    From: "MariuszM" <m...@T...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Szlag trafił kwartalne rozliczanie VATu :(
    Date: Mon, 26 Jan 2009 10:57:54 +0100

    > A dla mnie wystarczy, że raz na kwartał jest kociokwik z lataniem do
    > księgowej...

    Wznawiam działalność po dłuższym okresie.
    Ponieważ sam chcę się bawić w księgowego (mam niewiele faktur), zastanawiam
    się nad rozliczeniami kwartalnymi.
    Z tego co się zorientowałem to teraz można nawet przy rozliczeniu
    miesięcznym nie wysyłać co miesiąc PITa 5, nawet jak powstaje obowiązek
    podatkowy. Za "moich" czasów jak trzeba było płacić zaliczkę, to od razu
    trzeba było wysyłać PIT5, a jak się nieopatrznie wysłało PIT5 tzw. zerowy,
    to później do końca roku trzeba było słać co miesiąc PITa, nawet jak nie
    było grosza zaliczki do zapłaty.
    Jak jest teraz?
    Skoro nie trzeba teraz słać co miesiąc PITów, to jaka jest korzyść z
    rozliczeń kwartalnych poza możliwością późniejszej wpłaty zaliczki?
    Czy przy kwartalnym trzeba wysyłać PITy 5?
    Żeby zgłosić chęć rozliczenia kwartalnego muszę wysłać jakieś pismo do
    naczelnika US do 20 lutego najpóźniej?
    Są jakieś wzory tych pism?

    Jak jest z VATem, tak samo pismo?
    Termin mi już chyba przepadł i mogę zgłosić dopiero za II kwartał? Do kiedy
    mam wysłać pismo zgłaszające?
    Czy jest przy VAT kwartalnym trzeba płacić 1/3 1/3 zaliczki zapłaconej za
    poprzedni kwartał?

    > Zaś co do kwartalnego PITu - o tyle fajny że w listopadzie wszyscy
    > "miesięczni" na gwałtu rety szukają kosztów, a kwartalni wtedy chętnie
    > wystawią faktury ;)

    Dlaczego tak jest?

    pzdr.
    Mariusz