  • 21. Data: 2004-06-19 05:49:54
    Temat: Re: Umowa najmu/użyczenia, a lokal spółki cywilnej
    Od: "Slayer" <a...@o...pl>

    wiadomości

    > Slayer... sprzeciw. Spółka cywilna NIE MOŻE mieć jakichkolwiek praw
    > i obowiązków, skoro nie jest osobą !

    no tak.., ale jak inaczej niż na podstawie użyczenia (o ile oczywiście ma to
    być nieodpłatne) przedstawić prawo własności w US??

    > Co do punktu siedzenia ;) prezentującego stanowisko iż właśnie tak
    > należy traktować potocznie nazwane "udostępnienie spółce" - czyli
    > osobno potraktować korzystanie z właściciela (nie ma ani dochodu
    > ani kosztu, bo on korzysta ze *swojego* majątku) a osobno i inaczej
    > korzystanie przez wpólnika) - to widziałem je na pewno w prasie :)

    ta, niby się zgadza, to dopiero porąbane

    > ...od czego ? Od "prawa do korzystania", jak rozumiem ?

    PCC płacisz od wartości rzeczy użyczanej, podatek wynosi 0,04% za każdy rok

  • 22. Data: 2004-06-19 09:05:05
    Od: "Konrad vel Legislator" <g...@N...e-wro.pl>

    > ...prawdę mówiąc też miałem to pytanie na końcu języka i staję
    > w kolejce po odpowiedź :)

    Eliminuje, bo jest podmiotem prawa i wspolnik moze z nia zawrzec umowe np.
    uzyczenia czy pozyczki etc. W przypadku spolki cywilnej jak dla mnie jest trudne
    do wyobrazenia, moze mam zbyt ograniczona wyobraznie. Dla lepszego zilustrowania
    sprawy posluze sie cytatem z artykulu prof. Frackowiaka (sedzia SN) :

    Frąckowiak J. artykuł P Rejent 1999/2/72 - t.1

    Przenoszenie własności i obciążanie nieruchomości w stosunkach pomiędzy spółką
    cywilną a jej wspólnikiem.

    Nie wydaje się, aby wspólnik [spółki cywilnej], który w istocie rzeczy nie tyle
    wyzbywa się własności do końca, co dopuszcza do tego prawa innych wspólników,
    musiał także występować po drugiej stronie tej czynności. Można przecież
    zasadnie przyjąć, że wyraża on zgodę nie tyle na pełne wyzbycie się własności z
    jednej strony oraz na nabycie jako współwłaściciel łączny wraz z innymi
    wspólnikami, występując po drugiej stronie umowy, lecz nie rezygnując z
    własności nieruchomości, ogranicza tylko zakres swojego władztwa, dopuszczając
    do władania rzeczą inne osoby (pozostałych wspólników). [...]
    Pogląd odmawiający spółce cywilnej jakichkolwiek cech podmiotu i traktujący ją
    jako stosunek zobowiązaniowy prowadzi do konieczności ujmowania relacji
    wspólnik - spółka cywilna (i odwrotnie) jako stosunków pomiędzy tym wspólnikiem
    a pozostałymi wspólnikami.

    Wg mnie po prostu spolka jawna jest stworzona do wspolnego prowadzenia
    dzialalnosci gosp. przez kilka osob, a niestety spolka cywilna raczej sie do
    tego nie nadaje, bo sprawia wiele problemow w praktyce.

    KOnrad

  • 23. Data: 2004-06-19 11:21:05
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 19 Jun 2004, Slayer wrote:

> [...]
    >+ no tak.., ale jak inaczej niż na podstawie użyczenia (o ile oczywiście ma to
    >+ być nieodpłatne) przedstawić prawo własności w US??

    Podywagujmy:
    1. "Właściciel A użycza panu B w celu i zakresie prowadzenia wspólnej
    z nim, w ramach spółki S.C. >>PROBA KONCEPTU A, B<< pomieszczenia
    znajdujacego się..."
    2. "Właściciel A udziela panu B prawa do korzystania z...[i jak wyżej]..."

