  • 1. Data: 2010-04-22 07:01:02
    Temat: Sprzedaż usługi "nie-vatowca" do kraju UE
    Od: Jola <j...@p...pl>

    Witam,
    od niedawna prowadzę DG na zasadach ogólnych, prowadzę KPiR i nie jestem
    vatowcem.
    Zgłosił się do mnie klient z jednego z krajów EU, który chciałby zakupić
    jednorazową usługę.
    Moje pytania brzmią:
    1. jak sprzedać formalnie taką usługę? (rachunek czy faktura; powinnam
    naliczyc vat czy nie; muszę gdzieś coś zgłosić/zarejestrować zanim
    sprzedam to "coś" za granicę ?
    2. na jakie rzeczy muszę zwrócić uwagę, żeby się nie wkopać w jakieś bagno?

    z góry dziękuję za wsparcie

  • 2. Data: 2010-04-22 07:43:05
    Temat: Re: Sprzedaż usługi "nie-vatowca" do kraju UE
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 22-04-2010 o 09:01:02 Jola <j...@p...pl> napisał(a):

> [...]
    > vatowcem.
    > Zgłosił się do mnie klient z jednego z krajów EU, który chciałby zakupić

    Co to za usługa?
    Co to za klient - zwykły szarak czy firma?
    Jeśli firma, to czy zakup ma związek z jego działalnością, czy jest na
    cele prywatne?
    Czy posiada prawidłowy VAT UE ?

    > Moje pytania brzmią:
    > 1. jak sprzedać formalnie taką usługę? (rachunek czy faktura; powinnam
    > naliczyc vat czy nie; muszę gdzieś coś zgłosić/zarejestrować zanim
    > sprzedam to "coś" za granicę ?

    W najprostszym wariancie dla Ciebie nic się nie zmienia
    - wystawiasz rachunek ja dla transakcji krajowej, ew. z adnotacją w
    rodzaju:
    "na podstawie art. x ustawy o vat transakcja nie podlega opodatkowaniu w
    Polsce więc
    kwota z tego rachunku nie wchodzi do obrotu i nie wpływa na utratę
    zwolnienia podmiotowego"
    Ale to zależy od odpowiedzi na powyższe pytania.

    --
    Tomek

  • 3. Data: 2010-04-22 10:18:40
    Od: Jola <j...@p...pl>

    Tomek pisze:

> [...]
    > zwolnienia podmiotowego"
    > Ale to zależy od odpowiedzi na powyższe pytania.

    1. usługa to opracowanie programu dietetycznego na jakiś okres.
    2. o ile sie orientuję, to wynik mojej usługi ma być zastosowany przez
    klienta w jego działalności. Tym niemniej równie dobrze może on tę
    usługę potraktować jako coś dla niego prywatnie, a co z tym potem zrobi,
    to chyba nie moja sprawa?
    3. Jeszcze nie wiem czy jest Vatowcem i na jakiej zasadzie prowadzi
    swoją firmę.
    Zadaję na forum te pytania, aby właśnie zastanowić się czego muszę się o
    kliencie i swoich powinnościach dowiedzieć, aby ocenić, czy mi się w
    ogóle będzie opłacała skórka za wyprawkę.

    Tak więc dziekuję za już udzielone informacje i proszę o więcej :)

  • 4. Data: 2010-04-22 10:44:33
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 22-04-2010 o 12:18:40 Jola <j...@p...pl> napisał(a):

> [...]
    > klienta w jego działalności. Tym niemniej równie dobrze może on tę
    > usługę potraktować jako coś dla niego prywatnie, a co z tym potem zrobi,

    Jeśli nie jesteś czynnym VATowcem, to na mój gust ma to znaczenie przy
    określeniu
    czy kwota z rachunku pomniejsza Twój limit do utraty zwolnienia
    podmiotowego.

    > 3. Jeszcze nie wiem czy jest Vatowcem i na jakiej zasadzie prowadzi
    > swoją firmę.

    Tak teraz dotarło do mnie że skoro nie jesteś VATowcem, to chyba najgorsze
    co może sie stać, to że kwota za rachunku pomniejszy Twój limit zwolnienia
    pomiotowego.

