  • 1. Data: 2007-08-06 16:58:39
    Temat: Umowa o dzieło - zaliczka - do kiedy, gdzie, jakie formularze
    Od: t...@o...pl

    Witam

    Podpisałem umowę o dzieło (jestem zleceniobiorcą), otrzymałem rachunek
    i zgodnie z prawem muszę odprowadzić zaliczkę za wykonawcę. Pytania:
    1. Na jakie konto wpłacić tą zaliczkę, do którego urzędu (właściwego
    mojemu czy wykonawcy miejsca zamieszkania/wykonywania działalności)
    oraz z jaką adnotacją ("tytułem" niejako)?
    2. Czy wraz z wpłatą muszę posłać jakiś PIT do US - a jeśli tak, to do
    którego? [gdzieś czytałem o PITach-4, ale teraz widzę, że nazywa się
    on PIT-4R i jest zeznaniem rocznym]
    3. Czy coś muszę odsyłać wykonawcy (PIT-8/coś?) i kiedy?
    4. Do kiedy muszę dokonać wpłaty zaliczki oraz ewentualnie wysłać
    formularz do US, jeżeli umowa zawarta jest 2 sierpnia br.?

    Z góry dziękuję za odpowiedź

  • 2. Data: 2007-08-07 06:24:19
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Mon, 06 Aug 2007 09:58:39 -0700, thomashek napisał(a):

    > Podpisałem umowę o dzieło (jestem zleceniobiorcą), otrzymałem rachunek
    > i zgodnie z prawem muszę odprowadzić zaliczkę za wykonawcę. Pytania:

    Poplątanie z pomieszaniem. albo umowa o dzieło - wtedy jest zamawiający i
    wykonawca, albo umowa zlecenie - wtedy mamy zkleceniodawcę i
    zleceniobiorcę. W wypadku umowy o dzieło rachunek wykonawca a zaliczkę
    odprowadza zamawiający.

    Więc musisz się zdecydować....

  • 3. Data: 2007-08-07 08:36:23
    Od: t...@o...pl

    On 7 Sie, 08:24, jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl> wrote:

> [...]
    > wykonawca, albo umowa zlecenie - wtedy mamy zkleceniodawcę i
    > zleceniobiorcę. W wypadku umowy o dzieło rachunek wykonawca a zaliczkę

    Jestem zamawiającym (rzeczywiście zamieszałem z nazwami) i mam zamiar
    odprowadzić zaliczkę. Stąd te pytania.

  • 4. Data: 2007-08-07 13:22:55
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 6 Aug 2007, t...@o...pl wrote:

    > Podpisałem umowę o dzieło (jestem zleceniobiorcą),

    Niemożliwe ;) (ale już wiesz)

> [...]
    > mojemu czy wykonawcy miejsca zamieszkania/wykonywania działalności)
    > oraz z jaką adnotacją ("tytułem" niejako)?

    Podatek odprowadza płatnik - do "swojego" US, nie do podatnika.
    Do US podatnika idzie tylko PIT-8b/11

    > 2. Czy wraz z wpłatą muszę posłać jakiś PIT do US - a jeśli tak, to do
    > którego? [gdzieś czytałem o PITach-4, ale teraz widzę, że nazywa się
    > on PIT-4R i jest zeznaniem rocznym]

    IMHO dobrze widzisz!

    > 3. Czy coś muszę odsyłać wykonawcy (PIT-8/coś?) i kiedy?

    Będziesz się martwić na początku roku ;)
    Zdaje się do końca lutego, ale nie chce mi się sprawdzać :)

    > 4. Do kiedy muszę dokonać wpłaty zaliczki oraz ewentualnie wysłać
    > formularz do US, jeżeli umowa zawarta jest 2 sierpnia br.?

    To NIE JEST WAŻNE.
    Liczy się data "postawienia wynagrodzenia do dyspozycji" - czyli
    przelania na konto *lub* przekazania do kasy do wypłaty czy też
    innej formy zapłaty.

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2007-08-07 18:35:50
    Od: t...@o...pl

    On 6 Sie, 18:58, t...@o...pl wrote:
> [...]
    > 4. Do kiedy muszę dokonać wpłaty zaliczki oraz ewentualnie wysłać
    > formularz do US, jeżeli umowa zawarta jest 2 sierpnia br.?

    Dzięki Gotfryd za odpowiedzi.