    A złożyć wypadnie zarówno dokument świadczący o prawie własności
    "A" jak i umowy użyczenia lub prawie do korzystania "B" :)
    IMHO oczywiście. Gdzieś oszukuję ? ;)

    [...]
> [...]
    >+
    >+ ta, niby się zgadza, to dopiero porąbane

    Nie zaprzeczam :) że "trochę" ;) komplikuje ujęcie księgowe :)
    Ale w końcu nie ma obowiązku żeby wszystko co jest zapisane w KPiR
    musiało być uznane za koszt (w skrajnym przypadku jak US "coś
    z KUP wyrzuci" to przecież nie przepisuje się KPiR !) tak że
    papierkologię obejść się *da*. Wcale nie mówię że będzie to
    prosto i jasno wyglądało :)
    I proszę MNIE nie bić za to że usiłuję poukładać sobie logicznie
    *obowiązujące* przepisy :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)

  • 24. Data: 2004-06-19 11:48:59
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 19 Jun 2004, Konrad vel Legislator wrote:

    >+ > >+ A dlaczego jawna eliminuje problem?
    [...]
    >+ Eliminuje, bo jest podmiotem prawa i wspolnik moze z nia zawrzec umowe np.
    >+ uzyczenia czy pozyczki etc.

    Mhm.

    >+ W przypadku spolki cywilnej jak dla mnie jest trudne
    >+ do wyobrazenia, moze mam zbyt ograniczona wyobraznie.

    A nie nie. Ja wcale nie powiedziałem że wspólnik może udzielić
    pożyczki S.C. albo że S.C. moża zaciągnąć pożyczkę.
    Ale jakoś komplikacji nie widzę: w końcu jak panowie X i Y
    ("spółkowicze" S.C.) zaciągają pod szyldem S.C. (czyli "w celu
    gospodarczym") pożyczkę w banku to zaciągają.

    I nie widzę znaczącej różnicy wobec przypadku kiedy to wspólnik
    B pożycza pieniądze u wspólnika A "w celu gospodarczym pod szyld" !
    Owszem, pewien problem jest - jeśli chodzi o "podwyższenie majątku
    spółki". Ale on (problem) występuje IMHO tylko jeśli coś się chce
    spółce przekazać...znaczy "wciągnąć do majątku" !!
    I sądzę że w przypadku S.J. sprawa wcale nie jest mniej skomplikowana...
    Źle myślę ?
    Wiem że źle myślę - bo problemem jest określenie co wchodzi w skład
    majątku spółki. Postawię sprawę tak: S.C. nie ma "kasy w kasie".
    Trzeba zapłacić VAT. Czy jeśli wspólnik zapłaci ów VAT z własnych
    pieniędzy to trzeba zmieniać umowę spółki i dopisywać wysokość
    wpłaty do umowy ? ;) A kiedy to US zedrze przymusowo ów VAT
    z konta osobistego wspólnika - to też trzeba ?
    Bo jeśli nie... ;)
    Albo inaczej: w wyniku dokonania transakcji S.C. uzyskuje
    zysk. Czy to jest zysk spółki ? Czy wspólnicy mogą kupić
    "do spółki" za usyskany zysk Mercedesa ? I czy ów Merc
    będzie wchodził w skład majątku spółki czy nie ?
    A co jak już wzięcli ów zysk z kasy - *i zwrócili* ? :)

    IMHO cały dylemat rozbija się o jedno z FAQ dotyczącego DG prowadzonej
    przez osobę fizyczną - mianowicie przez fakt że majątek rzeczowy
    (towary, materiały, środki trwałe...) *mają* swoje wyróżnione
    przeznaczenie (jako "przeznaczone dla DG") zaś pieniądze... pieniądze
    ich NIE MAJĄ. Samochód w 1-os DG lub też S.C. *może* być "firmowy"
    ale może być "osobisty" - i *tak samo* może być w S.C. (chyba że
    ktoś potrafi mi wyjaśnić jaka jest przeszkoda prawna żeby dwie
    osoby nabyły na współwłasność samochód - ewentualnie co wadzi jeśli
    te dwie osoby *przypadkiem* :) prowadzą również wspólnie S.C.).

