    From: Tomek <t...@o...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Sprzedaż usługi "nie-vatowca" do kraju UE
    Date: Fri, 23 Apr 2010 10:46:27 +0200

    Dnia 23-04-2010 o 10:26:16 Jola <j...@p...pl> napisał(a):

    > Raczej chodziło mi o to, że może kupić moją usługę na cele prywatne, a
    > potem może chcieć ją wykorzystać w DG.

    Zobacz sobie tutaj (tekst ujednolicony):

    0535

    Art. 28b.
    1. Miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz po-
    datnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada sie-
    dzibę lub stałe miejsce zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz
    art. 28e,
    art. 28f ust. 1, art. 28g ust. 1, art. 28i, 28j i 28n.
    (...)
    4. W przypadku świadczenia usług na rzecz podatników, gdy usługi te prze-
    znaczone są na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym
    byłych
    ^^^^^
    pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spół-
    dzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych
    lub członków stowarzyszenia, do określenia miejsca świadczenia stosuje
    się
    odpowiednio przepisy art. 28c.

    Art. 28c.
    1. Miejscem świadczenia usług na rzecz podmiotów niebędących podatnikami
    jest miejsce, w którym usługodawca posiada siedzibę lub stałe miejsce
    za-
    mieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3 oraz art. 28d-28f, art. 28g ust.
    2, art.
    28h-28n.

    To tylko "wyciąg" z ustawy, zajrzyj do źródła po więcej.

    Kwestia jest taka, że jeśli jesteś blisko limitu zwolnienia podmiotowego,
    to w zależności od tego czy podpadasz pod art. 28b, czy art. 28b, ta
    sprzedaż
    dla klienta zagranicznego albo liczy się albo się nie liczy przy określaniu
    tego ile jeszcze zostało do wpadnięcia w VAT.

    Wynika to z definicji sprzedaży z art. 2:

    22) sprzedaży - rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne
    świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrz-
    wspólnotową dostawę towarów;

    brzmienia art. 5:

    Art. 5.
    1. Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej ,,podatkiem",
    pod-
    legają:
    1) odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na
    terytorium kraju;
    2) eksport towarów;
    3) import towarów;
    4) wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium
    kraju;
    5) wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

    w połączeniu z (uwaga na limit 50000zł - może być już nieaktualny, nie
    śledziłem ostatnich zmian):

    Art. 113.
    1. Zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży
    opodatkowanej
    nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 50 000 zł.
    Do
    wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

    Jak widzisz jeśli podpadasz pod art. 28b, to wartość tej usługi jest
    obojętna
    z punktu widzenia zwolnienia podmiotowego z art. 113, bo ta sprzedaż nie
    jest
    opodatkowana na terytorium Polski.

    UWAGA - w art. 113 jest też haczyk:

    13. Zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do importu
    towarów i
    usług, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla
    której
    podatnikiem jest ich nabywca, oraz podatników:
    2) świadczących usługi prawnicze oraz usługi w zakresie doradztwa, a
    także
    usługi jubilerskie;

    - jeśli więc doradzasz klientom odnośnie diety, to być może jesteś już
    VATowcem
    tylko jeszcze o tym nie wiesz.

    No i oczywiście - ja prawnikiem nie jestem, więc zanim coś zrobisz na
    podstawie
    moich dywagacji, udaj się do doradcy podatkowego :)

    --
    Tomek