    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo,pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: UZ a VAT w nowej ustawie
    Date: Sat, 8 May 2004 22:48:12 +0200

    On Sat, 8 May 2004, Piotr wrote:

    >+ >....
    >+ > ustawy nie ma zastosowania w przypadku realizacji umowy która
    >+ > służy celom wewnętrznym zamawiającego".
    >+ > ....
    >+ > --
    >+ > pozdrowienia, Gotfryd
    >+
    >+ Czy to nie jest kontynuacja tezy, iż vat występuje u pośredników ?
    >+ Bo wygląda na to, że UZ+VAT jest w sytuacji "pośrednictwa sprzedaży pracy".

    Hm... nie wiem jak do tego doszedłeś, ale teza którą prezentowałem
    świadczy że *wręcz przeciwnie* ! Że *tylko* jeśli wykonawca koncowy
    realizuje umowę na rzecz pośrednika to może nie podlegać pod VAT...
    Oczywiście "zlecający" może *być* VATowcem lub może nim *nie być*,
    to bez znaczenia... IMO :)

    Spróbuję w punktach:
    1. ustawa wymaga "odpowiedzialności zlecającego" (nie zleceniobiorcy !)
    2. wobec zleceniobiorcy owa odpowiedzialność wydaje się istnieć
    z mocy prawa
    3. wobec tego pozostaje pytanie jaką INNĄ odpowiedzialność mógł mieć
    na myśli ustawodawca ?

    Zakładając że 2. nie zawiera błędu w interpretacji (IMHO
    "odpowiedzialność cywilna" to odpowiedzialność, ale kto wie... ?:])
    i pytanie 3. jest postawione poprawnie, to:
    - jeśli umowa jest wykonywana BEZPOŚRENIO dla zleceniodawcy, wtedy
    NIE przysługiwałoby zwolnienie z VAT - czyli *byłaby* oVATowana !
    - jeśli jest to umowa "pośrednia", wykonywana na rzecz osoby trzeciej,
    wtedy "odpowiedzialność zlecającego" jak najbardziej może mieć
    miejsce ! A nawet z mocy KC: "powierza zajmującemu się zawodowo",
    a pośrednicząca *firma* "z założenia" jest "zawodowcem" ! więc
    z mocy KC *MA* miejsce.

    Czyli jeśli "zlecający" powierza część lub całość zadania którego
    się podjął na rzecz osoby trzeciej osobie fizycznej jako "osobistą
    umowę" - to *wtedy* w sposób oczywisty istnieje pewna "odpowiedzialność",
    mianowicie odpowiedzialność pośrednika :) co *zwalnia* z VAT...

    Czyli *tylko* umowy wykonywane na rzecz "pośredników" *mogłyby* być
    zwolnione z VAT !
    Oczywiście to jest teza wynikła z szukania dziury w całym, czyli
    próby odpowiedzi na pytanie "co znaczy ujęcie określenia
    'odpowiedzialność' w miejscu w którym 'normalna odpowiedzialność'
    występuje ZAWSZE".

    pozdrowienia, Gotfryd