  • 1. Data: 2005-04-05 12:41:46
    Temat: Stowarzyszenie a działalność
    Od: k...@t...pl (Lipas)

    Witam !

    Kiedy uważa się że stowarzyszenie prowadzi działalność
    gospodarczą ? Jaka jest granica ?
    Czy jedynym wyróżnikiem jest osiąganie przychodów ?
    Tzn. jeśli przychody są wyłączenie ze skadek to nie
    prowadzi ?
    Czy też ważne są wydatki ? Jeśli wydatki jedynie na cele
    statutowe to nie prowadzi działalności ?

    A jeśli wydatki, to czy np. koszt sprzątaczki w biurze
    stowarzyszenia (cel wydatku na pewno nie zgodny z celami
    statutowymi) będzie powodował skutki podatkowe ?

    Proszę o pomoc, bo nie mogę znaleźć jasnej granicy.

    --
    Pozdrowienia,
    Lipas

  • 2. Data: 2005-04-05 13:03:33
    Temat: Re: Stowarzyszenie a działalność
    Od: "Kriss" <k...@p...onet.pl>

    > Witam !
    >
    >  Kiedy uważa się że stowarzyszenie prowadzi działalnoœć
    >  gospodarczš ? Jaka jest granica ?
    >  Czy jedynym wyróżnikiem jest osišganie przychodów ?
    >  Tzn. jeœli przychody sš wyłšczenie ze skadek to nie
    >  prowadzi ?
    nie prowadzi
    >  Czy też ważne sš wydatki ? Jeœli wydatki jedynie na cele
    >  statutowe to nie prowadzi działalnoœci ?
    od kiedy wydatek jest przychodem ?
    ocena celowości wydatku należy do komisji rewizyjnej i członków stowarzyszenia
    którzy kwitują Zarząd lub nie ,
    >  A jeœli wydatki, to czy np. koszt sprzštaczki w biurze
    >  stowarzyszenia (cel wydatku na pewno nie zgodny z celami
    >  statutowymi) będzie powodował skutki podatkowe ?
    Jedyny skutek powyższego to obowiązki płatnika wynikające z ZUS i PDOF
    No chyba ,że celem statutowym jest zaśmiecanie własnej siedziby - to faktycznie
    wydatek nie celowy ale dalej nie jest przychodem ,

    >  Proszę o pomoc, bo nie mogę znaleŸć jasnej granicy.

    > Pozdrowienia,
    > Lipas
    Nie popadaj w paranoję , podstawową cechą i celem Stowarzyszenia jest
    zaspokajanie potrzeb swoich członków .Nawet jeśli Stowarzyszenie świadczy
    jakieś czynności o charakterze usług dla swoich członków w ramach składek , to
    nie jest to działalność . Jeśli stowarzyszenie prowadzi DG to zyski
    przeznaczone na działalność statutową są wolne od podatku .
    Pozdrowienia-Kriss

  • 3. Data: 2005-04-05 13:54:18
    Od: du hast mich gefragt <d...@k...pl>

    Dnia 4/5/2005 3:03 PM, Użytkownik Kriss napisał:

    > nie jest to działalność . Jeśli stowarzyszenie prowadzi DG to zyski
    > przeznaczone na działalność statutową są wolne od podatku .

    ale pod warunkiem, że działalność statutowa jest zwolniona z podatku
    (art. 17 ust 1 pkt 4 i dalsze updp)

    --
    gefragt

  • 4. Data: 2005-04-05 16:58:23
    Od: "Kriss" <k...@p...onet.pl>

    > ale pod warunkiem, że działalność statutowa jest zwolniona z podatku
    > (art. 17 ust 1 pkt 4 i dalsze updp)
    >
    > --
    > gefragt
    Oczywiście.
    Stowarzyszenie miłośników talentu DODY ELEKTRODY z powyższego uprawnienia
    korzystać nie może:-),chyba ,że podciągniemy to pod działalność na rzecz
    promocji kultury i sztuki-ale to chyba przesada.Chociaż ...?

    Kriss

  • 5. Data: 2005-04-06 08:55:57
    Od: k...@t...pl (Lipas)

    Witaj Kriss,

    W Twoim liście datowanym 5 kwietnia 2005 (15:03:33) można przeczytać:
> [...]
    K> nie jest to działalność . Jeśli stowarzyszenie prowadzi DG to zyski
    K> przeznaczone na działalność statutową są wolne od podatku .

    nie wiem czy dobrze rozumiem, ale spróbuje podsumować i
    proszę mnie poprawić, jeśli się mylę:

    Stowarzyszenie powstaje wyznaczając sobie jakieś cele i cała
    działalność stowarzyszenia jest im podporządkowana. Celem
    stowarzyszenia nie może być osiąganie zysków.
    Jeśli cele są zgodne z art. 17 ust 1 pkt 4 ustawy PDOP to
    dochody stowarzyszenia są wolne od podatku.

    Cele można realizować (finansować) dwoma sposobami:
    - ze składek członkowskich
    - z działaności gospodarczej.
    Jeśli finansowanie jest tylko ze składek to sprawa jest
    jasna, nie ma podatku dochodowego i nie ma VATu.
    Jeśli jest działalność, czyli osiąganie dodatkowych przychodów ze
    sprzedaży np. usług to i tak będzie zwolnienie z PDOP bo
    dochody są przeznaczane na cele statutowe (bo przecież nie
    mogą być przeznaczane na inne cele. Ale jak tu będzie z
    VATem ?

    I jeszcze pytanie:
    czy może istnieć stowarzyszenie, którego cele są zgodne z art.
    17 ust.1 pkt 4 ustawy PDOP, ale które jednak będzie
    podlegało pod podatek dochodowy ???
    Bo wydaje mi się że nie, ale wiem ze źródeł zbliżonych do
    US, że USy czasem podważają zwolnienie z PDOP.

    --
    Pozdrowienia,
    Lipas