  • 1. Data: 2004-05-08 09:26:05
    Temat: UZ a VAT w nowej ustawie
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    W ustawie VAT jest regulacja wyłączająca z oVATowania "umowy
    realizowane osobiście wg ustawy o podatku dochodowym", ale
    stawiająca jednocześnie (aby zwolnienie mogło mieć miejsce)
    warunek "odpowiedzialności".
    Efekty dyskusji na .podatki jak niżej, pytanie: czy w rozumowaniu
    jest błąd ? Czy z faktu że NIE można się uchylić od odpowiedzialności
    wobec kontrahenta oraz zasady "racjonalności prawodawcy" da się
    wywieść wniosek iż MUSI chodzić o odpowiedzialnośc INNĄ, niż odpo-
    wiedzialność wobec tegoż kontrahenta, czyli np. odpowiedzialność
    wobec osoby trzeciej (np. odbiorcy usługi) ?

    Cytat (poprzycinany) z ustawy o VAT:
    +++
    Art. 15. 1. Podatnikami są [...] oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie
    działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub
    rezultat takiej działalności.
    2. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów,
    handlowców lub usługodawców, [...] również wówczas, gdy czynność została
    wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania
    czynności w sposób częstotliwy. [...]
    3. Za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa
    w ust. 1, nie uznaje się czynności:
    [...]
    3) z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 13 pkt 2-8 ustawy
    z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli
    z tytułu wykonania tych czynności osoby te są związane ze zlecającym
    wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny
    pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecane czynności
    co do warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności
    zlecającego wykonanie tych czynności.
    ---

  • 2. Data: 2004-05-08 19:59:30
    Temat: Re: UZ a VAT w nowej ustawie
    Od: "Piotr" <p...@p...pl>

    > ustawy nie ma zastosowania w przypadku realizacji umowy która
    > służy celom wewnętrznym zamawiającego".
    > --
    > pozdrowienia, Gotfryd

    Czy to nie jest kontynuacja tezy, iż vat występuje u pośredników ?
    Bo wygląda na to, że UZ+VAT jest w sytuacji "pośrednictwa sprzedaży pracy".

    Pozdrowionka
    Piotr

  • 3. Data: 2004-05-08 20:48:12
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 8 May 2004, Piotr wrote:

> [...]
    >+ Bo wygląda na to, że UZ+VAT jest w sytuacji "pośrednictwa sprzedaży pracy".

    Hm... nie wiem jak do tego doszedłeś, ale teza którą prezentowałem
    świadczy że *wręcz przeciwnie* ! Że *tylko* jeśli wykonawca koncowy
    realizuje umowę na rzecz pośrednika to może nie podlegać pod VAT...
    Oczywiście "zlecający" może *być* VATowcem lub może nim *nie być*,
    to bez znaczenia... IMO :)

    Spróbuję w punktach:
    1. ustawa wymaga "odpowiedzialności zlecającego" (nie zleceniobiorcy !)
    2. wobec zleceniobiorcy owa odpowiedzialność wydaje się istnieć
    z mocy prawa
    3. wobec tego pozostaje pytanie jaką INNĄ odpowiedzialność mógł mieć
    na myśli ustawodawca ?

    Zakładając że 2. nie zawiera błędu w interpretacji (IMHO
    "odpowiedzialność cywilna" to odpowiedzialność, ale kto wie... ?:])
    i pytanie 3. jest postawione poprawnie, to:
    - jeśli umowa jest wykonywana BEZPOŚRENIO dla zleceniodawcy, wtedy
    NIE przysługiwałoby zwolnienie z VAT - czyli *byłaby* oVATowana !
    - jeśli jest to umowa "pośrednia", wykonywana na rzecz osoby trzeciej,
    wtedy "odpowiedzialność zlecającego" jak najbardziej może mieć
    miejsce ! A nawet z mocy KC: "powierza zajmującemu się zawodowo",
    a pośrednicząca *firma* "z założenia" jest "zawodowcem" ! więc
    z mocy KC *MA* miejsce.

    Czyli jeśli "zlecający" powierza część lub całość zadania którego
    się podjął na rzecz osoby trzeciej osobie fizycznej jako "osobistą
    umowę" - to *wtedy* w sposób oczywisty istnieje pewna "odpowiedzialność",
    mianowicie odpowiedzialność pośrednika :) co *zwalnia* z VAT...

    Czyli *tylko* umowy wykonywane na rzecz "pośredników" *mogłyby* być
    zwolnione z VAT !
    Oczywiście to jest teza wynikła z szukania dziury w całym, czyli
    próby odpowiedzi na pytanie "co znaczy ujęcie określenia
    'odpowiedzialność' w miejscu w którym 'normalna odpowiedzialność'
    występuje ZAWSZE".