    Po prostu: przy wkładzie do firmy będącej osobą prawną pożycza
    się tej osobie prawnej. Przy S.C. pożycza się *wspólnikowi*
    i to tylko *jego* część ! Wspólnika A umawia się z B że włożą
    do kasy 8000 zł, po 4000 zł każdy, wygląda to tak że A przynosi
    8000 zł, 4000 pożycza B - po czym B wkłada owe 4kzł do kasy...

    Zastrzegam że na pytanie o "podwyższenie majątku" odpowiedzieć
    się nie podejmuję, jak mi ktoś przekonująco wyłoży że jeśli
    S.C. zostanie zamknięta, po zamknięciu US wykryje że VATu nie
    zapłacono i ściągnie z konta wspólnika (bądź od każdego wspólnika
    "jego część") - i takie ściagnięcie spowoduje konieczność zmiany
    umowy (no bo "podwyższono wartość spółki" :)) to będę musiał się
    poddać :)

    >+ Dla lepszego zilustrowania

    A nie nie. Proszę nie sugerować że sugerowałem jakoby spółce
    cywilnej dało się pożyczyć pieniądze. Myślę że w razie czego
    google mnie trochę obroni tym co pisałem gdzieś w 2002r przy
    dyskusjach o problemach z "włożeniem do S.C." jakiegoś majątku :)

    Ja tylko nie widzę różnicy między zawarciem umowy ze spółką będącą osobą
    prawną a zawarciem takiej samej umowy ze wspólnikiem: jeden pożycza/
    sprzedaje/daruje innemu !

    Tu umowa "ludź-firma", tu umowa "ludź-ludź".
    Papieru tyle samo.
    Jedyne co wadzi - to patrzenie na transakcję *jakby* to S.C.
    coś pożyczała, wystarczy tak NIE patrzeć :)

> [...]
    >+ wyzbywa się własności do końca, co dopuszcza
    >+ do tego prawa innych wspólników,
    >+ musiał także występować po drugiej stronie tej czynności.

    Dokładnie tak, IMHO :)

    [...]
    >+ Wg mnie po prostu spolka jawna jest stworzona do wspolnego prowadzenia
    >+ dzialalnosci gosp. przez kilka osob, a niestety spolka cywilna raczej sie do
    >+ tego nie nadaje, bo sprawia wiele problemow w praktyce.

    IMHO... niekoniecznie :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)

  • 25. Data: 2004-06-20 08:10:17
    Od: Paweł Niezbecki <s...@p...acn.wawa>

    Paweł Niezbecki<s...@p...acn.wawa>

    > [crosspost na pl.soc.prawo.podatki/pl.soc.prawo]
    >
    > Zakładam spółkę cywilną z siedzibą w moim mieszkaniu i muszę jako
    > spółka zawrzeć ze sobą umowę najmu albo użyczenia lokalu :)
    [...]

    Załóżmy, że dla świętego spokoju (i NIPu) zawrzemy umowę najmu, w której
    jako osoba fizyczna wystąpię jako Wynajmujący,
    a spółka cywilna, której jestem wspólnikiem, wystąpi jako Najemca.

    Jakie będą sumaryczne konsekwencje podatkowe takiego rozwiązania?

    O ile dobrze rozumiem, to:
    - czynsz stanowi koszt spółki (czyli w połowie mój, bo jest nas dwoje
    wspólników) i jednocześnie mój przychód jako osoby fizycznej
    - w związku z tym obniża dochód do opodatkowania spółki i powiększa mój
    przychód (o tę samą kwotę, przy stawce podatku 19%)
    (czyli wypadkowy skutek podatkowy jest zerowy, następują natomiast
    niepotrzebne przepływy pieniężne, z konta spółki na moje prywatne, i z
    mojego prywatnego na prywatne konto wspólniczki /bo zwracałbym jej połowę
    kwoty czynszu zapłaconego przez "spółkę", po pomniejszeniu o należny podatek
    od moich dochodów z tego tytułu)
    - dochodów z najmu nie łączę z dochodami z DG w ramach spółki cywilnej tylko
    opodatkowuję je na zasadach ogólnych (i na innym formularzu)
    - ktoś tu napisał, o ile dobrze pamiętam, że w koszty spółki nie można
    wliczyć części kosztów eksploatacji wynajmowanego ode mnie mieszkania -
    właściwie nie rozumiem dlaczego, przecież spółka w wynajmowanym mieszkaniu
    korzysta z mediów
    - jak z podatkiem od nieruchomości? czy można zastrzec w umowie najmu
    przeznaczenie części wynajętego lokalu na potrzeby działalności gospodarczej
    spółki i tylko od tej części płacić podatek po stawkach dla lokali
    użytkowych? jeśli nie i trzeba go płacić od całości powierzchni - kto go
    opłaca? spółka czy ja jako właściciel mieszkania? czyj to jest koszt?

