  • 1. Data: 2004-06-18 14:20:50
    Temat: Umowa najmu/użyczenia, a lokal spółki cywilnej
    Od: Paweł Niezbecki <s...@p...acn.wawa>

    [crosspost na pl.soc.prawo.podatki/pl.soc.prawo]

    Zakładam spółkę cywilną z siedzibą w moim mieszkaniu i muszę jako spółka
    zawrzeć ze sobą umowę najmu albo użyczenia lokalu :)

    Zawrę pewnie umowę użyczenia.

    Moje pytanie brzmi, czy mogę z prawnego punktu widzenia i czy to jest
    korzystne z podatkowego punktu widzenia zawrzeć umowę użyczenia dotyczącą
    małej części mieszkania/lokalu, np. ograniczonej do powierzchni pod biurkiem
    z komputerem i innymi gadżetami służącymi do DG oraz okalającego pasa
    szerokości np. 0,5 m?
    (bo chyba są różnice w stawce podatku od nieruchomości, prawda?)

    P.

  • 2. Data: 2004-06-18 15:34:46
    Temat: Re: Umowa najmu/użyczenia, a lokal spółki cywilnej
    Od: "Konrad vel Legislator" <g...@N...e-wro.pl>

> [...]
    > szerokości np. 0,5 m?
    > (bo chyba są różnice w stawce podatku od nieruchomości, prawda?)

    Hehe...dobre, b.dobre. Nie mozesz sam ze soba zawrzec tej umowy. Spolka cywilna
    nie ma osobowosci prawnej, ani nie jest podmiotem prawa jak handlowe spolki
    osobowe. W twoim wypadku nalezy wniesc wklad do spolki jakim bedzie ten lokal.
    Mozesz go wniesc do uzywania przez spolke. Tyle.

    Konrad

  • 3. Data: 2004-06-18 15:46:44
    Od: Paweł Niezbecki <s...@p...acn.wawa>

    Konrad vel Legislator<g...@N...e-wro.pl>

    > Hehe...dobre, b.dobre. Nie mozesz sam ze soba zawrzec tej umowy.

    Powiedz to kobitkom w US :)
    Też się zdziwiłem :)

> [...]
    > prawa jak handlowe spolki osobowe. W twoim wypadku nalezy wniesc
    > wklad do spolki jakim bedzie ten lokal. Mozesz go wniesc do uzywania

    Ratunku, Legislator, kto jest źródłem prawa w tem kraju :)

    P.

  • 4. Data: 2004-06-18 15:56:29
    Od: "C.O.D." <c...@n...pl>

    Niekoniecznie musisz wnosić lokal fizycznie, wystarczy samo prawo
    użytkowania (odpłatne lub nie) do ściśle określonej części (tak jak
    podałeś).

  • 5. Data: 2004-06-18 16:16:04
    Od: "Konrad vel Legislator" <g...@N...e-wro.pl>

    > Powiedz to kobitkom w US :)
    > Też się zdziwiłem :)

    > Ratunku, Legislator, kto jest źródłem prawa w tem kraju :)

    Rozwiazanie jest proste. Zawierasz umowe spolki, na pismie. W tej umowie
    umawiasz sie ze wspolnikiem (mam nadzieje, ze nie chcesz zalozyc jednosobowej
    spolki cywilnej :), ze jako wklad wnosisz wlasnie prawo uzywania czesci tego
    lokalu i jest git, a panie z US moga sobie gadac. Odeslij je do mnie jakby co.

    Pa
    KOnrad

  • 6. Data: 2004-06-18 16:21:25
    Od: "Konrad vel Legislator" <g...@N...e-wro.pl>

    > Niekoniecznie musisz wnosić lokal fizycznie, wystarczy samo prawo
    > użytkowania (odpłatne lub nie) do ściśle określonej części (tak jak
    > podałeś).

    Do uzywania najlepiej, czyli stosujemy odpowiednio przepisy o najmie (art. 862
    KC) Uzytkowania jedynie gdy lokal jest wyodrebiony i wymaga to formy aktu
    notarialnego. Po drugie - co chyba wazniejsze - nie wyobrazam sobie aby
    wlasciciel byl rownoczesnie uprawniony z tytulu ograniczonego prawa rzeczowego
    jakim sie uzytkowanie, bo do tego by doszlo przy spolce cywilnej. Choc pewnie
    istnieje jakies orzeczenie SN, ktore to dopuszcza.

    Konrad

  • 7. Data: 2004-06-18 16:31:04
    Od: Paweł Niezbecki <s...@p...acn.wawa>

> [...]
    > wlasnie prawo uzywania czesci tego lokalu i jest git, a panie z US
    > moga sobie gadac. Odeslij je do mnie jakby co.

    Zawarłem, zawarłem. Ale nie wniosłem wkładu :) Pozostaje aneks.

    A czy można by sprawę załatwić zawierając umowę użyczenia części lokalu
    przeze mnie, jako właściciela lokalu, wspólnikowi?

    (Ja je mogę odesłać, ale to one przyjmują papiery potrzebne do przyznania
    NIP-u :))

    P.

  • 8. Data: 2004-06-18 17:15:09
    Od: "Slayer" <a...@o...pl>

> [...]

    > przeze mnie, jako właściciela lokalu, wspólnikowi?
    >
    > (Ja je mogę odesłać, ale to one przyjmują papiery potrzebne do przyznania

    użyczasz spółce, nie wspólnikowi, to spółka ma mieć prawo do lokalu...
    płacisz od tego podatek PCC

  • 9. Data: 2004-06-18 17:40:56
    Od: Paweł Niezbecki <s...@p...acn.wawa>

    Slayer<a...@o...pl>

    [...]
    > użyczasz spółce, nie wspólnikowi, to spółka ma mieć prawo do lokalu...
    > płacisz od tego podatek PCC

    a spółka to nie my - wspólnicy?

    czy mogę być równocześnie właścicielem lokalu i używającym jego części na
    podstawie umowy użyczenia jako jeden ze wspólników spółki cywilnej?

    p.

  • 10. Data: 2004-06-18 18:15:06
    Od: "Slayer" <a...@o...pl>

> [...]

    > czy mogę być równocześnie właścicielem lokalu i używającym jego części na
    > podstawie umowy użyczenia jako jeden ze wspólników spółki cywilnej?

    dla US SC jest osobnym tworem posiadającym własny NIP itd... inna sprawa że
    ma się to nijak do KC