    Dzwoniłem też wcześniej do KIP, miła Pani podała, że trzeba:
    1. Wpłacać do urzędu właściwemu mojemu miejscu wykonywania
    działalności.
    2. Do końca stycznia do "mojego" US podesłać PIT-4R z informacjami o
    umowach z całego roku.
    3. Do końca lutego odesłać do US wykonawcy PIT-11 oraz kopię PITu-11
    do samego wykonawcy.
    4. Wpłata zaliczki musi nastąpić do 20 dnia miesiąca po miesiącu
    powstania tego zoobowiązania (w miesiącu wypłaty pieniędzy).
    To by było, jeśli chodzi o zaliczki i formalności z tym związane ;)

    Ale teraz mam drobne pytanie związane z KPiR: jaki podać numer dowodu
    księgowego przy wpisywaniu do KPiR, jeśli umowa nie ma numeru? Mam
    sobie numerować podpisane umowy i wpisać po prostu Umowa o dzieło nr
    1/2007? Jak Wy to robicie? ;)

    Dzięki za odpowiedź

  • 6. Data: 2007-08-08 07:07:48
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 7 Aug 2007, t...@o...pl wrote:

    > Dzwoniłem też wcześniej do KIP, miła Pani podała, że trzeba:
    > 1. Wpłacać do urzędu właściwemu mojemu miejscu wykonywania
    > działalności.

    Baaaaardzo dziwne.
    Przecież to powinien być US właściwy dla miejsca zamieszkania!
    PIT odprowadza się do US właściwego dla *podatnika*, to tylko
    dla VAT jest możliwość odprowadzania w m-cu wykonywania!
    Na pewno tak powiedziała?

> [...]
    > 4. Wpłata zaliczki musi nastąpić do 20 dnia miesiąca po miesiącu
    > powstania tego zoobowiązania (w miesiącu wypłaty pieniędzy).

    ...ok...

    > Ale teraz mam drobne pytanie związane z KPiR: jaki podać numer dowodu
    > księgowego przy wpisywaniu do KPiR, jeśli umowa nie ma numeru?

    Jaka *umowa*?
    Czy ty czytujesz sąsiednie posty i przejrzałeś ostatnie tematy? ;)
    Podstawą uznania kosztu jest przecież RACHUNEK!
    Umowa jest co najwyżej dowodem pomocniczym (US przy kontroli lubi
    takie dowody, ale to inna sprawa :)) wskazującym szerzej zakres
    prac itp.
    Weź sobie np. rozporządzenie o prowadzeniu KPiR i sprawdź, jakie
    dane musi zawierać dowód księgowy.
    A później powiedz, czego będzie dowodzić fakt, ze *umówisz się*
    ze mną że mam Ci coś zrobić :O
    Przecież z umowy nijak nie wynika dowód, że została ona WYKONANA
    ani (nie wynika) że został PONIESIONY KOSZT!

    > Mam
    > sobie numerować podpisane umowy i wpisać po prostu Umowa o dzieło nr
    > 1/2007? Jak Wy to robicie? ;)

    Czytamy rozporządzenie ;)
    "...onaczony numerem lub w inny sposób..." :)
    Taki rachunek *może*:
    - wskazując datę, osobę i podstawę zapłaty być uznany za dostatecznie
    "oznaczony"
    - być numerowany przez wystawcę (!) - a co, nie może?
    - powoływać się na numer umowy lub nr zamówienia; duże firmy to lubią,
    więc przypuszczam ze używają tego nru nie tylko do identyfikacji,
    ale również księgowania.

    pzdr, Gotfryd

  • 7. Data: 2007-08-08 18:09:01
    Od: "Nikiel ;)" <n...@p...fm>

    Gotfryd Smolik news nabazgrolił na ekranie:
    > Podatek odprowadza płatnik - do "swojego" US, nie do podatnika.
    > Do US podatnika idzie tylko PIT-8b/11

    Ha! W tym roku znowu rozdzielili i jest tylko pit-11 i pit-8b. Co prawda
    wzoru pita 8b jescze nie widziałam, ale pit-11 jest na pewno oddzielnie (i
    tak z nowości to ma jeszcze w polu nazwa firmy - regon, oraz jest też
    miejsca na pesel podatnika - w poprzednich latach tego nie było).

    Pozdrawiam
    {wysfvhobtdanquaojuedy}[kROT11k]

    Nikiel ;-)

    --