eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkiUmowa najmu/użyczenia, a lokal spółki cywilnej › Re: [Wnioski i dalsze pytania] Re: Umowa najmu/użyczenia, a lokal spółki cywilnej
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: [Wnioski i dalsze pytania] Re: Umowa najmu/użyczenia, a lokal spółki
    cywilnej
    Date: Mon, 21 Jun 2004 08:33:48 +0200

    On Sun, 20 Jun 2004, Paweł Niezbecki wrote:
    [...]
    >+ Załóżmy, że dla świętego spokoju (i NIPu) zawrzemy umowę najmu, w której
    >+ jako osoba fizyczna wystąpię jako Wynajmujący,
    >+ a spółka cywilna, której jestem wspólnikiem, wystąpi jako Najemca.

    IMHO niemożliwe. S.C. jest tylko przedsiębiorcą, ale nie jest stroną
    umowy - stronami umowy cywilnie są zawsze wspólnicy.
    Chyba żeby coś się zmieniło a ja nie wiem :)

    >+ Jakie będą sumaryczne konsekwencje podatkowe takiego rozwiązania?
    >+
    >+ O ile dobrze rozumiem, to:
    >+ - czynsz stanowi koszt spółki (czyli w połowie mój, bo jest nas dwoje
    >+ wspólników) i jednocześnie mój przychód jako osoby fizycznej

    Wg tego jak rozumiem (a widywałem takie wywody w RP chyba) to pół
    czynszu jest kosztem twojego wspólnika a drugiej połowy nie ma:
    samemu sobie nie płacisz :)

    >+ - w związku z tym obniża dochód do opodatkowania spółki i powiększa mój
    >+ przychód (o tę samą kwotę, przy stawce podatku 19%)

    Moment. Jak S.C. ma mieć dochód *do opodatkowanie* jeśli *nie*
    płaci podatku dochodowego ?? :)
    Ja wiem że to co prezentuję brzmi karkołomnie. Ale poczytałem
    kiedyś owe wywody... i mi wychodzi że są zgodne z prawem
    Zgodnie z przepisami taka sytuacja że ten sam wydatek dla jednego
    wspólnika jest kosztem a dla drugiego nie jest możliwa - i wynika
    z "osobowego" przypisania podatku dochodowego.
    S.C. jest podmiotem VAT - i wtedy rzeczywiście liczy się go "dla
    spółki". Ale S.C. nie jest osobą prawną więc nie może zawrzeć
    umowy najmu, również S.C. nie jest podmiotem opodatkowania dochodowego,
    więc nie liczy podatku.
    Oczywiście wiem w czym jest trudność: w traktowaniu przychodów
    i kosztów S.C. *łącznie* - najczęściej tak się da i stąd sposób
    myślenia "no to podzielimy koszty na pół" (i to jest dobrze), ale
    problem w tym że nie wszystkie koszty muszą być *jednakowo* dla
    wspólników kosztami uzyskania :(

    >+ (czyli wypadkowy skutek podatkowy jest zerowy, następują natomiast
    >+ niepotrzebne przepływy pieniężne, z konta spółki na moje prywatne,

    Zgoda. IM*H*O dlaczego zamiast komplikować sobie życie obracaniem
    połową "wirtualnego czynszu" który masz zamiar sam sobie płacić
    nie wyrazić stanu faktycznego tak jak on wygląda prawnie: wspólniczka
    płaciłaby równowartość połowy czynszu za prawo do współużytkowania
    (w połowie) twojego lokalu ?

    [...]
    >+ - dochodów z najmu nie łączę z dochodami z DG w ramach spółki cywilnej tylko
    >+ opodatkowuję je na zasadach ogólnych (i na innym formularzu)

    Wygląda na to że inaczej się nie da: "w ramach spółki" oczywiście nie,
    a jeśli dobrze rozumiem piszesz że opodatkowujesz się (z DG) PIT-5L ?

    >+ - ktoś tu napisał, o ile dobrze pamiętam, że w koszty spółki nie można
    >+ wliczyć części kosztów eksploatacji wynajmowanego ode mnie mieszkania -
    >+ właściwie nie rozumiem dlaczego, przecież spółka w wynajmowanym mieszkaniu
    >+ korzysta z mediów

    Hm... niezależnie jak by nie patrzeć na samą umowę najmu, to mi wychodzi
    że koszty "lokalowe" ponosisz *ty* - albo jako wynajmujący, albo w połowie
    jako wynajmujący a w połowie jako korzystający na własne cele
    gospodarcze...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)