    czy dobrze to rozumiem i czy muszę jeszcze pamiętać o jakichś konsekwencjach
    podatkowych lub okolicznych?

    p.

  • 26. Data: 2004-06-21 06:33:48
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 20 Jun 2004, Paweł Niezbecki wrote:
    [...]
    >+ Załóżmy, że dla świętego spokoju (i NIPu) zawrzemy umowę najmu, w której
    >+ jako osoba fizyczna wystąpię jako Wynajmujący,
    >+ a spółka cywilna, której jestem wspólnikiem, wystąpi jako Najemca.

    IMHO niemożliwe. S.C. jest tylko przedsiębiorcą, ale nie jest stroną
    umowy - stronami umowy cywilnie są zawsze wspólnicy.
    Chyba żeby coś się zmieniło a ja nie wiem :)

> [...]
    >+ - czynsz stanowi koszt spółki (czyli w połowie mój, bo jest nas dwoje
    >+ wspólników) i jednocześnie mój przychód jako osoby fizycznej

    Wg tego jak rozumiem (a widywałem takie wywody w RP chyba) to pół
    czynszu jest kosztem twojego wspólnika a drugiej połowy nie ma:
    samemu sobie nie płacisz :)

    >+ - w związku z tym obniża dochód do opodatkowania spółki i powiększa mój
    >+ przychód (o tę samą kwotę, przy stawce podatku 19%)

    Moment. Jak S.C. ma mieć dochód *do opodatkowanie* jeśli *nie*
    płaci podatku dochodowego ?? :)
    Ja wiem że to co prezentuję brzmi karkołomnie. Ale poczytałem
    kiedyś owe wywody... i mi wychodzi że są zgodne z prawem
    Zgodnie z przepisami taka sytuacja że ten sam wydatek dla jednego
    wspólnika jest kosztem a dla drugiego nie jest możliwa - i wynika
    z "osobowego" przypisania podatku dochodowego.
    S.C. jest podmiotem VAT - i wtedy rzeczywiście liczy się go "dla
    spółki". Ale S.C. nie jest osobą prawną więc nie może zawrzeć
    umowy najmu, również S.C. nie jest podmiotem opodatkowania dochodowego,
    więc nie liczy podatku.
    Oczywiście wiem w czym jest trudność: w traktowaniu przychodów
    i kosztów S.C. *łącznie* - najczęściej tak się da i stąd sposób
    myślenia "no to podzielimy koszty na pół" (i to jest dobrze), ale
    problem w tym że nie wszystkie koszty muszą być *jednakowo* dla
    wspólników kosztami uzyskania :(

    >+ (czyli wypadkowy skutek podatkowy jest zerowy, następują natomiast
    >+ niepotrzebne przepływy pieniężne, z konta spółki na moje prywatne,

    Zgoda. IM*H*O dlaczego zamiast komplikować sobie życie obracaniem
    połową "wirtualnego czynszu" który masz zamiar sam sobie płacić
    nie wyrazić stanu faktycznego tak jak on wygląda prawnie: wspólniczka
    płaciłaby równowartość połowy czynszu za prawo do współużytkowania
    (w połowie) twojego lokalu ?

    [...]
    >+ - dochodów z najmu nie łączę z dochodami z DG w ramach spółki cywilnej tylko
    >+ opodatkowuję je na zasadach ogólnych (i na innym formularzu)

    Wygląda na to że inaczej się nie da: "w ramach spółki" oczywiście nie,
    a jeśli dobrze rozumiem piszesz że opodatkowujesz się (z DG) PIT-5L ?

