  • 1. Data: 2004-09-04 16:18:39
    Temat: Tesciowa kupila nam mieszkanie , no prawie...
    Od: "marcin" <loky@no_fucken_spam.plusnet.pl>

    Witam ! No wiec tesciowa wplacila do Towarzystwa Budownictwa Spolecznego (
    TBS http://www.tbs-wroclaw.com.pl/index.html ) 20pare tysiecy zl. i stala
    sie "partycypantem" , dzieki temu ma prawo wskazac kto ma mieszkac w tym
    mieszkaniu jak blok juz bedzie wybydowany , wskaze nas ( zona i ja ). Jest
    to cos bardzo porownywalnego do mieszkania spoldzielczego. Owe 20pare tys.
    tesciowa pozyczyla z banku i juz wplacila do TBS. Czy nalezy jej sie jakis
    zwrot podatku za to ? Sam bym tego postu raczej nie napisal bo nie lubie
    pisac o rzeczach o ktorych mam tak male pojecie ze nie umiem nawet
    zinterpretowac pytania ale prosila mnie. Prosze o odpowiedzi "wielkimi
    literami".

    Pozdrawiam
    marcin

  • 2. Data: 2004-09-05 22:48:54
    Temat: Re: Tesciowa kupila nam mieszkanie , no prawie...
    Od: "Kurdebalans" <m...@g...pl>

    Użytkownik "marcin" <loky@no_fucken_spam.plusnet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > pisac o rzeczach o ktorych mam tak male pojecie ze nie umiem nawet
    > zinterpretowac pytania ale prosila mnie. Prosze o odpowiedzi "wielkimi

    Art. 26b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dwie strony z
    hakiem).
    Jest tam szereg warunków które należy spełnić. To dosyć skomplikowane.
    Odsyłam do ustawy:
    www.sejm.gov.pl
    (Dz. U. nr 14, poz. 176 z 2000r. ze zmianami.)
    [kurdebalans]

  • 3. Data: 2004-09-07 15:06:58
    Od: "marcin" <loky@no_fucken_spam.plusnet.pl>

> [...]
    > Odsyłam do ustawy:
    > www.sejm.gov.pl
    > (Dz. U. nr 14, poz. 176 z 2000r. ze zmianami.)

    Masz racje , skomplikowane :( Przeczytalem to kilka razy ale zawsze jak juz
    mysle ze rozumiem to cos mnie szybciutko sciaga na ziemie :( dodatkowo jest
    tam sporo "dopiskow" ze nie dotyczy, skreslono itp.
    Pozwol ze zadam pytanie inaczej . Czy mam powiedziec tesciowej zeby poszla z
    tym "problemem" do kogos kto sie zna i komu oczywiscie bedzie musiala
    zaplacic czy nie warto ?

    Pozdrawiam
    marcin

  • 4. Data: 2004-09-08 22:28:58
    Od: "Kurdebalans" <m...@g...pl>

    Użytkownik "marcin" <loky@no_fucken_spam.plusnet.pl> napisał w wiadomości
    > Witam ! No wiec tesciowa wplacila do Towarzystwa Budownictwa Spolecznego (
    Ważne jest kiedy wpłaciła, bo ulgi budowlanej z tego tytułu już nie ma.

> [...]
    > to cos bardzo porownywalnego do mieszkania spoldzielczego. Owe 20pare tys.
    > tesciowa pozyczyla z banku i juz wplacila do TBS.
    Pożyczyła, to znaczy że może jej jedynie przysługiwać ulga odsetkowa
    o której właśnie traktuje owy art. 26b.
    Art. 26b ust. 1, pkt 1-4 wyznacza warunki konieczne gdzie należe załapać się
    na
    któryś z punktów 1-4.
    Dalej to są przede wszystkim restrykcje ograniczające lub zamukające dostęp
    do ulgi.

