    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Szlag trafił kwartalne rozliczanie VATu :(
    Date: Mon, 26 Jan 2009 12:42:14 +0100

    On Mon, 26 Jan 2009, MariuszM wrote:

    > Z tego co się zorientowałem to teraz można nawet przy rozliczeniu miesięcznym
    > nie wysyłać co miesiąc PITa 5, nawet jak powstaje obowiązek podatkowy.

    ...i tyle.

    > Skoro nie trzeba teraz słać co miesiąc PITów, to jaka jest korzyść z
    > rozliczeń kwartalnych poza możliwością późniejszej wpłaty zaliczki?

    Trzy razy rzadziej psujesz sobie humor koniecznoscią sumowania.
    A co, samo późniejsze wpłacanie Ci się nie widzi? ;)
    (są tacy co nie mogą - bo by przejedli :D)

    > Czy przy kwartalnym trzeba wysyłać PITy 5?

    Nie

    > Żeby zgłosić chęć rozliczenia kwartalnego muszę wysłać jakieś pismo do
    > naczelnika US do 20 lutego najpóźniej?
    > Są jakieś wzory tych pism?

    Nie ma wzorów.
    Własne oświadczenie, zgodnie z Ordynacją ma być NIP, oczywiście
    data, kto, do kogo.

    > Jak jest z VATem, tak samo pismo?

    Ano.
    Wyraźnie zaznaczyć, że kwartalny ale *nie* kasowy - u mnie prosili,
    żeby się nie pogubić.

    > Termin mi już chyba przepadł i mogę zgłosić dopiero za II kwartał? Do kiedy
    > mam wysłać pismo zgłaszające?

    Już wyślij, to się nie spóźnisz :>
    A na poważniej - to ja składałem. Z kopią.
    Mam datownik na kopii i już.

    > Czy jest przy VAT kwartalnym trzeba płacić 1/3 1/3 zaliczki zapłaconej za
    > poprzedni kwartał?

    Nie, na koniec raz a dobrze...
    Dlatego wyżej pisałem - jak ktoś ma tendencje żeby zaraz przejeść
    to co ma w kieszeni to nie może korzystać, bo pójdzie siedzieć :P
    (swoją drogą, DG IMVHO nie da się prowadzić przejadając 100%
    środków, ale to OT).

    > Dlaczego tak jest?

    Bo "miesięczni" płacą w grudniu zaliczkę za listopad *i* grudzień
    w wysokości listopadowej.
    A "kwartalni" w wysokości za III kwartał, zaś podatek mają do
    rozliczenia do kwietnia.
    Przychód im więc nie wadzi, czy w listopadzie czy w grudniu, zaś
    "miesięczni" szukają kosztów za wszelką cenę, zaś przychody chcą
    (z tego samego powodu, czyli "podatek do kwietnia") przerzucać
    na grudzień.

    pzdr, Gotfryd