    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Umowa o dzielo (duza kwota) a amortyzacja
    Date: Fri, 17 Oct 2003 23:05:56 +0200

    On Fri, 17 Oct 2003, yaphoto wrote:
    [...]
    >+ W um. o dzielo przekaze prawa majatkowe i nalicze sobie 50% kosztow.
    >+
    >+ Problem jest taki, ze zleceniodawca

    wKF: "zamawiający".

    >+ chcialby ta kase wrzucic w koszty
    >+ ale tu pojawia sie, jak mi ktos powiedzial, amortyzacja (kwota > 3500
    >+ zl).
    >+
    >+ Jak z tego mozna wybrnac?
    >+ Juz myslalem, zeby podzielic w umowie o dzielo ta kwote na 6
    >+ miesiecznych platnosci po 3400zl, ktore bedzie zleceniodawca chociaz
    >+ mogl miesiecznie potraktowac jako koszt. Czy da sie tak?

    Jeśli dopiero na końcu powstanie "sprawne i działające" dzieło,
    to zamawiający dopiero wtedy będzie mógł *zacząć* je amortyzować !
    Inwestycja nie jest kosztem...(podatkowym :)).
    Nie wiem czy zauważyłeś co pisałem kiedy pojawił się link
    do infor.pl z opisem "komputerologiisrodkotrwałej" :) - że
    uderzyło mnie, iż "ulepszenie" programu nie powoduje
    podwyższenie WP" (czyli idzie "w koszt"). To była
    opinia doradzcy z inforu...
    Tam było zastrzeżenie "o ile nie powoduje powstania nowej
    wartości" - konia z rzędem temu kto da głowę co US może
    uznać za "nową wartość"...
    Ale a nuż widelec jest to droga - "typowy upgrade"
    programu (dajmu na to z Office 97 na Office 2003)
    chyba też pod to się łapie ?

    >+ Oczywiscie tresc umowy bedzie ewidentnie wskazywala na DZIELO a nie na
    >+ charakter um. zlecenia.

    Jeśli np.:
    - określisz ciągłość realizacji (zamiast terminu ze specyfikacją
    co na wtedy ma być gotowe)
    - napiszesz że "odpowiadasz za zachowanie staranności"
    - napiszesz "zleceniodawca"
    ...to marnie widzę to "ewidentne wskazywanie" ;)

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)