    WAŻNE!!
    Jest to ulga odsetkowa, tzn że podstawą odliczenia są ZAPŁACONE w danym roku
    odsetki od kredytu zaciągniętego na ten cel.
    Kredyt musi być udzielony przez instytucje finansowe które są uprawnione
    wg ustawy o bankach do udzielania kredytów.
    Odpadają kredyty udzielone przez firmy korzystające z dopłat budżetu
    wsperających budownictwo mieszkaniowe (np. TBS.)
    Zaden z małżonków nie był/jest partycypantem dużej ulgi.
    Z umowy kredytowej wynika że jest to kredyt na:
    "wniesieniem wkładu budowlanego lub mieszkaniowego do spółdzielni
    mieszkaniowej na nabycie prawa do nowo budowanego budynku mieszkalnego
    albo lokalu mieszkalnego w takim budynku, ...[]
    i ma to być w umowie kredytowej napisane "kredyt jest na wniesienie
    wkładu...
    w budynku przy ul.... na działce AM nr ...."
    Muszą istnieć dokumenty towarzyszące mówiące jakie duże będzie
    to mieszkanie bo odpis jest ograniczony w proporcji do 70 m2.
    Umowa z TBC potwierdzająca że to co wyżej to prawda.
    Ulga nie dotyczy prawa wieczystego użytkowania/własności gruntu.
    Bank na mocy umowy daje zaświadczenie o zapłconych w danym roku odsetkach.
    Te odsetki rozlicza się w PIT-2K i przenosi do PIT/D.
    Skutek pieniężny to 19% zapłaconych odsetek.

    Ale!
    Beneficjentem umowy jest teściowa i to ona stanie się w przyszłości
    właścicielem mieszkania.
    Gdy teściowa przekaże to mieszkanie Tobie to zapłaci podatek 10%
    od wartości przekazanego lokalu (ale jest furtka!).
    Ty zapłacisz podatek PCC 2% od wartości rynkowej transakcji.
    [kurdebalans]

  • 5. Data: 2004-09-08 22:50:58
    Od: "Kurdebalans" <m...@g...pl>

> [...]
    > Pozwol ze zadam pytanie inaczej . Czy mam powiedziec tesciowej zeby poszla
    > tym "problemem" do kogos kto sie zna i komu oczywiscie bedzie musiala

    Tych którzy będą chcieli udzielić porady za pieniądze to jest na pęczki.
    W to nie wątpię.
    I każdy z nich "się zna".
    Co jeśli US będzie miał w finale sprawy inne zdanie?

    Niech teściowa do swojego US skieruje pismo o nast. treści:

    Zwracam się do Pana/Pani Naczelnik z nast. zapytaniem.
    1. Czy mam prawo w ramach ulgi odsetkowej opisanej w Art. 26b ustawy o....
    odliczyć odsetki zapłacone od kredytu......
    W załączeniu przesyłam umowę kredytową, ... umowę z TBS,

    2. Czy "wskazanie" innej osoby mającej prawo mieszkać
    w rzeczonym lokalu jest transakcją przeniesienia własności {OPODATKOWANĄ!!!}
    Ad. 1. Uważam że tak bo moja sytuacja wyczerpuje treść art. 26b
    Ad. 2 uważam że ... (a tutaj to nie wiem co napisać bo za mało danych).
    Na zapytaniu umieścić nr tel. bo US zawsze czegoś tam jeszcze chce.

    Zapytanie należy zaopatrzyć w znaczek za 5,00,- zł.
    Każdy załącznik zaopatrzyć w znaczek za 0,50,- zł.
    Udzielona interpretacja wiąże w swojej treści US i jest dla teściowej
    dupochronem.
    Jak coś pójdzie nie tak to teściowa zapłaci to co US zwrócił,
    ale już bez %.
    Jak będziesz miał trochę szczęścia to znajdziesz po jakimś czasie
    odpowiedź na stronach MF.
    Koszt to coś trochę ponad 5,00,- zł.

    Jak mnie ktoś przebije to zapraszam do dyskusji.
    [kurdebalans]