    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Sprzedaż bezrachunkowa - dowód wewnę trzny
    Date: Tue, 18 Jan 2005 01:02:33 +0100

    On Mon, 17 Jan 2005, Mariusz wrote:

    >+ > Co nieco ci wyjaśnili.
    >+ > Ale tę kwestię jak widzę starannie pominięto :)
    >+ > Spytam po dobroci ;) - czy ty WIESZ że VAT "na fakturze" można
    >+ wyznaczyć
    >+ > na co najmniej 3 sposoby a pojedynczą pozycję (a tak będzie w
    >+ twoim
    >+ > przypadku) na co najmniej dwa sposoby - i OD CIEBIE zależy jaka
    >+ będzie
    >+ > metoda wykazania podatku ??
    >+
    >+ :-) Nie wiem, ale już wiem, tylko jak??

    Bierzesz w garść:
    http://podatki.pl/bap1.php/270404a.htm
    Czytasz.
    CAŁE :>
    I dochodzisz do wniosku że:
    1. możliwość "podsumowania VAT z tabelki na dole faktury" wynika
    wprost z par. 12.1.10, ..11 i ..12
    2. możliwość podsumowania VAT z *pozycji* na fakturze (a NIE
    "z tabelki" wynika z par. 12.3
    3. że już jesteś obcykany z czytaniem rozporządzeń.
    Bo odkryłeś że zastosowanie pozornie bez sensu brzmiącego par. 15
    (WYDAWAŁOBY SIĘ dotyczącego "cen urzędowych" zawiera haczyk:
    mianowicie par. 12.2 odwołuje się do "cen umownych". Brutto.
    Wystarczy że "na ladzie" wystawisz że ceny masz *brutto*
    (a nie "netto+VAT") i już możesz liczyć "jak ceny urzędowe".
    Czyli "od tyłu" (od brutta) :)
    To iż jest to KONIECZNE w większości przypadków sprzedaży przez
    kasę fiskalną jest sprawą uboczną ;)

    >+ Więc ile jest 1/1,22?? :-] - kurcze tyle lat nauki i nawet sobie policzyc
    >+ nie moge :-)

    ...cie florek... rozpędziłem się... tak *było* kiedyś w przepisie !
    Ale *ten* przepis był w ustawie ! Przenieśli - rozumiem. Ale
    każą ludziom ułamki stosować... no no no... ;)
    W par. 15.1.2 jest wzór, myślałby kto... !
    Muszę wleźć pod stół i odszczekać :)

    >+ Czyli co mam wpisać w ten PODATEK NALEŻNY?? kwota pomnożona
    >+ przez tą tajemniczą liczbę 1/1,22??

    Dla 22% VAT - niemal i owszem.
    Dlaczego "niemal" ? - a bo minister każe policzyć *podatek*:
    (brutto * stawka) / (1 + stawka)
    ...a dopiero później (zgodnie z nową ustawą i przedyskutowaną już
    na grupie sprawą "co jest podstawą opodatkowania" !) - "część
    kwoty zapłaty nie będącą podatkiem" :)
    Różnica jest oczywiście w zaokrąglaniu.
    Licząc:
    brutto/1,22
    oraz
    brutto - [(brutto*0,22)/1,22)]
    ...można *skutkiem zaokrągleń* otrzymać różne wyniki.
    Zwracam uwagę iż zapis w nawiasie kwadratowym *musi być zaokrąglony*
    - minister wyraźnie napisał :) - widzisz ? :) (tak, tak, czytaj
    i cytuj :) inaczej NIE przeczytasz :>)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)