    Więc jeśli się nie mylę, to wszystko zależy od kwoty zlecenia i od tego ile
    jeszcze Ci zostało do przekroczenia 50000 obrotu (chyba że w tym roku
    limit jest większy).

    Aha - no i uwaga na doradztwo - wykonanie usługi doradztwa powoduje
    natychmiastowy wlot na VAT
    (a przynajmniej powodowalo ostatnim razem gdy oglądałem te przepisy).

    --
    Tomek

  • 5. Data: 2010-04-23 07:45:06
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 22 Apr 2010, Jola wrote:

> [...]
    > potraktować jako coś dla niego prywatnie, a co z tym potem zrobi, to chyba

    Podywaguję sobie przy okazji.
    Tak samo Twoja, jak w przypadku kiedy klientowi sprzedasz bułki.
    Zależy co *zadeklaruje* przy zakupie - jak zakup na DG, to nie
    musisz wystawiać paragonu fiskalnego, prawda?
    A jak ten sam człowiek kupuje i *nie* deklaruje, że "na DG", to
    owszem, paragon wypada wystawić.

    Oczywiście, klient *może* "kupić na DG" i dopiero później przeznaczyć
    na potrzeby osobiste - w tym znaczeniu masz rację.
    Ale z faktu że wiesz, że on prowadzi DG, jeszcze nie wynika że sprzedaż
    dla niego będzie "sprzedażą dla podatnika"; kryterium bycia podatnikiem
    z ustawy zawiera zapis o "wykonywaniu DG", i trzeba przyznać, że nie
    ma wyraźnej regulacji, takiej jak np. w PoRD (wprowadzającej jednoznacznie
    różne pojęcia "kierowcy" i "kierującego", to pierwsze związane ze
    statusem formalnym, to drugie związane ze stanem faktycznym), ale
    tzw "wykładnia" jest dość jednoznaczna - stosuje się wersję
    odpowiadającą "kierującemu" dla określenia "podatnik" oraz wersję
    odpowiadajacą "kierowcy" dla "podatnik zarejestrowany" (tj w tych
    miejscach i tylko tych, które taki zapis zawierają).

    pzdr, Gotfryd

  • 6. Data: 2010-04-23 08:26:16
    Od: Jola <j...@p...pl>

    Gotfryd Smolik news pisze:

> [...]
    >
    > Oczywiście, klient *może* "kupić na DG" i dopiero później przeznaczyć
    > na potrzeby osobiste - w tym znaczeniu masz rację.

    Raczej chodziło mi o to, że może kupić moją usługę na cele prywatne, a
    potem może chcieć ją wykorzystać w DG.

  • 7. Data: 2010-04-23 08:46:27
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 23-04-2010 o 10:26:16 Jola <j...@p...pl> napisał(a):

    > Raczej chodziło mi o to, że może kupić moją usługę na cele prywatne, a
    > potem może chcieć ją wykorzystać w DG.

    Zobacz sobie tutaj (tekst ujednolicony):

    0535

    Art. 28b.
    1. Miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz po-
    datnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada sie-
    dzibę lub stałe miejsce zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz
    art. 28e,
    art. 28f ust. 1, art. 28g ust. 1, art. 28i, 28j i 28n.
    (...)
    4. W przypadku świadczenia usług na rzecz podatników, gdy usługi te prze-
    znaczone są na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym
    byłych
    ^^^^^
    pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spół-
    dzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych
    lub członków stowarzyszenia, do określenia miejsca świadczenia stosuje
    się
    odpowiednio przepisy art. 28c.

    Art. 28c.
    1. Miejscem świadczenia usług na rzecz podmiotów niebędących podatnikami
    jest miejsce, w którym usługodawca posiada siedzibę lub stałe miejsce
    za-
    mieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3 oraz art. 28d-28f, art. 28g ust.
    2, art.
    28h-28n.

    To tylko "wyciąg" z ustawy, zajrzyj do źródła po więcej.

    Kwestia jest taka, że jeśli jesteś blisko limitu zwolnienia podmiotowego,
    to w zależności od tego czy podpadasz pod art. 28b, czy art. 28b, ta
    sprzedaż
    dla klienta zagranicznego albo liczy się albo się nie liczy przy określaniu
    tego ile jeszcze zostało do wpadnięcia w VAT.