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 4. Data: 2004-05-08 20:58:32
    Od: "Lukasz Goralczyk" <l...@p...onet.pl>

    Witam.

    ortezjan.zabrze.pl...
> [...]
    > jest błąd ? Czy z faktu że NIE można się uchylić od odpowiedzialności
    > wobec kontrahenta oraz zasady "racjonalności prawodawcy" da się

    To jest chyba najslabszy punkt Twojego wywodu.

    Moim zdaniem gdyby:
    1. ktokolwiek z wspoltworcow ustaw tu zagladal
    2. zapoznawal sie z naszymi uwagami
    3. wyciagal wnioski

    1. lista .podatki zostala by dawno zamknieta;-)
    2. prawo musialoby byc lepsze, z prostej przyczyny:

    nasze rozwiazania sa IMHO porazajace w swojej prostocie

    i nawet (chociaz to jest slaby punkt mojego wywodu) przecietny posel
    powinien to zrozumiec.

    > wywieść wniosek iż MUSI chodzić o odpowiedzialnośc INNĄ, niż odpo-
    > wiedzialność wobec tegoż kontrahenta, czyli np. odpowiedzialność
    > wobec osoby trzeciej (np. odbiorcy usługi) ?
    Tu sie zgodze.

> [...]
    > pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecane czynności
    > co do warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia i

    j/w:-)

> [...]
    > Bo z tego co napisałeś wyżej przy braku jednoznacznej interpretacji
    > literalnej można zacząć wyciągać "przesłanki" (chyba Maddy się
    j/w :-)

> [...]
    > punkt [czy ustęp czy co to jest - nie mam czasu sprawdzać]
    > ustawy nie ma zastosowania w przypadku realizacji umowy która

    Pamietasz nasza rozmowe o kontraktach menedzerskich czas temu jakis (nie
    pierwszy raz do niej nawiazuje) - odnosze czasem wrazenie, ze ktos wazny
    wtedy przeczytal nasze wywody. Generalnie nadal nie ma jednoznaczenej
    interpretacji tego tematu. A prawda jest taka, ze intencja ustawodawcy byl
    traktowane kontraktow jako umowy osobiste (bo jak je rozliczac pod DG nie
    mowi od jakiegos czasu nikt - temat w ogole nie jest drazony), mimo ze
    wykladnia precyzyjna nie jest - slowo INTENCJA ustawodawcy zastepuje
    wszelkie pomysly podatnikow. Obawiam sie, ze podobnie bedzie tutaj -
    blyskotliwy tok rozumowania trafi na sciane, a raczej INTENCJE sciany i sie
    o nia rozbije.

    > Jak w powyższym nie ma błędów logicznych[1] to jeszcze trzeba będzie
    Mnie sie bardzo podoba, ale opinie wyrazilem wyzej.

    Pozdrawiam
    Lukasz

  • 5. Data: 2004-05-08 22:43:16
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 8 May 2004, Lukasz Goralczyk wrote:

    >+ Witam.
    >+
    >+ "Gotfryd Smolik news" <s...@s...com.pl> wrote
    [...]
    >+ > Czy z faktu że NIE można się uchylić od odpowiedzialności
    >+ > wobec kontrahenta oraz zasady "racjonalności prawodawcy" da się
    >+
    >+ To jest chyba najslabszy punkt Twojego wywodu.

    Zgoda. Ale na zasadę "racjonalności ustawodawcy" to mi się prawnicy
    na .prawo powoływali, i co ja biedny mogę ? ;)

    Doskonale sobie zdaję sprawę że próba odpowiedzi na pytanie "co
    ustawodawca miał na myśli pisząc o 'odpowiedzialności'" prowadzi
    w stronę rozważań przedstawionych w którymś opowiadaniu S-F, kiedy
    to "nazbyt dobrze przetestowany na okoliczność awarii" system
    statku kosmicznego przy "normalnym" lądowaniu (czytaj: z braku awarii)
    uznał że musi coś jest nie tak i ogłosił alarm przeciwmeteorytowy :]
    (meteoryt == Ziemia :>), no ale cóż... SN zdaje się też już czasami
    szukał "dziury w całym".
    Z braku innego pomysłu...
    Bo przepis JEST.
    A teoretycy prawa mówią że jeśli JEST to COŚ ZNACZY - bo
    "racjonalność"...

    [...]
    >+ 2. prawo musialoby byc lepsze, z prostej przyczyny:
    >+
    >+ nasze rozwiazania sa IMHO porazajace w swojej prostocie

    A prawda. Skutki obcowania z komputerami ? ;) Zrobi DOKŁADNIE
    to na co jest zaprogramowany... ;>

    [...]
> [...]
    >+ > wiedzialność wobec tegoż kontrahenta, czyli np. odpowiedzialność
    >+ > wobec osoby trzeciej (np. odbiorcy usługi) ?

