    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Date: Tue, 5 Apr 2016 00:37:53 +0200
    From: "G.S." <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: Termin wykonania usługi, księgowania

    On Mon, 28 Mar 2016, Michał wrote:

    > kiedyś się zastanawiałem, czemu nie można
    > było rozwiązać tego tak, że liczyłoby się to gdzie są pieniądze.

    Bo to już zupełnie uwolniłoby operowanie fikcyjnymi "usługami".
    Teraz to specjaliści od "optymalizacji podatkowej" muszą
    przynajmniej się wysilać, żeby były podstawy prawne do kosztu
    (oczywiście duże firmy sobie z tym radzą i "właściciel znaku
    towarowego" na Kajmanach każe sobie płacić grube tantiemy
    za posługiwanie się "znakiem towarowym >>fioletowy<<,
    do osób i zdarzeń jest oczywiście przypadkowe).

    > Np. jak kupujący wpłaca, to ma koszt. Jak sprzedający dostaje
    > kasę to ma przychód. Podobnie z VAT. Po co patrzeć na
    > to czy usługa została wykonana albo czy faktura wystawiona?
    > Byłoby to dla kogoś niekorzystne, bo nie dostrzegam takiej grupy?

    Jednoosobowa niednopuktowa grupa o nazwie "skarb państwa
    reprezentowany przez fiskusa".
    Sprawdź, jak fiskus (zdaje się nieskutecznie) walczy
    na przykład z problemem ustalenia w którym momencie powstaje
    przychód od dywidendy w spółce komandytowej.

    Mechanizm o którym piszesz byłby rewelacyjny, gdyby:
    - nie było zróżnicowanych stawek podatku (niech w "torze
    płatniczym" wystąpi ci podatnik ryczałtowy i masz ciekawe
    efekty uboczne)
    - powyższe dotyczyło całego świata
    Wtedy oczywiście tak, niezaksięgowanie kosztu spowodowałoby
    że to zobowiązany do jego poniesienia byłby w plecy
    o kwoty podatków, więc miałby trochę motywacji do
    płacenia, a "skarb" nie byłby stratny.
    Oczywiście, *nie zmniejszyłoby* to problemu "podwójnej
    księgowości", czyli konieczności synchronizowania która
    wpłata dotyczy którego zobowiązania (dla celów podatkowych).
    A zróżnicowanie stawek tylko ten efekt pogłębia (masz
    wierzyciela który ma zapłacić za usługi obłożone różnymi
    stawkami podatku, a on przelewa pieniądze bez określenia
    za co, pytanie brzmi "za co zostaniesz ukarany" :P)

    > Przy okazji zlikwidowałoby problem konieczności płacenia VAT
    > od nieopłaconej usługi.

    Przy okazji tak :)

    pzdr, Gotfryd