    Wynika to z definicji sprzedaży z art. 2:

    22) sprzedaży - rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne
    świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrz-
    wspólnotową dostawę towarów;

    brzmienia art. 5:

    Art. 5.
    1. Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej ,,podatkiem",
    pod-
    legają:
    1) odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na
    terytorium kraju;
    2) eksport towarów;
    3) import towarów;
    4) wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium
    kraju;
    5) wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

    w połączeniu z (uwaga na limit 50000zł - może być już nieaktualny, nie
    śledziłem ostatnich zmian):

    Art. 113.
    1. Zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży
    opodatkowanej
    nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 50 000 zł.
    Do
    wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

    Jak widzisz jeśli podpadasz pod art. 28b, to wartość tej usługi jest
    obojętna
    z punktu widzenia zwolnienia podmiotowego z art. 113, bo ta sprzedaż nie
    jest
    opodatkowana na terytorium Polski.

    UWAGA - w art. 113 jest też haczyk:

    13. Zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do importu
    towarów i
    usług, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla
    której
    podatnikiem jest ich nabywca, oraz podatników:
    2) świadczących usługi prawnicze oraz usługi w zakresie doradztwa, a
    także
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    usługi jubilerskie;

    - jeśli więc doradzasz klientom odnośnie diety, to być może jesteś już
    VATowcem
    tylko jeszcze o tym nie wiesz.

    No i oczywiście - ja prawnikiem nie jestem, więc zanim coś zrobisz na
    podstawie
    moich dywagacji, udaj się do doradcy podatkowego :)

    --
    Tomek

  • 8. Data: 2010-04-23 18:46:17
    Od: Jola <j...@p...pl>

    Tomek pisze:

    > Zobacz sobie tutaj (tekst ujednolicony):
    >
    > http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU2004054
    0535

> [...]
    > byłych
    > ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    ^^^^^
> [...]
    > podstawie
    > moich dywagacji, udaj się do doradcy podatkowego :)

    dzięki za tak obszerne wyjaśnienia :). Ja więc nie doradzam, tylko
    opracowuję gotową dietę/jadłospisy. I na razie daleko mi do limitu 50000
    zł.

    A tak zupełnie z innej beczki. Jak ten limit ma się do porad w
    prywatnych gabinetach lekarskich ? Czy może porady lekarskie są
    zwolnione w ogóle z VAT ? Wybaczcie być moze lamerskie pytania, ale
    ustawy: updof i vatowska są takie olbrzymie i tak koszmarnie napisane,
    że sie w nich gubię. Szczególnie , gdy w wykluczeniu jest odesłanie do
    wykluczenia , do wykluczenia ,...

  • 9. Data: 2010-04-23 20:48:48
    Od: Jarek Andrzejewski <p...@g...com>

    On 22 Kwi, 12:18, Jola <j...@p...pl> wrote:

    > 1. usługa to opracowanie programu dietetycznego na jakiś okres.

    czyli utwór

> [...]
    > klienta w jego działalności. Tym niemniej równie dobrze może on tę
    > usługę potraktować jako coś dla niego prywatnie, a co z tym potem zrobi,

    zależy od udzielonej mu przez Ciebie licencji.

    --
    pozdrawiam,
    Jarek Andrzejewski

  • 10. Data: 2010-04-23 22:30:21
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 23-04-2010 o 20:46:17 Jola <j...@p...pl> napisał(a):

    > A tak zupełnie z innej beczki. Jak ten limit ma się do porad w
    > prywatnych gabinetach lekarskich ? Czy może porady lekarskie są
    > zwolnione w ogóle z VAT ?

    Art. 43.
    1. Zwalnia się od podatku:
    1) usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy;
    14) świadczenie usług przez techników dentystycznych w ramach wykonywania
    ich zawodu, jak również dostawę protez dentystycznych lub sztucznych
    zę-
    bów przez dentystów oraz techników dentystycznych;

    Załącznik nr 4
    WYKAZ USŁUG ZWOLNIONYCH OD PODATKU
    9. ex 85 Usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej, z
    wyłączeniem usług
    weterynaryjnych (PKWiU 85.2)

    A to taki ustawodawczy ping-pong :)

    --