> [...]
    >+ właściwie nie rozumiem dlaczego, przecież spółka w wynajmowanym mieszkaniu

    Hm... niezależnie jak by nie patrzeć na samą umowę najmu, to mi wychodzi
    że koszty "lokalowe" ponosisz *ty* - albo jako wynajmujący, albo w połowie
    jako wynajmujący a w połowie jako korzystający na własne cele
    gospodarcze...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)

  • 27. Data: 2004-06-21 07:40:58
    Od: Paweł Niezbecki <s...@p...acn.wawa>

    Gotfryd Smolik news<s...@s...com.pl>
    rtezjan.zabrze.pl:

> [...]
    > umowy - stronami umowy cywilnie są zawsze wspólnicy.
    > Chyba żeby coś się zmieniło a ja nie wiem :)

    Ja tego nie wymyśliłem :)

    > Wg tego jak rozumiem (a widywałem takie wywody w RP chyba) to pół
    > czynszu jest kosztem twojego wspólnika a drugiej połowy nie ma:
    > samemu sobie nie płacisz :)

    I podatek płacę od połowy też? :)

    > Moment. Jak S.C. ma mieć dochód *do opodatkowanie* jeśli *nie*
    > płaci podatku dochodowego ?? :)

    O Bowe, skrótowo się wyraziłem. Spółka to my, wspólnicy. Mamy dochód/dochody
    do opodatkowania działając w ramach s.c.

    [...]
> [...]
    > nie wyrazić stanu faktycznego tak jak on wygląda prawnie: wspólniczka
    > płaciłaby równowartość połowy czynszu za prawo do współużytkowania

    Co to za forma prawna ("prawo do współużytkowania")?
    Jakiego rodzaju umowę musielibyśmy zawrzeć?

    [...]
> [...]
    > wychodzi że koszty "lokalowe" ponosisz *ty* - albo jako wynajmujący,
    > albo w połowie jako wynajmujący a w połowie jako korzystający na

    A dlaczego akurat w połowie?

    Mam już dość. Odechciało mi się spółkowania :)

    P.

  • 28. Data: 2004-06-21 11:34:40
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 21 Jun 2004, Paweł Niezbecki wrote:

> [...]
    >+ > umowy - stronami umowy cywilnie są zawsze wspólnicy.
    >+ > Chyba żeby coś się zmieniło a ja nie wiem :)

    ...ale ktoś wymyślił :)
    Na .prawo od czasu do czasu rechoczą, kiedy ktoś chce np. podać
    S.C. do sądu: "nie da się" !

    [...]
    >+ > Wg tego jak rozumiem (a widywałem takie wywody w RP chyba) to pół
    >+ > czynszu jest kosztem twojego wspólnika a drugiej połowy nie ma:
> [...]

    IMHO nie inaczej ! :)

    [...]
> [...]
    >+ O Bowe, skrótowo się wyraziłem. Spółka to my, wspólnicy. Mamy dochód/dochody
    >+ do opodatkowania działając w ramach s.c.

    No tak. Tyle że tak nie jest.

    Weźmij w garść ustawę o podatku dochodowym i poczytaj art. 8 poczynając
    od pierwszego z brzegu punktu :)
    OSOBNO rozlicza się przychody, OSOBNO rozlicza się koszty - dzieląc
    stosownie jedne i drugie wg obowiązujących w danym miejscu zasad (a to
    może być skomplikowane - przecież dopuszcza się inny podział przy
    zysku a inny przy stracie itp).

