autor cef
    publikowane na pl.soc.prawo.podatki,
    wasz znak: <gi3m05$av$1@atlantis.news.neostrada.pl>):

    > Możesz sobie mówić "poszłem" i "włanczać",
    > ale licz się z tym, że może nie być to przyjęte ze zrozumieniem.
    > To co proponujesz, to nie są jakieś symptomy zmian żywego języka,
    > tylko zwykłe niechlujstwo.

    Wydaje Ci się. Niektórzy się snobują językiem, a inni go używają.

    > Chcesz być tak odbierany? Proszę bardzo.

    Nie przeszkadza mi to. Uważam, że język to narzędzie dla mnie, a nie mój pan
    i władca.

  • 30. Data: 2008-12-14 20:25:05
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Tristan wrote:

    > Wydaje Ci się. Niektórzy się snobują językiem, a inni go używają.

    > Nie przeszkadza mi to. Uważam, że język to narzędzie dla mnie, a nie
    > mój pan i władca.

    I tu się mylisz. Niechlujstwo językowe i tyle.
    To tak jakbyś używał słownictwa wyłącznie na k... i ch...
    i dziwił się, że "snoby językowe" patrzą na Ciebie z odrazą.
    Możesz również zmieniać bieliznę raz na tydzień czy też myć się
    z taką czestotliwością i Tobie to nie będzie przeszkadzać,
    bo to Twój ubiór i Twoja sprawa.
    Pozostaje kwestia zwykłej kultury.