    From: "Kurdebalans" <m...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Tesciowa kupila nam mieszkanie , no prawie...
    Date: Thu, 9 Sep 2004 00:28:58 +0200

    Użytkownik "marcin" <loky@no_fucken_spam.plusnet.pl> napisał w wiadomości
    news:chcprv$ghl$1@opal.futuro.pl...
    > Witam ! No wiec tesciowa wplacila do Towarzystwa Budownictwa Spolecznego (
    Ważne jest kiedy wpłaciła, bo ulgi budowlanej z tego tytułu już nie ma.

    > TBS http://www.tbs-wroclaw.com.pl/index.html ) 20pare tysiecy zl. i stala
    > sie "partycypantem" , dzieki temu ma prawo wskazac kto ma mieszkac w tym
    > mieszkaniu jak blok juz bedzie wybydowany , wskaze nas ( zona i ja ). Jest
    > to cos bardzo porownywalnego do mieszkania spoldzielczego. Owe 20pare tys.
    > tesciowa pozyczyla z banku i juz wplacila do TBS.
    Pożyczyła, to znaczy że może jej jedynie przysługiwać ulga odsetkowa
    o której właśnie traktuje owy art. 26b.
    Art. 26b ust. 1, pkt 1-4 wyznacza warunki konieczne gdzie należe załapać się
    na
    któryś z punktów 1-4.
    Dalej to są przede wszystkim restrykcje ograniczające lub zamukające dostęp
    do ulgi.

    WAŻNE!!
    Jest to ulga odsetkowa, tzn że podstawą odliczenia są ZAPŁACONE w danym roku
    odsetki od kredytu zaciągniętego na ten cel.
    Kredyt musi być udzielony przez instytucje finansowe które są uprawnione
    wg ustawy o bankach do udzielania kredytów.
    Odpadają kredyty udzielone przez firmy korzystające z dopłat budżetu
    wsperających budownictwo mieszkaniowe (np. TBS.)
    Zaden z małżonków nie był/jest partycypantem dużej ulgi.
    Z umowy kredytowej wynika że jest to kredyt na:
    "wniesieniem wkładu budowlanego lub mieszkaniowego do spółdzielni
    mieszkaniowej na nabycie prawa do nowo budowanego budynku mieszkalnego
    albo lokalu mieszkalnego w takim budynku, ...[]
    i ma to być w umowie kredytowej napisane "kredyt jest na wniesienie
    wkładu...
    w budynku przy ul.... na działce AM nr ...."
    Muszą istnieć dokumenty towarzyszące mówiące jakie duże będzie
    to mieszkanie bo odpis jest ograniczony w proporcji do 70 m2.
    Umowa z TBC potwierdzająca że to co wyżej to prawda.
    Ulga nie dotyczy prawa wieczystego użytkowania/własności gruntu.
    Bank na mocy umowy daje zaświadczenie o zapłconych w danym roku odsetkach.
    Te odsetki rozlicza się w PIT-2K i przenosi do PIT/D.
    Skutek pieniężny to 19% zapłaconych odsetek.

    Ale!
    Beneficjentem umowy jest teściowa i to ona stanie się w przyszłości
    właścicielem mieszkania.
    Gdy teściowa przekaże to mieszkanie Tobie to zapłaci podatek 10%
    od wartości przekazanego lokalu (ale jest furtka!).
    Ty zapłacisz podatek PCC 2% od wartości rynkowej transakcji.
    [kurdebalans]