    No to mamy zgryz. Bo jak za kilka miesięcy lub lat taki wniosek
    zostanie prawnie "przypieczętowany" to będzie afera :(

    [...]
    >+ Pamietasz nasza rozmowe o kontraktach menedzerskich czas temu jakis (nie
    >+ pierwszy raz do niej nawiazuje)

    Słabo, ale coś pamiętam. Skutkiem przedobrzenia gdzieś w ustawie
    wychodzi wielopoziomowa negacja (jak w VAT :]) i pojawia się "dziura"
    wskutek czego też nie wiadomo czy kijem [tj. nie DG] go [menadżera]
    czy pałką [tj. jednak DG] :[

    [...]
    >+ wykladnia precyzyjna nie jest - slowo INTENCJA ustawodawcy zastepuje
    >+ wszelkie pomysly podatnikow.

    No tak. Ale do intencji pt. "darowizny osobiste odliczane do podatku"
    nikt się chyba też nie przyzna, a w końcu sprawa wypłynęła (aż
    do nowelizacji ustawy). Akurat na korzyść sporej grupy podatników
    którzy się "nie bali" (a w plecy reszcie).

    >+ Obawiam sie, ze podobnie bedzie tutaj -
    >+ blyskotliwy tok rozumowania trafi na sciane, a raczej INTENCJE sciany i sie
    >+ o nia rozbije.

    Na razie mi wygląda w drugą stronę: wszyscy zaczynają tłumaczyć że
    *wszystkie* umowy "osobiste" mogą nie podlegać pod VAT.
    Czy KIEDYŚ np. któryś US nie postanowi zastosować wykładni negatywnej...
    Cóż, w końcu sprawę "samochodów z kratką" minister rozwiązał wykładnią
    zatwierdzającą stan sprzeczny z prawem z powołaniem się na "zaufanie
    podatników" - coś w tym było.
    Zresztą... w kwestii INTENCJI pewnikiem masz rację - w końcu zgodna
    ze zdrowym rozsądkiem sprawa nieuznawania za przychód wynajmującego
    wydatków najemcy na media (ale których umowy są na wynajmującego !)
    jest IMHO sprzeczna z prawem :], biorąc pod uwagę - jak to SN powiada
    - że "truizmem jest"... ("najpierw litera" tegoż prawa !)

    >+ > Jak w powyższym nie ma błędów logicznych[1] to jeszcze trzeba będzie
    >+ Mnie sie bardzo podoba, ale opinie wyrazilem wyzej.

    No cóż. Uporządkowano sprawę "czy 1-os DG to na pewno DG" i za
    to mamy nowy pasztet :]

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 6. Data: 2004-05-08 23:18:26
    Od: "Piotr" <p...@p...pl>

> [...]
    > realizuje umowę na rzecz pośrednika to może nie podlegać pod VAT...
    > Oczywiście "zlecający" może *być* VATowcem lub może nim *nie być*,

    zlikwidujmy zatem chwilowo ten trójkąt ;)
    Czy może być sytuacja odpowiedzialności zleceniodawcy ?
    ( wobec osób trzecich a nie tylko na własny użytek )
    Załóżmy iż zleceniodawcą jest DG i powierza wykonanie pracy
    za którą jest odpowiedzialny wobec prawa. Można znaleźć kilka przykładów.

    Wówczas zgodnie z tezą odpowiedzialności zleceniodawcy
    UZ jest zwolniona z VAT. Wystarczy zatem znaleźć właściwe zlecenie ;)
    i nie trzeba kombinować z pośrednikami, bo wówczas pojawi się VAT.

    W/g mnie kwestia VAT zależy od przedmiotu UZ.

    Piotr

  • 7. Data: 2004-05-09 06:03:39
    Od: "Lukasz Goralczyk" <l...@p...onet.pl>

    > [...]
    >
    > Zgoda. Ale na zasadę "racjonalności ustawodawcy" to mi się prawnicy
    > na .prawo powoływali, i co ja biedny mogę ? ;)
    Hmmm... Zastanawiajac sie masz 100% racje: sad albo bedzie musial przyjac
    okreslony tok rozumowania powolujac sie na ta zasade albo zaprzeczyc
    zasadzie racjonalnosci. Stawiam na to pierwsze.

    > (meteoryt == Ziemia :>), no ale cóż... SN zdaje się też już czasami
    > szukał "dziury w całym".
    > Z braku innego pomysłu...
    Bez komentarza:-)

> [...]
    > "racjonalność"...

