eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkiTelefony - sprzedaż na Allegro - Urząd Skarbowy i VAT do zapłacenia › Re: Telefony - sprzedaż na Allegro - Urząd Skarbowy i VAT do zapłacenia
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Telefony - sprzedaż na Allegro - Urząd Skarbowy i VAT do zapłacenia
    Date: Tue, 28 Aug 2007 14:56:47 +0200

    ...teraz część "cywilnoprawna" :)

    On Tue, 28 Aug 2007, MiSSieK wrote:

    > Czy to ze ja wystawilem na swoim koncie w
    > serwisie aukcyjnym musi oznaczac to, ze to ja dokonalem sprzedazy tego
    > przedmiotu?

    A kto inny?
    Zajrzyj do zapodanego Kodeksu Cywilnego - są tam określenia "w czyim
    imieniu", tudzież "na czyją rzecz" (lub "na czyj rachunek").
    Dajmy na to sprzedaż komisowa to też sprzedaż.
    Sprzedaż przez agenta to też sprzedaż (a przynajmniej w rozumieniu
    VAT, w którym usługi się również "sprzedaje").

    > Czy sprzedaz ma miejsce w momencie jak ktos kliknie "kup teraz"
    > w serwisie aukcyjnym.

    Dowodzą tego ze dwa fakty:
    - należy się prowizja, w razie niedojścia do skutku *wydania towaru*
    ma miejsce reklamacja, ktora odzwierciedla odstąpienie od
    umowy (umowa zostaje ZAWARTA po czym strony ją UNIEWAŻNIAJĄ,
    być może tylko jedna strona to robi posługując się niedotrzymaniem
    umowy przez drugą stronę)
    - był taki gość, co to wystawił auto bez ceny minimalnej.
    Kupującemu kazał się wypchać, oświadczając że "spodziewał się
    więcej". Ale trafił na równego sobie.
    Sąd orzekł, że ma sprzedać - nawet oświadczenie, że "on tylko
    na próbę wystawił i takiego auta nie ma" nie pomogło (sąd
    mu poradził, że może kupić sobie gdzieś takie auto i wydać,
    aby dotrzymać umowy :>)

    Oddzielna sprawa to moment przesienienia własności przedmiotu.
    Sam czasami w gdybaniach zapędzam się w pułapkę, bo trzeba pamiętać
    że to są dwa *różne momenty*, a całość bierze się stąd iż *umowa*
    polega na ustaleniu rzeczy *przyszłych*, a niekoniecznie wlasność
    przenoszona jest w wyniku samej umowy (musi dojść do jej "realizacji"
    albo jak kto woli "wykonania")!

    > Wiele aukcji przeciez w ogole nie musi dojsc do skutku,
    > bo kupujacy moze nie wplacic pieniedzy za wylicytowany przedmiot,

    Jaaaaaasne. Może. I co z tego?
    Weź może i rzuć okiem do tego Kodeksu Cywilnego ;)
    Polecam art.544.2, czytać powoli, dokładnie, i trzymać szczękę
    żeby nie opadła ;)

    Nie tłumacz mi, że 90..99% sprzedaży (znaczy "kup teraz") i aukcji odbywa
    się za przedpłatą, wiem :)
    Kagańcem, który trzyma za wodze kupujących, są odrębne, nie zabronione
    niczym regulacje serwisów aukcyjnych - w końcu nie ma zakazu wystawienia
    komuś negatywa, jeśli *zobowiązał się* do konkretnego zachowania,
    nawet jeśli owo zobowiązanie jest *nieważne* prawnie!
    Bo jest (nieważne). Kupujący ma obowiązek zapłacić jak dostanie towar
    do ręki i tyle.
    Ale następni kontrahenci sprawdzą sobie, że gość nie dotrzymuje
    niezobowiązujących prawnie obietnic... :> (i tyle).

    > a nawet to mi naliczono.
    > Kiedy jest sprzedaz? W momencie zakonczenia licytacji, po zaplacie za
    > przedmiot, po jego otrzymaniu ? Szczerze mowiac juz sie w tym pogubilem.

    IMO:
    - zawarcie umowy: po zakończeniu licytacji
    - zmiana właściciela: po wydaniu przesyłki
    - obowiązek zapłaty: po otrzymaniu i umożliwieniu sprawdzenia.

    Jak na mój gust, z ustawy o VAT wynika, że liczy się moment "przejęcie
    posiadania jak właściciel" (faktycznego rozporządzania) z odrębną
    regulacją dla przesyłki (na moment wysyłki AFAIR).
    Trudne to jest, może ktoś skomentuje.

    Niemniej, NIEZALEŻNIE od momentu, mamy taki stan, że jeśli umowa
    ZOSTAŁA zawarta, to US może chcieć widzieć dowody że NIE została
    zrealizowana.
    I oczywiście dotyczyć w opisywanym przypadku powinno to tych
    sprzedaży, które byłyby obłożone VATem.

    pzdr, Gotfryd