    Nie jest wobec tego niczym dziwnym że jeśli w ramach przedsięwzięcia
    wychodzi jakaś kwota przychodu, kosztu lub straty "dzielona" między
    wspólników, to odpowiednia jej część może być u jednych przychodem
    lub stratą podatkową - ale wcale nie powiedziano że z tego wynika
    iż u innych też tak musi być ! Koszt spółki może być KUP dla jednych
    wspólników - ale nie być KUP w rozumieniu PDoOF dla innych.
    Właśnie ze względu na różne ograniczenia, powiązania, wyłączenia
    i wyjątki od powyższych :] (po coś owa ustawa ma artykuły rozwinięte
    na 117 punktów :>)

    Bywa że w częściej zdarzających się sytuacjach ustawodawca przezornie
    postanowił że np. coś nie jest kosztem dla *wszystkich* wspólników
    (np. "praca" w art. 23.1.10) i wtedy jest prosto.
    Ale nie wszędzie... i IMHO z takim przypadkiem mamy do czynienia:
    ponieważ twoja S.C. jest podmiotem "powiązanym" (nie chce mi się
    szukać artykułu, ale jest :)) to wartość czynszową trzeba ustalić
    "rynkowo" bo się przyczepią. Pół tej wartości przypada na ciebie,
    sobie nie płacisz - to owa część nie ma prawa pojawić się (IMO :))
    na twoim PIT-5/5L. Drugie pół płaci wspólniczka...
    Można się zastanawiać jak to ma wyglądać technicznie: czy należy całą
    wartość czynszową wrzucić w KPiR a ty u siebie ekwiwalent połowy
    powinieneś wyłączyć z kosztu przy wpisywaniu do PIT-5(L), czy też
    powinno w ogóle tylko pół iść do KPiR i całe to pół iść "na część
    wspólniczki"...

    [...]
    >+ Co to za forma prawna ("prawo do współużytkowania")?
    >+ Jakiego rodzaju umowę musielibyśmy zawrzeć?

    Hym... załóżmy że razem ze wspólniczką najęlibyście lokal u osoby
    trzeciej (przypominam iż IMO & AFAIK właśnie wy, a nie S.C. :),
    fakt występowania S.C. na f-rze byłby jedynie deklaracją "przeznaczenia
    na cele gospodarcze" bez znaczenia dla praw cywilnych - czyli
    nazwy umowy wg K.C.).
    Jak nazwałbyś prawo jakie miałbyś płacąc (w ramach spółki) pół
    czynszu ? :)
    Może Slayer się pojawi i skomentuje :)

    [...]
> [...]
    >+ > wychodzi że koszty "lokalowe" ponosisz *ty* - albo jako wynajmujący,
    >+ > albo w połowie jako wynajmujący a w połowie jako korzystający na

    Wyszło mi z twojego tekstu że masz połowę udziału w S.C.
    Jeśli w umowie nie powiedziano inaczej (a jak powiedziano to należy
    z ciebie zedrzeć pasy że się nie przyznajesz :)) to w myśl art. 8
    korzystasz z wszystkiego w spółce w połowie.
    No to w połowie wykorzystujesz lokal na *własne* potrzeby, prawdaż ?
    :)

    >+ Mam już dość. Odechciało mi się spółkowania :)

    Ykm... jak by to nie zabrzmiało: ze względu na konsekwencje ?? ;)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)

  • 29. Data: 2004-06-22 14:32:33
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 21 Jun 2004, Paweł Niezbecki wrote:
    [...]
    >+ Co to za forma prawna ("prawo do współużytkowania")?

    Hm... Slayer nie komentuje ;)
    IMHO to w art. 252 K.C. jest definicja "użytkowania" i nie ma wyłączenie
    z zawierania tej umowy "w kilka osób".

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)

  • 30. Data: 2004-07-03 14:30:03
    Temat: S.C. w RP, było: Umowa najmu/użyczenia, a lokal spółki cywilnej
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 19 Jun 2004, Gotfryd Smolik news wrote:

> [...]
    >+ >+ > Slayer... sprzeciw. Spółka cywilna NIE MOŻE mieć jakichkolwiek praw
    >+ >+ > i obowiązków, skoro nie jest osobą !

    Artykuł prowadzący do wniosków w tym duchu (iż w układzie kiedy
    to "wspólnik pożycza spółce" - co miejsca formalnie nie ma ale "pożycza
    reszcie wspólników") jest w Rzeczpospolitej:

    http://www.rzeczpospolita.pl/gazeta/wydanie_040701/p
    rawo/prawo_a_20.html
    (uwaga, zniknie w przyszłym tygodniu w płatnych :))

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)