    > [...]
    >
    > A prawda. Skutki obcowania z komputerami ? ;) Zrobi DOKŁADNIE
    I tylko algorytm na wejsciu jest zazwyczaj taki, ze jeszcze dlugo nie
    powstanie procesor zdolny z nim sobie poradzic.

    > No to mamy zgryz. Bo jak za kilka miesięcy lub lat taki wniosek
    > zostanie prawnie "przypieczętowany" to będzie afera :(
    Zgadzam sie, stad wlasnie cala moja tyrada o intencyjach:-)

> [...]
    > wychodzi wielopoziomowa negacja (jak w VAT :]) i pojawia się "dziura"
    > wskutek czego też nie wiadomo czy kijem [tj. nie DG] go [menadżera]
    Ide po piwo, w obecnej sytuacji jest to najlepszy pomysl jaki mi przychodzi
    do glowy...:-)))

> [...]
    > Cóż, w końcu sprawę "samochodów z kratką" minister rozwiązał wykładnią
    > zatwierdzającą stan sprzeczny z prawem z powołaniem się na "zaufanie
    Gotfrydzie, a czy sens i logika byly kiedys mocna strona US?
    Najwazniejsze bedzie to, ze interpretacja bedzie na niekorzysc podatnika. A
    nawet jezeli tak nie bedzie i pojawi sie wykladnia MF to:
    1. czeka nas duzo stresow;
    2. wykladnia tylko potwierdza, ze prawo jest zywe, a teoretyzowanie MF mozna
    sobie... wiadomo w co za przeproszeniem (majac na wzgledzie oczywisty fakt
    niedociagniec i miernosci ustaw).

> [...]
    > - że "truizmem jest"... ("najpierw litera" tegoż prawa !)

    > No cóż. Uporządkowano sprawę "czy 1-os DG to na pewno DG" i za
    Generalnie po raz kolejny ustawodawca zaserwowal nam gniota, tylko tym razem
    jego skala jest porazajaca:-(
    Chyba trzeba czekac na pierwszego odwaznego, ktory wystapi do MF/TK lub
    pechowca, do ktorego wystapi US:-)

    A w ogole, to dziadunio zawsze mowil, ze internet to szatanski wynalazek;-)

    Dawniej jak cos postanowila wladza to bylo swiete i niepodwazalne, a w tym
    momencie kilka osob wymienia poglady, laczy fakty i dosc szybko wynajduje
    braki i niedociagniecia wszelkich przepisow. Potem zastanawia sie jak to
    ugryzc i jest znakomicie przygotowana na rozne okazje.
    Na dodatek zglasza te uwagi publicznie ZANIM wylapie je ta wlasnie wladza,
    co zdecydowanie podwaza jej prestiz, wiec tym bardzie nie moze sie przyznac,
    ze sie myli i kolo sie zamyka.

    Pozdrawiam
    Lukasz G.

  • 8. Data: 2004-05-10 02:53:25
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 9 May 2004, Lukasz Goralczyk wrote:
    [...]
> [...]
    [...]
    >+ Na dodatek zglasza te uwagi publicznie ZANIM wylapie je ta wlasnie wladza,

    Zaraz, chodzi o ten ukaz carski z tysiąc pięćset któregoś ? ;)
    W oryginale chyba było "nie peszyć" :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (wybywający chwilowo)

  • 9. Data: 2004-05-10 02:53:39
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 9 May 2004, Piotr wrote:
    [...]
> [...]
    >+ Wówczas zgodnie z tezą odpowiedzialności zleceniodawcy
    >+ UZ jest zwolniona z VAT. Wystarczy zatem znaleźć właściwe zlecenie ;)

    Ależ oczywiście. Problem z tym że NIE KAŻDE zlecenie da się tak
    "podciągnąć". Sugestię dopasowania zlecenia do "właściwego" zlecenia
    rozumiem ;), ale... ale mogą pojawić się dowody świadczące za co
    jest zapłata. Ze świadków na przykład :] I co ? ;)

    >+ i nie trzeba kombinować z pośrednikami, bo wówczas pojawi się VAT.

    Czegoś nie rozumiem: o jakich pośrednikach piszesz ?

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (uwaga: wybywam na trochę !)

  • 10. Data: 2004-05-10 09:24:00
    Od: "Łukasz Góralczyk" <l...@p...onet.pl>

    wiadomości
    tezjan.zabrze.pl...
    > On Sun, 9 May 2004, Lukasz Goralczyk wrote:
    > [...]
    > [...]
    >
    > Zaraz, chodzi o ten ukaz carski z tysiąc pięćset któregoś ? ;)
    > W oryginale chyba było "nie peszyć" :)
    Jestem z Malopolski - mnie obowiazuje wylacznie Prawo Ksiecia Pana;-)

    Pozdrawiam
    Lukasz