    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Umowa kupna/sprzedazy i VAT
    Date: Wed, 22 Sep 2004 22:51:28 +0200

    On Wed, 22 Sep 2004, Mick wrote:
    [...]
    >+ > > koszta uzyskania przychodu ? A moze mozna spisac umowe tak:
    >+ > >
    >+ > > 1. Sprzedający zobowiązuje się sprzedać i dostarczyć Kupującemu
    [...]
    >+ > > "towarami", zaś Kupujący zobowiązuje się kupić i zapłacić Sprzedającemu
    [...]
    >+ A tak mi sie jeszcze nasunelo jedno pytanko w zwiazku z tym
    >+ tematem.....zalozmy ze juz mam podpisana ta umowe kupna-sprzedazy. Jak to
    >+ teraz zaksiegowac ?
    >+ - jaki numer dowodu ksiegowego (przeciez umowa nie ma numeru) ?

    Zaraz po mnie powarczą... ale niech będzie :)
    IMO umowa nie jest dokumentem księgowym. Powiedzmy że "w ostateczności"
    można się zastanawiać czy jako mocna poszlaka się nadaje ;)
    Z czego wywodzę moje zastrzeżenia ? Ano z tego że umowa nie jest
    potwierdzeniem jej realizacji. Jest potwierdzeniem ZAMIARU stron:
    od umowy można odstąpić, może wystąpić czynnik obcy (działanie
    strony trzeciej: przyjdzie komornik i zabierze ;)), druga strona
    może naruszyć warunki (na .prawo jest akurat wątek jak to
    sprzedawca po ustaleniu warunków sprzedał koparkę komu innemu - "bo
    on mi dał 5 000 zł więcej")...
    Przyznam że do *powyższej* umowy jest mi się w jednym przypadku (przy
    memoriale) trudniej przyczepić, jako iż explicite "zobowiązuje do
    zapłaty" (bezwarunkowo) - niemniej jak np. taki nabytek zezłomujesz
    przed upływem okresu "przedawnienia podatkowego" dokumentów to
    US IMO ma podstawy aby się domagać jakiegoś dowodu że umowa *doszła*
    do skutku (dowodu "rzeczowego" już nie będzie :)).
    Owszem, dowód zapłaty będzie takim "dowodem pomocniczym", IMO :)

    Ale tak na ogół... to marudzę że *zgodnie z rozporządzeniem ds KPiR*,
    wymienionym "wprost" i legalnym dowodem jest RACHUNEK ! :)
    Jak na umowie będzie: "kwotę zapłacono" (i OSOBNY podpis) albo
    jakiś podobny tekst - to dla "memoriału" mamy dokładnie to o co
    (IMO) ministrowi chodzi. No, jak ktoś koniecznie musi mieć
    OSOBNY papier to oczywiście też można... :)
    No i rzecz jasna - jak ktoś rozlicza się kasowo to dowodem jest
    ów przelew :)

    >+ - nazwa kontrahenta (to ma byc imie i nazwisko osoby z ktora podpisuje ta
    >+ umowe) ?

    Tak, z innymi danymi pozwalającymi ją zlokalizować (adres ?).
    Jak będziesz miał numer dowodu i NIP to IMO będzie rewelacyjnie :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)