  • 1. Data: 2007-05-09 19:53:42
    Temat: Sprzedaż samochodu
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    Witam

    Znajomi chcą sprzedać samochód osobowy, który mają w ŚT. Samochód jest
    używany w DG przez 4 lata, był kupiony w 2003 roku jako używany, za
    około 50000 PLN brutto, ma homologację na ciężarowy, więc odliczono od
    niego VAT, ale nie wiem dokładnie czy pełny, czy jakiś fragment (jak
    wtedy było w przepisach?).
    Aktualnie chcą go sprzedać, wystawić fakturę ze stawką VAT 22%. Czy to
    jest dobry pomysł? Czy nie lepiej byłoby sprzedać go jako sprzęt używany
    ze stawką ZW?
    Ktoś im jeszcze namącił, że będą musieli po sprzedaży nie tylko
    odprowadzić te 22% VAT z faktury sprzedaży, ale także zwrócić VAT
    wcześniej odliczony (od ceny zakupu). Mnie się coś obiło o uszy, że robi
    się jakąś korektę VAT przy ŚT używanych krócej niż 5, czy 10 lat, ale
    też nie wiem, czy nie bredzę - jak to poprawnie powinno wyglądać?

    Maciek

  • 2. Data: 2007-05-09 20:31:27
    Temat: Re: Sprzedaż samochodu
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 9 May 2007, Maciek wrote:

> [...]
    > ale nie wiem dokładnie czy pełny, czy jakiś fragment (jak wtedy było w

    AFAIR (uwaga: piszę "z głowy czyli z niczego") od ciężarówek zawsze się
    odliczało cały VAT.

    > Aktualnie chcą go sprzedać, wystawić fakturę ze stawką VAT 22%. Czy to jest
    > dobry pomysł?
    > Czy nie lepiej byłoby sprzedać go jako sprzęt używany ze stawką ZW?

    A znasz zasady kiedy MOŻNA wystawić "zw"?
    Hint:
    http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Ustawa-o-podatku-o
    d-towarow-i-uslug-1_2_139.html
    ...i powoli przeczytaj art. 43.1.2 z naciskiem na tekst "pod warunkiem".

    > Ktoś im jeszcze namącił, że będą musieli po sprzedaży nie tylko odprowadzić
    > te 22% VAT z faktury sprzedaży, ale także zwrócić VAT wcześniej odliczony (od
    > ceny zakupu).

    To tylko wchodzi w rachubę jeśli sprzedaż byłaby zwolniona.
    Ja się nie znam, ale nie widzę takiej możliwości :] (wg tego co opisałeś)

    > Mnie się coś obiło o uszy, że robi się jakąś korektę VAT przy
    > ŚT używanych krócej niż 5, czy 10 lat, ale też nie wiem, czy nie bredzę

    Nie bredzisz :), ale to by miało miejsce *tylko* *jeśliby* mieli u nich
    proporcję sprzedaży.
    Ale wtedy przecież korektę robiliby rok w rok, jedyna różnica bylaby
    taka, że korekta w roku sprzedaży byłaby INNA (inaczej liczona).

    > - jak to poprawnie powinno wyglądać?

    A jaki mają "udział sprzedaży opodatkowanej"?

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2007-05-09 20:43:22
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    Gotfryd Smolik news napisał(a):
    > AFAIR (uwaga: piszę "z głowy czyli z niczego") od ciężarówek zawsze się
    > odliczało cały VAT.
    To jest osobowy z homologacją na ciężarowy, czyli z kratką :-)

> [...]
    d-towarow-i-uslug-1_2_139.html
    > ....i powoli przeczytaj art. 43.1.2 z naciskiem na tekst "pod warunkiem".
    Ok, ale znalazłem taką "poradę" - w podrozdziale "Sprzedaż samochodu
    osobowego":
    http://tiny.pl/dk74

    Poniżej pełny link, tylko długi, więc "zawinięty", ale może się komuś
    przyda jak już wygaśnie ten powyżej:
    http://ksiegowosc.infor.pl/warto-wiedziec/47011,Jaki
    e-sa-skutki-sprzedazy-srodka
    -trwalego-w-zakresie-prawa-do-odliczenia-VAT.html

    > A jaki mają "udział sprzedaży opodatkowanej"?
    O ile dobrze wiem, to 100%, czyli przy zakupie samochodu odliczano pełen
    VAT (oczywiście w ramach ówczesnych możliwości).

    Maciek

  • 4. Data: 2007-05-10 06:56:08
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 9 May 2007, Maciek wrote:

    > To jest osobowy z homologacją na ciężarowy, czyli z kratką :-)

    Hm... nie wiem gdzie miałem oczy, że nie widziałem wyraźnego
    tekstu "osobowego" :]

    d-towarow-i-uslug-1_2_139.html
    > Ok, ale znalazłem taką "poradę" - w podrozdziale "Sprzedaż samochodu
    > osobowego":
    > http://tiny.pl/dk74

    Jak najbardziej się zgadza i znajdziesz kilka dyskusji w archiwum
    grupy.
    Podstawowe elementy:
    - to ze sprzedaż samochodu osobowego jest sprzedażą zwolnioną znajdziesz
    w *rozporządzeniu ministra* (a nie ustawie!)
    - zasady korekty wynikają z ustawy.

    > O ile dobrze wiem, to 100%, czyli przy zakupie samochodu odliczano pełen VAT
    > (oczywiście w ramach ówczesnych możliwości).

    No to przypadnie korygować.
    Oczywiście koryguje się VAT *odliczony*, a nie VAT *zapłacony*, więc
    ważne jest wg których przpisów odliczali!
    Jak odliczono 50% kwoty VAT zapłaconego, to ta wielkość podlega korekcie.
    :)

    W artykule wyjaśniono jaką część VAT trzeba skorygować, bo przyznam
    na podstawie samego czytania przepisów miałem kłopot z dojściem czy
    koryguje się "z góry" czy "z dołu" (tj. czy liczą się pełne lata
    czy zaczęte lata).
    Przez to że "dobrali sobie" ściśle pasujący okres (zakup z lutym,
    sprzedaż w marcu) nie wyjaśnili jak obsłużyć (czy doliczyć do przebytej
    czyli rozliczonej dla VAT, czy dla przyszłej czyli podlegającej
    korekcie VAT) część roku, ale w tym nie pomogę bo jak piszę - nie
    rozwikłałem :)

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2007-05-23 08:09:53
    Od: Maciek <m...@n...pl>

> [...]
    > ważne jest wg których przpisów odliczali!
    > Jak odliczono 50% kwoty VAT zapłaconego, to ta wielkość podlega korekcie.
    Dzięki za wszystkie uwagi. Pozwoliłem sobie jeszcze wrócić do tematu, bo
    pojawiła się jeszcze jedna niewiadoma: czy ze zwolnienia z VAT rzeczy
    używanej w DG można skorzystać, jeśli VAT został odliczony na podstawie
    "starej" ustawy, czyli przez 30 kwietnia 2004?

    Maciek