    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Umowa o dzieło a Vat
    Date: Wed, 9 Jun 2004 10:07:33 +0200

    On Tue, 8 Jun 2004, Andrzej Kłos wrote:

    > + Dnia 04-06-08 14:34, Użytkownik Agusia napisał :
    > +
    > + > Od 1 maja trzeba uważać tylko na jedno, otóż lepiej nie przekroczyć progu
    > + > obrotu do VAT-u czyli 45700,- na rok, bo wtedy będziesz musiał się
    > + > zarestrować jako VAT-owiec. A do tej kwoty możesz bez problemu zawierać
    > + > umowy zlecenia.
    > +
    > + ok, przekroczyłem 8 czerwca tę kwotę, i teraz co mam zrobić, w jaki sposób
    > + mogę, bez zarejestrowania DG stać się płatnikiem VATu od umów o dzieło?

    Agusia na razie nie odpowiedziała na pytanie nad którym grupa (i nie
    tylko - parę artykułów o sławetnych "więzach prawnych" w prasie też
    znajdziesz) już się głowiła, mianowicie czy takie dzieło lub zlecenie
    łapie się na zwolnienie (z VAT) czy nie.

    > + Czy
    > + podpisując umowę o dzieło będę zobowiązany do wystawiania faktur VATowskich?
    > + Będę prowadził ewidencję VAT?

    Hm... "może tak się zdarzyć" :[ z podkreśleniem słowa "może" !
    Jeśli NIE załapiesz się pod zwolnienie na przykład z art. 15.3
    czy jakiegoś innego...
    Z 15.3.2 są zwolnione - ale to dotyczy tylko pracowników wykonujących
    równocześnie "dzieła" dla pracodawcy.
    Natomiast 15.3.3 jest ciekawy tylko szukamy mądrego który powie gdzie
    jest pułapka :] Jak go zrozumiesz i zrozumiale wyjaśnisz po polsku co
    znaczą użyte określenia w rozumieniu tego artykułu (co znaczy każde
    *z osobna* to wiemy - tylko że np. *każda* umowa o dzieło powoduje
    powstanie "więzów prawnych", więc jaki INNY element miał na mysli
    ustawodawca ? - to może ktoś ci i nagrodę ufunduje :]

    [...]
    > + przekroczę). I to wszystko bez DG? A jak mój kontrahent (czyli druga strona
    > + umowy o dzieło) będzie mógł odliczać ten VAT? A może nie będzie mógł?

    Jeślibyś VAT naliczył należnie to pewnie by mógł odliczyć, przeciwsskazań
    nie widać. Ale jeśli przypadkiem :] twoje dzieło załapie się na
    zwolnienie, to... to nie może odliczyć, bo niby dlaczego ? Dlatego
    że chciałeś zapłacić zbędny VAT ?
    Nie krzycz na mnie - to nie ja pisałem ustawę.
    Usiłuję sie połapać co i jak, a twoje pytanie jest FAQ - sprawdź
    w groups.google że było wałkowane kilkakroć. Bez oczywistych wniosków.

    > + żyję tylko z umów o dzieło i co, jak mam stać się płatnikiem VAT po
    > + przekroczeniu tej magicznej granicy obrotu?

    Tak BTW: *jeśli* coś pod VAT podlega to nie ma obowiązku korzystania
    z *prawa* do (limitowanego) zwolnienia VAT.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)