    From: Pawel <pawel(usun)njg@gazeta.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Umowa o dzieło a Vat
    Date: Wed, 9 Jun 2004 15:34:47 +0000 (UTC)

    Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> wrote in
    news:Pine.WNT.4.60.0406081639450.1304@athlon:

    > Hm... a podejmujesz sie odpowiedziec kiedy umowa NIE spelnia warunku
    > "wiezów tworzących stosunek prawny" ?
    > No bo skoro z wypowiedzi wynika iz "bedzie musial zarejestrowac
    > sie", to znaczy ze na powyzsze zwolnienie sie NIE lapie. Czyli
    > wiesz CO powoduje ze sie nie lapie ;) - to ujawnij !

    Ten zapis o "wiezach prawnych" jest co najmniej przyglupi bo szczerze mowiac nie
    znam zadnej umowy ktora by nie tworzyla wiezow prawnych :). A sprawa
    interpretacji,najblizszej prawdy z tym art. 15 ust. pkt 3 wg mnie jest
    nastepujaca: chodzi tu wylacznie o umowy o dzielo/zlecenia ktore sa zblizone do
    umow o prace (zawieraja wiec zapisy charakterystyczne dla umow o prace)i ktore
    przynosza dochod z dzialalnosci wykonywanej osobiscie a nie w ramach dzialalnosci
    gospodarczej o ktorej mowa w ustawie o podatku dochodowym od osob fizycznych.
    Czyli zeby nie podpasc pod VAT wg mnie trzeba po 1.zawrzec umowe zlecenia/dzielo
    ktora brzmi jak umowa o prace a dokladnie zawiera zapisy co do warunkow
    wykonywania czynnosci,wynagrodzenie i najwazniejsza rzecz teraz:ODPOWIEDZIALNOSC
    ZLECAJACEGO WYKONANIE TYCH CZYNNOSCI.Po 2.umowa taka nie moze byc zawarta w ramach
    prowadzonej dzia?alnosci gospodarczej w rozumieniu updof.No i po 3. nie moze
    przekroczyc tego limitu 45700 zl.
    Taka jedna rzecz: zapis o odpowiedzialnosci zlecajacego przekresla
    odpowiedzialnosc zleceniobiorcy a dzialalnosc gospodarcza to m.in.odpowiedzialnosc
    za wlasne postepowanie na polu gospodarczym wiec szczerze mowiac moim zdaniem
    tylko ten zapis w umowie o dzielo/zlecenia w zasadzie juz eliminuje z VAT-u danego
    zleceniobiorce ( i mozna darowac sobie kwestie warunkow wykonania zlecenia/dziela
    czy okreslanie wynagrodzenia) nawet jesli umowa taka jest zawarta w ramach ogolnej
    dzialalnosci gospodarczej ale jak wiadomo ustawodawca piszac te koszmarna ustawe
    wybral zloty srodek stawiajac na brak opodatkowania tylko wtedy jesli umowa
    spelnia warunki z tego art. 15 ust.3 pkt 3 wiec wprawdzie dany podatnik wylatuje z
    definicji dzialalnosc gospodarczej VAT-owskiej ale za to jesli podpada pod
    definicje z updof to wtedy jest opodatkowany jesli chodzi o te nieszczesne
    zlecenia i umowy o dzielo.
    Takie jest moje zdanie i zobaczymy jak to wszystko potraktuja urzedy skarbowe
    ktore beda musialy czytac kazda umowe zlecenia/o dzielo i ciekawe do jakich beda
    dochodzic wnioskow.